Kläder för hundfolk

De går bort. Har haft byxorna tidigare och är långt ifrån imponerad av passformen, och går ju som sagt inte att ha under sommaren.



Ja, just G1000 har jag kikat på! Det kan absolut vara något.



Lundhags, vilken modell tänker du på då? Har Lundhags nu.



De såg inte heltokiga ut.

Alltså, helst hade jag ju typ köpt något i läder. Men det blir ju fullkomligt omöjligt varmt på sommaren. Men något i vaxat stuk kanske skulle kunna funka bra? Gick i mina Lundhags i skogen igår och blev myggbiten genom tyget, hopplöst. Dessutom har det gått hål både här och var.

Om du vill ha i läder så kolla på hel chaps/byxchaps som är tänkta till hästmänniskor. Då får du i läder men inte jättetjocka. Kanske blir lite varmt på sommaren, men hovslagare brukar ha såna fast bara på framsidan av benen året om.
 
Väcker liv i den här gamla tråden pga ska beställa Muck Boots nu tror jag!
Är de så fantastiska som det sägs?

Någon som har tips på bra handskar?
 
Väcker liv i den här gamla tråden pga ska beställa Muck Boots nu tror jag!
Är de så fantastiska som det sägs?

Någon som har tips på bra handskar?

Jag har såna i stallet, helhöga varianten Tyne Sport. Tycker de är klumpiga och blir fuktiga på insidan. Håller inte alls ner till -40 som utlovat. Däremot kanske en låg variant för snabba hundrastningar kan funka bättre.
 
Jag har såna i stallet, helhöga varianten Tyne Sport. Tycker de är klumpiga och blir fuktiga på insidan. Håller inte alls ner till -40 som utlovat. Däremot kanske en låg variant för snabba hundrastningar kan funka bättre.

Fan då 😂 snabba rastningar är inte tanken, snarare längre promenader...
 
Jag har såna i stallet, helhöga varianten Tyne Sport. Tycker de är klumpiga och blir fuktiga på insidan. Håller inte alls ner till -40 som utlovat. Däremot kanske en låg variant för snabba hundrastningar kan funka bättre.
Håller helt med dig. Så klumpiga att jag inte fattar hur de har kunnat bli så populära. Det där med -40 innebär inte att de håller en varm utan att de inte spricker förren då. Ful marknadsföring kallar jag sådant.
 
Håller helt med dig. Så klumpiga att jag inte fattar hur de har kunnat bli så populära. Det där med -40 innebär inte att de håller en varm utan att de inte spricker förren då. Ful marknadsföring kallar jag sådant.

Aha, trodde förvisso inte att de skulle hålla till -40 men kanske iaf till -25. Nja där med.
 
Fan då 😂 snabba rastningar är inte tanken, snarare längre promenader...
Jag har halvhöga stövlar, inga problem att gå långa promenader. Mjuka i skaftet, skaver ingenstans, vilket brukar vara mitt problem. Minns inte vad modellen heter men liknar Arctic weekend. Skulle dock inte klara så många minusgrader.
Gillar dem så mycket att jag köpt en annan kortskaftad sort med mer foder som vinterskor till stallet och hundpromenader.
 
Senast ändrad:
Väcker liv i den här gamla tråden pga ska beställa Muck Boots nu tror jag!
Är de så fantastiska som det sägs?

Någon som har tips på bra handskar?

Mitt huvud gillar Muck boots men det gör inte mina fötter. Har den med lågt skaft och visst kan jag ha dem en stund men efter en lång promenad klagar framförallt min ena stortå som det blir nått konstigt tryck på.
 
Underställsfråga också - Vad har ni för braiga underställ?? 😁
Ska köpa ett nytt, som är varmt!
 
Underställsfråga också - Vad har ni för braiga underställ?? 😁
Ska köpa ett nytt, som är varmt!
Jag använder merinoull. Min favorit är ett från Devold där hela tröjan är i ett nät och dragkedjan (som går från under brösten ungefär och upp hela vägen i den höga kragen) går att dra upp/ner både nerifrån och uppifrån så att man kan reglera värmen åt båda hållen. Jag har den alltid stängd längst upp men drar ofta upp den nerifrån så det blir öppet över bröstet när jag blir varm. Andas otroligt bra och värmer mer än alla andra jag har i merinoull.
 
Aha, trodde förvisso inte att de skulle hålla till -40 men kanske iaf till -25. Nja där med.
Verkligen. Runt nollan är de okej men varken vid varmare eller kallare väderlek. Varmare blir de för varma (fuktiga på insidan här med) och vid kallare fryser jag och det trots att jag alltid går i vanliga löparskor annars som jag inte fryser i.
 
Håller med @TinyWiny , merinoull (där man kan kolla ursprunget!) är varmt och mjukt :)

Det enda understället jag har i ull som inte kliar och ger eksem är från Ullmax. Har dock ett annat från ullmax som kliar lite, men inte i nräheten av lika mkt som tex Lundhags. Obs att inget av dem är nya så saker kan ha ändrats.

Om nån är klikänslig och har lyckats hitta nåt i vettig merinoull som Inte har en tillstymmelse till att klia så är jag intresserad :)
 
Väcker liv i den här gamla tråden pga ska beställa Muck Boots nu tror jag!
Är de så fantastiska som det sägs?

Någon som har tips på bra handskar?
Jag gillar mina. Är inte så frusen av mig och har nog haft de ner runt -20, men är man väldigt frusen så kanske det blir kallt. Tror dock inte jag har de med mest foder heller. Var noggrann med att välja rätt storlek bara, mina är lite stora vilket har gjort att min häl åker runt och ger skav vid längre promenader. Ska köpa nya i rätt storlek snart eftersom mina nuvarande är lite slitna.
 
Underställsfråga också - Vad har ni för braiga underställ?? 😁
Ska köpa ett nytt, som är varmt!
Merinoull som inte kliar. Jag köpte faktiskt understället på Cubus, kostade ca 600-700 kr för både och. Jag gillar det! Köpte även ett trepack ullstrumpor där som jag är nöjd med.

För övrigt så har jag märkt att jag alltid återkommer till mina Dr. Martens Leonore chelsea boots i läser som är varmfodrade. De är supersköna även vid långa hundpromenader, inte alls klumpiga så det fungerar fint att träna detaljer i fria följet utan att trampa på vovven och de är vattentäta och håller värmen mycket bra. Kanske inte ett typiskt tips i en sådan här tråd men de fungerar bäst för ändamålet av alla andra skor och stövlar jag har. Med en storlek större får en även plats med en termosula och sockor. Plus att de är väldigt snygga också ;)

c94aaee65586499bb53443381c608869.jpg
 
Tack för alla svar!
Ja, merinoull blir det, men då kanske inte märket spelar så stor roll eftersom flera är nöjda trots olika märken. Försöka få tag i något som inte kliar helt enkelt 😁
 
Det enda understället jag har i ull som inte kliar och ger eksem är från Ullmax. Har dock ett annat från ullmax som kliar lite, men inte i nräheten av lika mkt som tex Lundhags. Obs att inget av dem är nya så saker kan ha ändrats.

Om nån är klikänslig och har lyckats hitta nåt i vettig merinoull som Inte har en tillstymmelse till att klia så är jag intresserad :)
Jag är ganska känslig mot kli, men säkert mindre än dig :p Jag har ett merinoullställ som jag köpte på xxl och ett från Pierre Robert och båda funkar bra tycker jag :)
 
Angående kängor så har jag Viking Villrein Boa GTX och det är mina favoritkängor någonsin! Lätt, varma på vintern och relativt svala på sommaren. Kanske inga man går med i högsommarvärme men annars använder jag dem mycket!
Lätt att hoppa i och ur!
1611060380900.png
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp