cambodia

Trådstartare
Var handlar ni vardagskläder? Jag hittar sällan något i butik som jag gillar, trycker dessutom det är fruktansvärt tråkigt! Likaså på nätet - orka scrolla genom hundratals sidor med tröjor! Jag är ett hopplöst fall och går med samma gamla trasor år ut och år in, hjälp mig! :arghh:
 
Var handlar ni vardagskläder? Jag hittar sällan något i butik som jag gillar, trycker dessutom det är fruktansvärt tråkigt! Likaså på nätet - orka scrolla genom hundratals sidor med tröjor! Jag är ett hopplöst fall och går med samma gamla trasor år ut och år in, hjälp mig! :arghh:
Vad gillar du för något eller något du inte gillar? Vad menar du med vardagskläder dvs är det jeans och tröja eller kavaj? Ungefärlig prisnivå?
Så blir det lite lättare att tipsa.. :)
 
Tradera, blocket, loppis, secondhand... Jag köper det mesta begagnat. Kan ta lite tid att leta men får oftast kvalitetskläder i bra material för samma pris som något billigt plagg som ändå går sönder efter kort tids användning. Plus att det känns väldigt skönt att inte dras med i köphetsen med reor och erbjudanden hela tiden. Jag ser det även som en miljövinst att minska nyproduktionen av kläder.
 
Jag hatar att shoppa och köper kläder nästan enbart när min garderob krisar ihop. Mina favoritmärken är Filippa K, Gant och Lexington. Där kan jag alltid hitta plagg jag gillar i bra material och kvalitet så att de håller länge = slipper shoppa snart igen. Undantaget är jeans, där köper jag Tiger.
 
Jag köper linnen på kapp ahl, för deras basic-linnen passar mig utmärkt. Sedan köper jag shorts och byxor i friluftsaffärer. Kläder anpassade för vandring och friluftsliv är så tåliga att jag inte behöver köpa nytt och de jag har nu räknar jag med att behålla läääänge. Sedan håller jag lite koll på typ HM och liknande när det är rea och köper om jag råkar få syn på något passande. Det är extremt sällsynt att jag går runt i butiker och kollar efter kläder, det är mer min stil att kolla på nätet vad som finns och i så fall ge mig ut till någon butik för att prova plagget där. Att gå runt på stan känns för mig oftast som slöseri med tid = pisstråkigt.
 
Gillar inte heller att shoppa. Värdesätter därför beprövade märken och ställen där jag hittar och vet vad som passar.
New House, Jascha, K@Us, Edursdotter och Åhléns city i Stockholm (inte så stor skillnad mot NK i mellanprissegementet men ligger bättre till och mer praktiskt anordnat) är de som oftast funkar. Byxor av jeanstyp köper jag oftast på Flash där jag har hittat en modell och storlek som jag inte behöver prova (bara det är värt det). Är kort, så är jag utomlands försöker jag hitta butiker som saluför korta storlekar för att få bättre passform på klänningar, kavajer och byxor.
 
Handlar mest second hand på t.ex Sellpy. Tycker inte det är försvarbart att bara köpa nya kläder. Brukar hitta begagnat Ralph Lauren som har bra passform.
 
Jag tänker att det inte spelar någon roll huruvida man köper second hand eller nytt. Det viktiga är att man ansvarsfullt ser till att inte konsumera mer kläder än vad man använder, och därmed att man ser till att kläderna används till sin fulla potential innan de lämnas till materialåtervinning. Näst bäst att returnera dem till second hand när man inte längre vill använda.

Jag tror att jag är ganska hyfsad på det området i förhållande till normalkonsumenten i i-länder av kläder, men också att det går att göra så mycket bättre på många sätt..

Största misstagen jag fortfarande gör emellanåt är att köpa för billigt, som håller väldigt kort tid. För plånboken kanske egalt (krona per klädd timme kanske hyfsat konstant), men för miljön mer kass.
 
Var handlar ni vardagskläder? Jag hittar sällan något i butik som jag gillar, trycker dessutom det är fruktansvärt tråkigt! Likaså på nätet - orka scrolla genom hundratals sidor med tröjor! Jag är ett hopplöst fall och går med samma gamla trasor år ut och år in, hjälp mig! :arghh:
Jag brukar spara ihop ett par tusenlappar, sen drar jag till Gekås i Ullared, de har det mesta inom ett och samma tak, har man möjlighet att åka dit fler gånger så har det oftast olika utbud från gång till gång (möjligt inte allt men vissa saker), sen är det en annan femma att det är typ tusen andra som också är där samtidigt, får planera sina besök så man kan sticka därifrån när värsta anstormningen kommer. :p
 
Jag brukar spara ihop ett par tusenlappar, sen drar jag till Gekås i Ullared, de har det mesta inom ett och samma tak, har man möjlighet att åka dit fler gånger så har det oftast olika utbud från gång till gång (möjligt inte allt men vissa saker), sen är det en annan femma att det är typ tusen andra som också är där samtidigt, får planera sina besök så man kan sticka därifrån när värsta anstormningen kommer. :p
Åh, nej! Det klarar jag inte tyvärr :nailbiting:
Men tack för tipset ändå!
 
Vad gillar du för något eller något du inte gillar? Vad menar du med vardagskläder dvs är det jeans och tröja eller kavaj? Ungefärlig prisnivå?
Så blir det lite lättare att tipsa.. :)
Ja, det förstås :)
Typ jeans, t-shirt, tröja... gillar lite nördiga saker men vill se vuxen och proper ut ibland också. Har jättesvårt att se och prova sånt jag inte brukar köpa (just nu går jag mest i jeans och svart t-shirt). Gillar inte blommigt och allt för ”tjejigt” om man kan säga så? Blusar, kjolar osv känns inte som jag...

Tillägg: Inte för dyra saker men just nu har jag fått lite extra pengar så det kan kosta lite mer.
 
Åh, nej! Det klarar jag inte tyvärr :nailbiting:
Men tack för tipset ändå!

Jag förstår rädslan. Var och snuddade parkeringen på Gekås en gång för många år sedan men vände ut igen. Denna mängd zombier som vällde in gick inte att smälta för mig. Smittorisk kan också ha funnits. Det var kanske nära ögat.

(Dottern blev först besviken men det visade sig att det fanns utmärkt shopping inne i Varberg där även hennes far kunde småtrivas emellanåt i småbutikerna.)
 
Åh, nej! Det klarar jag inte tyvärr :nailbiting:
Men tack för tipset ändå!
Knappt jag klarar det själv, säkert över 10år sen jag var där å handlade så (att jag sprungit in när jag vart där och lossat, köpt typ lite godis är en annan femma). 😅
Vet det finns lite andra liknande koncept runt om i landet, dock inte lika populära kanske kan va lite mildare, har dock ej provat själv. :p
Köper typ aldrig vardagskläder till mig själv, köpte förvisso ett par jeans på kappahl för ett tag sen, mer har det inte blivit. Lullar mest omkring i ridkläder, mysbyxor och arbetskläder. :p
 
Jag hatar att shoppa och köper kläder nästan enbart när min garderob krisar ihop. Mina favoritmärken är Filippa K, Gant och Lexington. Där kan jag alltid hitta plagg jag gillar i bra material och kvalitet så att de håller länge = slipper shoppa snart igen. Undantaget är jeans, där köper jag Tiger.
Tack, ska kolla på det! Också väldigt trött på saker som inte håller särskilt länge...!
 
Jag förstår rädslan. Var och snuddade parkeringen på Gekås en gång för många år sedan men vände ut igen. Denna mängd zombier som vällde in gick inte att smälta för mig. Smittorisk kan också ha funnits. Det var kanske nära ögat.

(Dottern blev först besviken men det visade sig att det fanns utmärkt shopping inne i Varberg där även hennes far kunde småtrivas emellanåt i småbutikerna.)

Enligt ryktet ska det finnas en bar någonstans i Gekås-området. Jag har sagt åt särbon att om han svänger in till Gekås på vår husbilssemester (vi har hittills åkt söderut) kommer jag att parkera mig själv i baren. Jula Outlet räcker som shoppingstopp!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 366
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 769
Senast: Buzzter
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp