Kläder för hundfolk

Ett tips för godis:

Tycker såna här godispåsar man sätter vid höften/i bältet som är gjorda för hundgodis är så jäkla små/taskig kvalitet. Köp istället en kritpåse för klättring! Dvs såna:
https://www.addnature.com/klattring/krita-kritpasar-borstar/kritpasar/

Håller formen, större, rejäla. Går att slänga i tvättmaskinen, men man kan också skapa en innerpåse om man inte vill smutsa ner den hela tin (beror på vilket godis man kör..).


Angående kläder nu när det börjar bli kallt säger jag bara: Ull, ull, ull och mer ull. Finns så jäkla smidiga och bra underställ, buffar, sockor, långkallisar, handledsvärmare mm nu, och man håller sig varm(are) även om det regnar och man blir blöt. Sen att de inte luktar illa om man tränar i dem heller är ju topp.
 
Okej! Mitt försök:

BYXOR
Gårds/allrounds/hundsträningsbyxor:
- hållbart och rejält tyg som håller för både hundtänder, fogsvans och mygg
- gärna något som går att impregnera
- skyr skrikiga färger som pesten

Vad har ni för förslag?
T&P? Fjällrävens och lundhags, men de kostar ju lite mer :)
 
Jag behöver tips på vinterjacka. Jag är väldigt frusen av mig. Tycker Arrak är i dyraste laget och inte värd pengarna. Funderade på Engelsons Torsby men enl de jag pratat med är den inte speciellt varm. Det går ju att ha lager på lager men jag vill inte att det ska bli för tjockt och bylsigt när man tränar...
 
Jag behöver tips på vinterjacka. Jag är väldigt frusen av mig. Tycker Arrak är i dyraste laget och inte värd pengarna. Funderade på Engelsons Torsby men enl de jag pratat med är den inte speciellt varm. Det går ju att ha lager på lager men jag vill inte att det ska bli för tjockt och bylsigt när man tränar...

Åh, jag behöver också en varm! Har inga bra idéer dock 😂
 
Okej! Mitt försök:

BYXOR
Gårds/allrounds/hundsträningsbyxor:
- hållbart och rejält tyg som håller för både hundtänder, fogsvans och mygg
- gärna något som går att impregnera
- skyr skrikiga färger som pesten

Vad har ni för förslag?

Jag är väldigt nöjd med dessa! Det är ett kraftigare tyg i dem, även om det nog inte står emot fogsvansar :D Det elastiska tyget är också mycket kraftigare än på t ex RRs byxor, och det är ett bra pris på dem.
Det är ju inga regnbyxor, men jag tycker att de står emot väta bra för att vara den modellen. Det går säkert att impregnera bomullsdelen.
 
Jag behöver tips på vinterjacka. Jag är väldigt frusen av mig. Tycker Arrak är i dyraste laget och inte värd pengarna. Funderade på Engelsons Torsby men enl de jag pratat med är den inte speciellt varm. Det går ju att ha lager på lager men jag vill inte att det ska bli för tjockt och bylsigt när man tränar...

Är du väldigt frusen av dig hade jag investerat i en batteridriven värmeväst :) det är guld värt. Jag använder min hela hösten och vintern, både vid vanliga dagar ute och vid jakt. Älskar att inte behöva bylsa på mig mängder med kläder utan kunna vara lagom varm när jag rör mig, och sedan bara knäppa på värmen på västen för att slippa frysa när man står still.
 
Är du väldigt frusen av dig hade jag investerat i en batteridriven värmeväst :) det är guld värt. Jag använder min hela hösten och vintern, både vid vanliga dagar ute och vid jakt. Älskar att inte behöva bylsa på mig mängder med kläder utan kunna vara lagom varm när jag rör mig, och sedan bara knäppa på värmen på västen för att slippa frysa när man står still.
Jag har funderat på värmeväst länge men tycker de flesta jag har sett har lite kort batteritid (ofta mellan 2-4 timmar). Visst, 4 h kan kännas mkt men är jag ute en hel dag i blåst och kyla så känns 4 h inte tillräckligt.
Vilken värmeväst har du (märke, modell)?
Har den bra batteritid tycket du?
 
Jag är väldigt nöjd med dessa! Det är ett kraftigare tyg i dem, även om det nog inte står emot fogsvansar :D Det elastiska tyget är också mycket kraftigare än på t ex RRs byxor, och det är ett bra pris på dem.
Det är ju inga regnbyxor, men jag tycker att de står emot väta bra för att vara den modellen. Det går säkert att impregnera bomullsdelen.
Vad tycker du om storleken på dessa? är de små , stora, eller ska man ta sin normala storlek?
 
Jag har funderat på värmeväst länge men tycker de flesta jag har sett har lite kort batteritid (ofta mellan 2-4 timmar). Visst, 4 h kan kännas mkt men är jag ute en hel dag i blåst och kyla så känns 4 h inte tillräckligt.
Vilken värmeväst har du (märke, modell)?
Har den bra batteritid tycket du?

Jag har en Nevercold Aspen som är tre år gammal, jag gillar att det är en vanlig fleeceväst också och att jag tycker den är snygg, men batteritiden är sådär och den är ganska dyr. Med två batterier har jag ca 4h full värme, och en heldag med låg värme. Jag gillar att det är tre lägen på den, då kan jag köra på med full värme tills jag är varm, och sedan ställa ner på låg värme för att behålla värmen. Eftersom jag ofta rör mig så räcker den, jag har den i regel bara på när jag är stilla.
Är du ute efter längsta batteritiden så tycker jag att du ska kolla på någon av Genzos värmevästar, typ denna :)

Tänk på att värmevästen ska bäras nära kroppen, utan för mycket kläder under. Jag är frusen så jag brukar ha typ underställ, skjorta, tunn ulltröja och värmeväst. Behövs mera tar jag en tjocktröja över västen, och sedan jacka då.
 
Vad tycker du om storleken på dessa? är de små , stora, eller ska man ta sin normala storlek?

Jag tycker de är normala i storlek, möjligtvis åt det mindre hållet. Jag kan ibland ha 34 men vanligtvis 36, och dessa har jag i 36. Då får jag plats med en tunn långkalsong under, men de känns inte stora utan :)
 
Jag har en Nevercold Aspen som är tre år gammal, jag gillar att det är en vanlig fleeceväst också och att jag tycker den är snygg, men batteritiden är sådär och den är ganska dyr. Med två batterier har jag ca 4h full värme, och en heldag med låg värme. Jag gillar att det är tre lägen på den, då kan jag köra på med full värme tills jag är varm, och sedan ställa ner på låg värme för att behålla värmen. Eftersom jag ofta rör mig så räcker den, jag har den i regel bara på när jag är stilla.
Är du ute efter längsta batteritiden så tycker jag att du ska kolla på någon av Genzos värmevästar, typ denna :)

Tänk på att värmevästen ska bäras nära kroppen, utan för mycket kläder under. Jag är frusen så jag brukar ha typ underställ, skjorta, tunn ulltröja och värmeväst. Behövs mera tar jag en tjocktröja över västen, och sedan jacka då.
Tack så mkt, ska kolla på den :). Ja, jag har förstått att man helst bara ska ha underställ och sen värmeväst för optimal användning. Det är just heldagar ute som jag skulle behöva värmeväst men samtidigt kanske det faktiskt räcker att främst använda den när jag är stilla. Återigen, tack för tipset!
 
Tack så mkt, ska kolla på den :). Ja, jag har förstått att man helst bara ska ha underställ och sen värmeväst för optimal användning. Det är just heldagar ute som jag skulle behöva värmeväst men samtidigt kanske det faktiskt räcker att främst använda den när jag är stilla. Återigen, tack för tipset!

Genzos väst är ju som en tunt vadderad väst, så den värmer ju också en del även när inte värmen är på :) Väst, värme eller ej, under jackan tycker jag generellt är riktigt bra för att hålla värmen.
 
@Fruentimber Då måste jag få rekommendera Engelsons serie Tollarp. Jag har hela setet med både byxa och jacka. Bästa köp jag gjort gällande tåliga hundkläder. Dock för varma på sommaren, då de är fodrade. De går att återimpregnera.

De går bort. Har haft byxorna tidigare och är långt ifrån imponerad av passformen, och går ju som sagt inte att ha under sommaren.

Fjällrävens går ju att vaxa, G1000 tyget är rejält men står inte emot vassa hundtänder eller fogsvans :D

Ja, just G1000 har jag kikat på! Det kan absolut vara något.

T&P? Fjällrävens och lundhags, men de kostar ju lite mer :)

Lundhags, vilken modell tänker du på då? Har Lundhags nu.

Jag är väldigt nöjd med dessa! Det är ett kraftigare tyg i dem, även om det nog inte står emot fogsvansar :D Det elastiska tyget är också mycket kraftigare än på t ex RRs byxor, och det är ett bra pris på dem.
Det är ju inga regnbyxor, men jag tycker att de står emot väta bra för att vara den modellen. Det går säkert att impregnera bomullsdelen.

De såg inte heltokiga ut.

Alltså, helst hade jag ju typ köpt något i läder. Men det blir ju fullkomligt omöjligt varmt på sommaren. Men något i vaxat stuk kanske skulle kunna funka bra? Gick i mina Lundhags i skogen igår och blev myggbiten genom tyget, hopplöst. Dessutom har det gått hål både här och var.
 
T&P? Fjällrävens och lundhags, men de kostar ju lite mer :)

Det verkar som om de som tog över ITAB slutar med T&P och kör Garphyttan mm i stället. Fanns inget kvar i min storlek när jag skulle fylla på innan vi flyttar från Surahammar. (Använder herrbyxor ur 100-serien)
 
Okej! Mitt försök:

BYXOR
Gårds/allrounds/hundsträningsbyxor:
- hållbart och rejält tyg som håller för både hundtänder, fogsvans och mygg
- gärna något som går att impregnera
- skyr skrikiga färger som pesten

Vad har ni för förslag?
Är väldigt nöjd med mina "Fjällräven BARENTS PRO CURVED TROUSERS W". Förstärkta i knän och över rumpan. Rymliga fickor. Används i princip dagligen och har hittills hållt väldigt bra (köpta för ett år sedan). Supersköna och bra rörlighet. Lyckades hitta mina på Naturkompaniet outlet för 1000 kr så har man utkik där kan man ibland fynda. Är i tyget G-1000 :)
 
Ett annat litet tips:

Om ni kanske som jag inte gillar att använda handskar när det är lite kallare ute och jag ska göra nått aktivt, tex träna hund och annar, där jag vill ha lite fingertoppskänsla i vad jag gör och inte bylsighet med handskar så rekommenderar jag att skaffa ett par tjocka ullsockor. Sen klipper man av dem vid tårna och drar dem över handlederna. Voila! Ett par billiga handledsvärmare som man snabbt och enkelt kan dra ner över händerna mellan varven. Som dessutom håller händerna varma längre vid aktivitet genom att värma handled/underarmar även när man har bara händer då. Och eftersom de är av ull så funkar de även om det regnar.
 
Ett annat litet tips:

Om ni kanske som jag inte gillar att använda handskar när det är lite kallare ute och jag ska göra nått aktivt, tex träna hund och annar, där jag vill ha lite fingertoppskänsla i vad jag gör och inte bylsighet med handskar så rekommenderar jag att skaffa ett par tjocka ullsockor. Sen klipper man av dem vid tårna och drar dem över handlederna. Voila! Ett par billiga handledsvärmare som man snabbt och enkelt kan dra ner över händerna mellan varven. Som dessutom håller händerna varma längre vid aktivitet genom att värma handled/underarmar även när man har bara händer då. Och eftersom de är av ull så funkar de även om det regnar.
Repar de inte upp sig när du klipper av dem? Jag använder handledsvärmare med tumhål, antingen lösa (kostar inte många kronor, billigare än de flesta ullsockorna) eller om jag har "rätt" tröja på mig, de som sitter på tröjan men håller tyvärr inte med om att de räcker när det blir kallare. Mina fingrar gråter ändå om det är kallt. Jag kör med noppevantar, dvs. de billiga ridvantarna med små gumminoppor på, samma fingertoppskänsla som utan men hade önskat att de fanns i ull för precis som du är jag ullfantast, särskilt merionull, det bästa materialet som finns :heart
 
Ett annat litet tips:

Om ni kanske som jag inte gillar att använda handskar när det är lite kallare ute och jag ska göra nått aktivt, tex träna hund och annar, där jag vill ha lite fingertoppskänsla i vad jag gör och inte bylsighet med handskar så rekommenderar jag att skaffa ett par tjocka ullsockor. Sen klipper man av dem vid tårna och drar dem över handlederna. Voila! Ett par billiga handledsvärmare som man snabbt och enkelt kan dra ner över händerna mellan varven. Som dessutom håller händerna varma längre vid aktivitet genom att värma handled/underarmar även när man har bara händer då. Och eftersom de är av ull så funkar de även om det regnar.

Jag gillar torgvantar! Har frusna händer, så det gör stor skillnad för mig när jag får ner vanten på fingret :)
 
Repar de inte upp sig när du klipper av dem? Jag använder handledsvärmare med tumhål, antingen lösa (kostar inte många kronor, billigare än de flesta ullsockorna) eller om jag har "rätt" tröja på mig, de som sitter på tröjan men håller tyvärr inte med om att de räcker när det blir kallare. Mina fingrar gråter ändå om det är kallt. Jag kör med noppevantar, dvs. de billiga ridvantarna med små gumminoppor på, samma fingertoppskänsla som utan men hade önskat att de fanns i ull för precis som du är jag ullfantast, särskilt merionull, det bästa materialet som finns :heart

Nä, de har bara korvat sig en centimeter, om ens det, men inget mer problem sen. Haft dem ett bra tag, tvättat osv.. Beror kanske på sockan också. Jag brukar köpa de tjockaste med mest ull i från XXL osv. Om man är duktig kan man kanske klippa och sy ändarna lite snyggt.

Handledsvärmarna tycker jag inte verkar lika lätta att dra ner över handen som en vante? Kan ha fel, isf fungerar de på samma sätt.

Ull är verkligen överlägset allt när man vill hålla värmen i olika väder! :D Abropå att inte frysa ute i riktigt svinväder så kan jag väl rekommendera att kolla på tex Ulvang eller Aclima, som har sjukt bra underställ man kan använda i flera lager för att bli riktigt varm, men fortfarande rörlig.


Javisst, det är ju nice! För de aktiviteter jag håller på med så vill jag ha hela handen fri av och till, därav funkar de inte för mig. Men om det räcker med fingrarna "nakna" så är det ju toppen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp