Kläder Stallskötare

Qvistis

Trådstartare
Vad har ni på er som stallskötare på tävling?

Ska på tävling imorgon och vet inte riktigt vad jag ska ha på mig, varma oäma kläder så klart men t ex ridbyxor eller mjukisbyxor?

Beskriv hur ni klär er speciellt när det är kallt ;)

Sv: Kläder Stallskötare

Om det är kallt eller eventuellt kan bli kallt: Tunna långkalsonger och mjukisbyxor (termobyxor), raggsockor och kängor, t-shirt, fleecetröja och vind/regntät jacka, mössa och vantar. Det går alltid att klä av sig om det bli varmt!
Är det sommartider så kör jag på ridbyxor, gympadojor, t-shirt, tjocktröja och jacka.
Har det regnat nyligen så följer gummistövlarna med.
Har man frusit en hel dag vet man att klä på sig till nästa gång. :D

INTE mjukisbyxor iallafall!

antingen ridbyxor eller jeans. Med långkalsonger under förstås!
Och en snygg varm ridjacka!

Beroende på hur kallt det kommer att vara så skulle jag klä mig såhär:

Lager 1 tunt underställ
Lager 2 microfleece eller merinoull underställ (Om det inte är superkallt räcker det med det första understället)
Lager 3 snygga rena välsittande men bekväma ridbyxor eller jeans och en varm ull eller microfleece tröja.
Sen skulle jag välja ett par strumpor i ull och möjligtvis komplettera med ett par raggsockor om det behövs samt ett par varma rejäla ridskor

Jag föredrar att använda en tunn skaljacka som andas och är vind och vattentät eller en vinterfodrad skaljacka om det är riktigt kallt.

Sen självklart en bra mössa, halsduk coh vantar som även de ska andas, vara vatten och vindtäta :)

Då kommer du inte att frysa. Men sätt absolut inte på dig något som är gjort av bomull! Det binder fukt och kyler!

Jag skulle tagit på mig ett par ordentliga långkalsonger och sedan ett par inte allt för tajta par jeans, ta inte så tajta för om du är hästskötare får du nog gå en hel del och då e det jobbigt att gå med JÄTTETAJTA jeans! :P
På överkroppen skulle jag ta en underställströja och sedan flera lager fleece och sist en tjock jacka. Ta hellre för många fleece tröjor för de är lätta att ta av sen när det blir lite varmare när solen går upp :)
Jag tycker personligen att det är snyggt när hästskötare har jeans och inte mjukisbyxor för det ser mer prydligt ut! :)

Mjukisbyxor är ju sjukt skönt, men då ska det vara några snygga typ Nike, inte tex BikBok eller ngt sånt.
Men snyggast är ju eg ridbyxor, ridstrumpor och sneakers, typ Converse.
Om det inte är på sommarn, då ska man ha shorts ;)

Kan mjukisbyxor vara snygga? Vilket märke det än är?

Jag tycker att det ser ovårdat och på någotvis nonchalant ut. Ska man var ahästskötare så ska man ju på någotvis "visa" upp hästen och dess ryttare och då tycker jag att man ska vara nått sån när propert klädd.

Mjukisbyxor har man hemma i soffan eller när man tränar.

Jeans eller ridbyxor tycker jag. :)

Kan mjukisbyxor vara snygga? Vilket märke det än är?

Jag tycker att det ser ovårdat och på någotvis nonchalant ut. Ska man var ahästskötare så ska man ju på någotvis "visa" upp hästen och dess ryttare och då tycker jag att man ska vara nått sån när propert klädd.

Mjukisbyxor har man hemma i soffan eller när man tränar.

Håller helt med ! Tycker också mjukisbyxor ser ovårdat och slarvigt ut. Jag kör bara men jag har antigen jeans eller ridbyxor. Dom samlar åt sig väldigt mycket skit också :devil:

Hellre ridbyxor ärn mjukisbyxor om jag måste välja :)

Är det kallt så klär jag mig enligt lager på lager principen. Funktionsmaterial eller ylle närmast kroppen och ngt som står emot kalla vindar längst ut. Att det andas är A och O. Fötterna är viktiga, se till att ha torrt & varmt med tillräckligt utrymme för att kunna vifta på tårna :)

Praktiskt & bekvämt behöver inte vara fult, det går alldeles utmärkt att se proper ut och ändå slippa frysa..

Jag klär mig nog olika när det är "finare" tävlingar eller bara en lokal i buschen... va patetiskt eg...
Skulle inte sätta på mig ett par kalla jeans nu mitt i vintern om jag inte var tvungen- det blir ju bara kallare med stela jeans ;)
Ridbyxor kan man ju ha- men oftast blir de kalla när man knölat ner underställ o så. De MÅSTE vara nytvättade..... Hatar sunkiga byxor som står av sig själva...
Joggingbyxor är ju helskönt- bekvämt o med underställ faktiskt varmast men jag skulle inte åka med det varsomhelst...

Hur lång jacka har du? går den ner till knäna är det ju lättare att hålla värmen än om den slutar i midjan...

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 437
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt... 2 3
Svar
54
· Visningar
7 061
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka