Klädkod på jobbet

Vad har kollegans utseende med saken att göra? Skulle det vara mer reko för honom att komma i brottarlinne om han hade sexpack? :confused::meh:
Klädkoden har väl inte heller någoot att göra med hur man luktar.

Jag önskar att våra klädkoder var mer fria på jobbet och att vi fick ha shorts eller trekvartsbyxor åtminstone, men jag jobbar på hotell och vi måste ha långbyxor och t-shirt som minst.
I ett yrke där man inte tar emot kunder alls antar jag att de klädkoder som finns har med säkerhet och skydd att göra, annars känns de rätt onödiga.
Fast nä. Klädkod handlar inte bara om säkerhet och skydd, utan också om någon sorts respekt för arbetsplatsen och kollegorna. Man klär sig ordentligt när man går till jobbet, helt enkelt. Jag lodar inte in på jobbet i träningsbyxor och brottarlinne, oavsett om där är kunder. Mitt jobb har ingen formell klädkod, men informellt finns det en.
 
Advokatbyrå.. Klädpolicyn är två sidor lång 😅

Inga tatueringar synliga tack, inte ens på de våningsplan dit klienter inte är välkomna 🙄
"Bekväma skor" får inte användas på klient-planet... Jisses.

Funderar på att sondera terrängen med trekvartsärm idag. Tänker man kan ju dra på sig kavaj om man ska till klient-planet.
What!? Är det specificerat att skorna måste vara obekväma? Gudars så analt.
 
Jag jobbar inom vården så vi har vita byxor i bomull och vinröd pikétröja. Finns lite andra val på överdelar men det är dom här vi har valt.
Blir inte speciellt varma på sommaren plus att vi får vika upp byxorna lite grann om det är väldigt varmt.
Fördelen med arbetskläder är att jag kan ta mig till jobbet i minishorts och linne om jag skulle vilja, eller klänning med urringning till navlen.
 
Vi jobbar i uniform på min avdelning. Blå skjorta, piké eller långärmad tröja, samt byxor eller kjol och knästrumpor. Helsvarta skor och strumpor.

På andra avdelningar finns en oskriven regel om att man inte bör ha shorts, kort kjol/klänning (bör vara knälång), djup urringning, osv. Vardagsklädd, utan att visa för mycket hud helt enkelt.
 
Jag tror inte vi har något klädkod, inte vad jag kan minnas iaf. Jobbar inom vården och träffar patienter men vi har inte ”sjukhuskläder” utan vanliga kläder.
 
Vi har arbetskläder, som andas. Fattar inte arbetsgivare som envisas med att köpa byxor som är alldeles för varma och inte gör något åt det när personalen klagar.
Det finns ju arbetsbyxor som är sköna och inte för varma liksom.

Fattar inte heller.
Vi fick först en modell som var hemsk, jag var alldeles klibbig under. Klagade och fick en annan, som ändå andas bättre, men fortfarande inte optimalt... blir vansinnig.
 
Vi har ingen klädkod. I huset jag jobbar är det blandat med kontorspersonal och folk som jobbar utomhus så det är ingen som klär upp sig speciellt mycket. De flesta har en rätt ledig stil. Jag har definitivt haft linne på mig på jobbet. Men sett till att inte välja ett av mina mest urringade linnen.
 
What!? Är det specificerat att skorna måste vara obekväma? Gudars så analt.
Haha okej, inte exakt, men "sneakers or other comfortable footwear may not be worn in client areas". Så på med stilettklackarna :D

Jag är dessutom bara assistent och jobbar inte med klientkontakt, men man får ändå inte ha jeans annat än fredagar enligt policyn.
(Nu är den lite uppluckrad vad det verkar, och kan en partner komma in i cargoshorts så vågar jag mig nog på en trekvartsärm att börja med :cautious:)
 
Haha okej, inte exakt, men "sneakers or other comfortable footwear may not be worn in client areas". Så på med stilettklackarna :D

Jag är dessutom bara assistent och jobbar inte med klientkontakt, men man får ändå inte ha jeans annat än fredagar enligt policyn.
(Nu är den lite uppluckrad vad det verkar, och kan en partner komma in i cargoshorts så vågar jag mig nog på en trekvartsärm att börja med :cautious:)

"Bekväma skor" var ju ett väldigt brett begrepp :laugh: Men fy så jobbigt med en sådan klädkod, låter bra om de högre upp föregår med gott föredöme vad det gäller att ofölja den! :D Stilettklackar skulle jag nog aldrig våga mig till jobbet i :o


Chefen brukar skoja om att vi har samma klädkod som Google "Wear clothes, shoes are optional" :up: Men tillhandahåller arbetskläder som är valfria att använda och som vi får prova ut och välja modell själva i butik (tror vi måste hålla oss till "vår" färg och så får vi tryck på dem, men inga restriktioner ang modell). Jag tycker det är sjukt smidigt att alltid ha "samma" tröja till jobbet och slippa fundera på det, men har inte valt några arbetsbyxor utan kört med jeans (hittills, nu blir det nog mer shorts!)
 
Ja nu gnäller jag. Men...killen som sitter mittemot mig har kommit till jobbet i någon sorts brottarlinne. Och han är rätt blek och lönnfet. Dvs inget att vila ögonen på🤣. Nu är sommaren här och folk luktar inte blommor direkt tyvärr. Jag luktar säkert också nu när jag svettas trots daglig dusch och deo. Man känner ju inte själv hur man luktar.

Har ditt jobb någon sorts klädkod? Hur avklädd är det ok att vara? Jag jobbar på ett lager. Inga kundkontakter.
Du har lite att jobba på angående folks utseende så att du kan se dina kollegor för vad de är och inte hur de klär sig.
...
Jag minns inte klädkoden så noga på jobb, har jobbat hemifrån över ett år nu, men byxor/kjolar som går till eller över knäna och inte mjukisbyxor etc tror jag. Jag antar att brottarlinnen inte är godkända heller, utan man sak ha typ t-tröja minimum. Som det är nu kan jag ha på mig vad jag vill eller inget alls så länge jag inte slår på webbkameran.
 
Myndighet med klientkontakt så ”hel och ren”. Kanske inte rejäla urringningar eller kjol/shorts som slutar direkt där rumpan möter benen.
Är du säker på att shorts öht är okej?

På den myndighet jag jobbade fanns det ganska hårt reglerade klädkoder, ner till "enfärgade strumpor"-nivån, instoppad skjorta osv. Det följdes... sådär. Shorts var inte tillåtet över huvud taget, kjol skulle gå nedanför knät. Men visst fasen fanns det folk som jobbade i shorts sommartid ändå.

Jag kommer ihåg en incident där jag hade cyklat till jobbet i (ganska korta) shorts eftersom det var 25 grader minst, kommer igenom dörrarna på kontoret och där haffar chefen mig direkt, pekar på shortsen och säger "det där är inte okej". Jag stod med långbyxorna i händerna och viftade bara med dem och pekade på toaletten. Blev vansinnigt irriterat på att han trodde att jag hade så dåligt omdöme att jag skulle fortsätta jobba i dem :p
 
"Bekväma skor" var ju ett väldigt brett begrepp :laugh: Men fy så jobbigt med en sådan klädkod, låter bra om de högre upp föregår med gott föredöme vad det gäller att ofölja den! :D Stilettklackar skulle jag nog aldrig våga mig till jobbet i :o


Chefen brukar skoja om att vi har samma klädkod som Google "Wear clothes, shoes are optional" :up: Men tillhandahåller arbetskläder som är valfria att använda och som vi får prova ut och välja modell själva i butik (tror vi måste hålla oss till "vår" färg och så får vi tryck på dem, men inga restriktioner ang modell). Jag tycker det är sjukt smidigt att alltid ha "samma" tröja till jobbet och slippa fundera på det, men har inte valt några arbetsbyxor utan kört med jeans (hittills, nu blir det nog mer shorts!)
Jag är lycklig i sneakers i mitt "non client area" :D enligt utsago är det en gammal klädkod som inte blivit uppdaterat på ett bra tag haha.

Dock avis på alla med..lite mindre policy.
Ser fram emot att bära linnen och inte bry mig om tatueringarna om det blir plugg i höst :love:
 
Är du säker på att shorts öht är okej?

På den myndighet jag jobbade fanns det ganska hårt reglerade klädkoder, ner till "enfärgade strumpor"-nivån, instoppad skjorta osv. Det följdes... sådär. Shorts var inte tillåtet över huvud taget, kjol skulle gå nedanför knät. Men visst fasen fanns det folk som jobbade i shorts sommartid ändå.

Jag kommer ihåg en incident där jag hade cyklat till jobbet i (ganska korta) shorts eftersom det var 25 grader minst, kommer igenom dörrarna på kontoret och där haffar chefen mig direkt, pekar på shortsen och säger "det där är inte okej". Jag stod med långbyxorna i händerna och viftade bara med dem och pekade på toaletten. Blev vansinnigt irriterat på att han trodde att jag hade så dåligt omdöme att jag skulle fortsätta jobba i dem :p

Det finns inget uttalat, troligen pga ej behov, ingen som vill ha shorts. De flesta är kvinnor 40+ som klär sig ”bekvämt”. Men när frågan ställdes i höstas så var det ”hel, ren och inte överdrivet mycket hud”.

Det diskuteras mycket i professionsgruppen på fejjan också, en del vill ha ”dräkt”, andra fritt. Men de flesta är medvetna om signalvärdet i kläder (och en del anpassar efter vem de har bokat möte med).
 
Vi har arbetskläder, som andas. Fattar inte arbetsgivare som envisas med att köpa byxor som är alldeles för varma och inte gör något åt det när personalen klagar.
Det finns ju arbetsbyxor som är sköna och inte för varma liksom.
Jag måste säga att mina arbetsbyxor är sjukt sköna! Jag vill typ ha ett par likadana privat kände jag nu! Svarta, praktiska, bra modell, mycket stretch.. synd att de är märkta, annars hade jag lätt haft på mig dom när jag var ledig också.. :angel: jag har haft massor av olika arbetskläder, fick ett par byxor en gång som hade lika bra ventilation som en plastpåse. Omöjliga att använda. På ett utomhusjobb jag har som extrajobb har vi två jackor. En jättefin dunjacka och en softshell. Ingen av dom tål riktigt skitväder. Alltså, omöjliga att använda vid regn/snö. Någon tänkte inte riktigt där.
 
Advokatbyrå.. Klädpolicyn är två sidor lång 😅

Inga tatueringar synliga tack, inte ens på de våningsplan dit klienter inte är välkomna 🙄
"Bekväma skor" får inte användas på klient-planet... Jisses.

Funderar på att sondera terrängen med trekvartsärm idag. Tänker man kan ju dra på sig kavaj om man ska till klient-planet.
Åh herregud så bra det ibland är att bli påmind om hur andra har det, så att jag kan vara tacksam över 'min' byrå där jag endast i sällsynta fall numer har annat än sneakers på mig (trots att hela våningsplanet är tillgängligt för klienter :D och jag är både advokat och delägare) och vår klädkod är 'hel och ren' typ. Gissar (hoppas) att det är inte är i Sverige?
 
Jag jobbar inom vården men har privata kläder och här är det hel och ren som gäller. Inte ens mina närmaste chefer har långbyxor i värmen, de kör capribyxor, kjol och klänning(dock inget kortkort utan till knäna eller vaderna). Sandaler är typ standard. Jag kör oftast linne eller klänning utan ärm.

Folket på ekonomi- och juridikavdelningen har alltid kostym, vissa med västen till och med mitt i sommaren :crazy: Lider med dem... Ser fasligt varmt ut så fort de går utomhus.
 
Det där med kläder som inte andas. För en massa år sedan jobbade jag uniformerat utomhus i byxor som var varma sommartid och kalla vintertid. Det var så svetten rann längs benen på sommaren. Efter en tid fick jag såna utslag och klåda på benen att jag sökte vård och fick medicin för detta. Inte en tanke på att det var pga byxorna. Idag förstår man ju vad som orsakade detta 🙄
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 545
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 873
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 791
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp