Kläder för hundfolk

Sleepan

Trådstartare
Jag kom precis på att jag saknar en tråd där vi kan tipsa om frilufts/hundförarkläder eller visa upp det vi köpt eller funderar på att köpa!


Jag känner att jag behöver ett par gummistövlar till hösten, alternativt två för man kanske borde ha ett par fodrade också?
Är det någon som har några rekommendationer eller tips? 😁
 
När det gäller gummistövlar slår jag alltid ett slag för LeChameau 🙌🏽 ÄLSKAR mina och har dem på typ alla hundpromenader, undantaget de i över 25 graders värme, haha. Har modellen som heter Vierzonord.
 
Jag känner att jag behöver ett par gummistövlar till hösten, alternativt två för man kanske borde ha ett par fodrade också?
Är det någon som har några rekommendationer eller tips? 😁

Jag hade ett par Tretorn Eva, en låg fodrad modell, föregående vinter. Jag gillade dem skarpt eftersom de var rätt ok snygga och skönt varma, och inte ruinerade mig. Tyvärr fick jag en spricka rakt genom gummit, ca 5 cm brett, i dem efter bara ett halvår. Widforss var supersnabba med att återbetala hela beloppet. Men jag har inte bestämt mig vad jag ska ha för skor i vinter... Jag vill ju ha något som går snabbt och är smidigt att ta på sig, som ger bra stöd för långa promenader, och som dessutom håller väl mot väta och lera. Supersvårt ju? Stövlar är ju smidigt men finns det någon modell som verkligen är väldämpade och ger stöd? Jag får ont i knäna på två röda annars...
 
När det kommer till stövlar älskar jag mina muckboots. Håller värmen i norrländska vintern men fungerar även bra när det är blött övriga årstider.
 
Jag kör på vattentäta Salomonskor, tror de heter Gtx XA pro och så nån siffra :p

Är det riktigt blött blir det halvhöga skor i gummi och neopren från Seeland - jättebra kvalitet för det prisger och har hållit i typ 10 år utan att spricka eller bli osköna.
8739FE58-B595-420B-91DE-D1158D9573A3.png


Byxor blir alltid friluftsbyxor. Gillar dom från Hööks och har även ett par från Arrak som jag älskar men de börjar bli lite tighta kring låren 😆 Hade tidigare ett par Lundhags traverse pants som jag också gillade mycket men ”växte ur” efter några år. Jacka har jag antingenen fleecejacka och träningsväst från Hööks eller en hundjacka från Arrak med ryggficka.
 
OT, men det verkar vara något som gäller över alla märken, de blir trängre efter en tids användning...

(för det kan inte ha något alllllssss med att göra att sommaren varit både lat och god i mitt fall ;))
:D
I mitt fall är det nog mest pga börjat med regelbunden styrketräning (muskler tar mycket plats i brallorna ;) ) men kanske också lite pga samboliv och plötsligt 30+ år :p
 
När det gäller gummistövlar slår jag alltid ett slag för LeChameau 🙌🏽 ÄLSKAR mina och har dem på typ alla hundpromenader, undantaget de i över 25 graders värme, haha. Har modellen som heter Vierzonord.
Använder nog inte mina så ofta riktigt, men jag håller med - de är de bästa jag haft! :D
 
Vad gäller gummistövlar har jag också muckboots. Jag har modell med kort skaft då jag har små fötter och lite kraftiga vader, funkar bra. Både går och rider med dem. Gillar också att de har mjukt skaft så jag kan vika ner så blir de lätta att kliva i och ur och används också när jag bara ska ut lite kort i trädgården eller slänga sopor t ex.
 
Tack för bra stöveltips hörni! Kom på att jah glömde skriva att jag vill ha låga 😅
Men muckboots tror jag att det är Svanssons käre matte brukar rekommendera, så de kan vara aktuella. 👌
De du skrev om @Happimess lät som något för mig!

Brukar ha Gtx från Salomon, men vill ha gummistövel också 😁👌
 
Vilken bra tråd! Många bra tips här. Jag söker vattentäta kängor och startade en ny tråd om det, men det här blir ju liksom allt som man behöver i ett :)
 
Jag använder kängor mycket, tycker bäst om de jag har från Lundhags. Har sulat om dom en gång, de är inne på 9:e året nu. Kräver en del smörjning för att de ska hålla tätt.
 
Lundhags upplever jag som lite tyngre kängor för längre vandringar. Har provat kompisens och det var inte riktigt vad jag vill ha. Har dock förstått att de är riktigt hållbara.
 
Lundhags upplever jag som lite tyngre kängor för längre vandringar. Har provat kompisens och det var inte riktigt vad jag vill ha. Har dock förstått att de är riktigt hållbara.

För mig är det viktigaste att de sitter bra på foten och att de är vattentäta, tyngden får komma i sista hand även om det är skönt med ett par lätta :)
Jag gick drygt 4 mil i obanad terräng upp och ner i Funäsfjällen i helgen i mina Genzo-kängor. De väger en hel del, men passar mig bra och stod emot vatten bättre än förväntat. Pga att jag föredrar gummistövlar så har jag kanske inte smort dem som jag borde riktigt... Det är rena läderkängor.
 
Okej! Mitt försök:

BYXOR
Gårds/allrounds/hundsträningsbyxor:
- hållbart och rejält tyg som håller för både hundtänder, fogsvans och mygg
- gärna något som går att impregnera
- skyr skrikiga färger som pesten

Vad har ni för förslag?
 
@Fruentimber Då måste jag få rekommendera Engelsons serie Tollarp. Jag har hela setet med både byxa och jacka. Bästa köp jag gjort gällande tåliga hundkläder. Dock för varma på sommaren, då de är fodrade. De går att återimpregnera.
 
Okej! Mitt försök:

BYXOR
Gårds/allrounds/hundsträningsbyxor:
- hållbart och rejält tyg som håller för både hundtänder, fogsvans och mygg
- gärna något som går att impregnera
- skyr skrikiga färger som pesten

Vad har ni för förslag?
Fjällrävens går ju att vaxa, G1000 tyget är rejält men står inte emot vassa hundtänder eller fogsvans :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Wille
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp