Kläder som varit i misstänkt EH-V stall?

finapina

Trådstartare
Är det nog att tvätta på 60 grader? Kassera kläderna rentav? Hur pass lätt kan man få smittan med sig? Mina barn är tvungna att cykla hem från skolan längs en hästhage invid vägen? Har sagt att dom inte får stanna och klappa...Finns det risk ändå? Och en kanske dum fråga....Kan det smitta från marken? Förstår ju att det kan smitta om det ligger typ färsk saliv/hästsnor eller dylikt på marken men hur länge kan det vara aktivt ? Hoppas ni fattar vad jag menar.Mvh Stirrig
 
Är det nog att tvätta på 60 grader? Kassera kläderna rentav? Hur pass lätt kan man få smittan med sig? Mina barn är tvungna att cykla hem från skolan längs en hästhage invid vägen? Har sagt att dom inte får stanna och klappa...Finns det risk ändå? Och en kanske dum fråga....Kan det smitta från marken? Förstår ju att det kan smitta om det ligger typ färsk saliv/hästsnor eller dylikt på marken men hur länge kan det vara aktivt ? Hoppas ni fattar vad jag menar.Mvh Stirrig
Har barnen varit i stallet/klappat hästens eller bara tagit sig till och från skolan?

Ja skor tar med sig smittan precis som andra kläder men risken är mikroskopisk (enda möjliga är om en häst hostar/frustar åt vägen och beroende på hur vinden ligger och hur nära hästen var vägen när barnen cyklar förbi) av att ta sig förbi på väg till och från skolan.

Att klappa hästar från andra stall är en risk för smittspridning och bör alltid undvikas oavsett vilka smittor och hur många som går i landet, själv har jag så hög ström i hagarna så hästens går inte tillräckligt nära för att kunna bli klappade av förbipasserande.
 
60 grader ska ta bort smittan. https://www.sva.se/djurhalsa/hast/rad-for-isolering-och-rengoring-vid-smittsamma-sjukdomar-hast Smitta kan sprida sig 45 meter bort från sjuk häst pga hästars kraftiga lungor. 50 meter ska vara säkert avstånd. https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast#smittvagar

Finns det sjuka hästar så finns såklart alltid risken för smitta. Finns det ingen annan väg eller att de kan ta sig på annat vis skulle jag sätta mig ner och gå igenom det som står på SVA´s sida med barnen så de förstår allvaret i det hela och att de förstår varför de inte får stanna och klappa. Kunskap och förståelse är alltid en bra väg att gå.
 
Är det nog att tvätta på 60 grader? Kassera kläderna rentav? Hur pass lätt kan man få smittan med sig? Mina barn är tvungna att cykla hem från skolan längs en hästhage invid vägen? Har sagt att dom inte får stanna och klappa...Finns det risk ändå? Och en kanske dum fråga....Kan det smitta från marken? Förstår ju att det kan smitta om det ligger typ färsk saliv/hästsnor eller dylikt på marken men hur länge kan det vara aktivt ? Hoppas ni fattar vad jag menar.Mvh Stirrig
Om de varit inne i stall med smitta så glöm inte descificera skor och annat som inte kan tvättas.
https://www.sva.se/djurhalsa/hast/rad-for-isolering-och-rengoring-vid-smittsamma-sjukdomar-hast
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp