Klädkod på jobbet

Jag jobbade för samma bolag några år tidigare. Jobbade i kostymuniformen, långärmad skjorta, väst, kavaj, långa byxor, slips och kängor på en mässa som hade glastak. Var som att jobba i ett växthus i 10-12 timmar.
Kallades dessa byxor också för svampbyxorna? Man har ju hört rykten om äldre tidens finuniformsbyxor 😅
 
Jag jobbade för samma bolag några år tidigare. Jobbade i kostymuniformen, långärmad skjorta, väst, kavaj, långa byxor, slips och kängor på en mässa som hade glastak. Var som att jobba i ett växthus i 10-12 timmar.
Kan tro det. Det gick verkligen till överdrift. Samma kläder som vi hade i 30 graders sol skulle vi ha vid snöstorm på vintern (plus jacka då), där vi också stod utomhus utan skydd i 12 timmar (minus 2 timmar för rast då fick vi gå till en barack och även sitta ner, annars skulle vi stå upp hela passet). Jag hamnade aldrig i kostymuniformen, lyckades undvika det :D

Upplevde att det var aldrig någon som tänkte på oss fotfolket, kunden bestämde och arbetsgivaren sa ja till allt. Dödssynden var ju att kavla upp/vika upp ärmarna på skjortan så man kunde svalka av sig lite på handlederna. Och att inte ha basker på utomhus.
 
Jag har aldrig sett någon klädkod på min arbetsplats (myndighet) men jag kör på "propert" och heltäckande. Undviker jeans, shorts, urringat, kjolar över knät. Jag blir väldigt lätt varm så på sommaren kör jag på ärmlös blus då, men har då en kofta på stolen som jag tar på mig när jag lämnar min plats.

På fritiden ser jag aldrig ut så, men ser min egen jobbklädkod som ett sätt att klä mig för min roll. Jag har få kontakter med allmänheten men vill vara redo för eventuella oförberedda mediakontakter etc. Jag har en delvis ledande tjänst och upplever att kläderna hjälper mig att bli tagen på allvar.

Jag ska erkänna att jag reagerar när kollegor har på sig shorts/korta kläder/urringat (dock helt oavsett utseende på kollegan). Det är ju dock inte min fråga, vilket jag påminner mig själv om och sen fortsätter med mitt.
 
Fair enough. :)
Jag minns i och för sig för länge sedan när jag gick kvällskift på teknisk support för Comhem, där satt folk i pyjamas ibland och det kändes helt okej.
Jag som jobbar åt företaget i fråga kan meddela att det inte står något om förbud mot pyjamas i klädkoden :D

Däremot hel och ren, shorts är ok men kommer folk i linne kan det bli sura miner. Inte heller för korta kjolar eller för djupa urringningar.
Sen efterföljs det inte alltid, så det är inte så himla strikt.
 
Kan tro det. Det gick verkligen till överdrift. Samma kläder som vi hade i 30 graders sol skulle vi ha vid snöstorm på vintern (plus jacka då), där vi också stod utomhus utan skydd i 12 timmar (minus 2 timmar för rast då fick vi gå till en barack och även sitta ner, annars skulle vi stå upp hela passet). Jag hamnade aldrig i kostymuniformen, lyckades undvika det :D

Upplevde att det var aldrig någon som tänkte på oss fotfolket, kunden bestämde och arbetsgivaren sa ja till allt. Dödssynden var ju att kavla upp/vika upp ärmarna på skjortan så man kunde svalka av sig lite på handlederna. Och att inte ha basker på utomhus.

Ja precis. Vi stod också upp hela passet på väldigt hårda golv. Att bara stå rakt upp och ner är jobbigare än man kan tro.
 
Är du säker på att shorts öht är okej?

På den myndighet jag jobbade fanns det ganska hårt reglerade klädkoder, ner till "enfärgade strumpor"-nivån, instoppad skjorta osv. Det följdes... sådär. Shorts var inte tillåtet över huvud taget, kjol skulle gå nedanför knät. Men visst fasen fanns det folk som jobbade i shorts sommartid ändå.

Jag kommer ihåg en incident där jag hade cyklat till jobbet i (ganska korta) shorts eftersom det var 25 grader minst, kommer igenom dörrarna på kontoret och där haffar chefen mig direkt, pekar på shortsen och säger "det där är inte okej". Jag stod med långbyxorna i händerna och viftade bara med dem och pekade på toaletten. Blev vansinnigt irriterat på att han trodde att jag hade så dåligt omdöme att jag skulle fortsätta jobba i dem :p
Jag har jobbat på flera myndigheter och det har aldrig någonsin varit en särskilt strikt klädkod, det du beskriver låter väldigt extremt.

Jag jobbar på samma sorts myndighet som @lil-sis och där brukar klädkoderna vara ej för urringat, ej för korta shorts eller kjolar, inget mer.
 
Vi ska vara hela och rena, ha byxor/kjol nedanför knäna och täckta axlar. Inte för urringat. Statligt anställd på kontor utan kundkontakt.
 
Folk verkar klä sig i normal omfattning utan klädkod på jobbet. Är ganska säker på att folk skulle bli sura om någon sa något. (Finns kanske ett par damer som har väldigt korta klänningar, men tror inte det skulle gå bort under någon klädkod) Själv sätter jag inte på mig riktigt fritidsiga kläder (som linne utan en kofta i närheten, shorts har jag aldrig haft på jobbet) förrän det är semestertider och ingen är där.
Lite samma här. Man får ha shorts på jobbet, men det är ingen som har det. Är det riktigt varmt tar jag på mig en klänning om jag ska till jobbet.
 
Jag som jobbar åt företaget i fråga kan meddela att det inte står något om förbud mot pyjamas i klädkoden :D

Däremot hel och ren, shorts är ok men kommer folk i linne kan det bli sura miner. Inte heller för korta kjolar eller för djupa urringningar.
Sen efterföljs det inte alltid, så det är inte så himla strikt.
Jag har haft studenter som redovisat i linne och kortkort. Eller med bar mage. Mindre lämpligt - jag skulle dock inte säga något, men jag vet arbetsplatser där man behövt ha genomgång med nyanställda om vad som är lämplig klädsel, oavsett om det finns formella klädkoder. Jag förstår varför, när jag ser en del av studenterna.
 
Åh herregud så bra det ibland är att bli påmind om hur andra har det, så att jag kan vara tacksam över 'min' byrå där jag endast i sällsynta fall numer har annat än sneakers på mig (trots att hela våningsplanet är tillgängligt för klienter :D och jag är både advokat och delägare) och vår klädkod är 'hel och ren' typ. Gissar (hoppas) att det är inte är i Sverige?

Haha ja, det är sånt strunt.
Självklart förstår jag hel och ren osv, och att mer kostym kan vara bra till ex klientmöten.
Men man måste byta till "propra skor" om man ens ska sätta foten på klientplanet, om man så bara ska lämna något i receptionen. (Egentligen, det är ingen som gör det.. Nu är det iofs covid och inga klienter här ändå.)

Det är i Sverige 😅 Men internationellt företag, så jag tror klädkoden vi har är någon slags global "täcka in allt"-policy.

Kommer ihåg det där. Jobbade som ekonomiansvarig och hade ingen klientkontakt. Alls. Jag var osynlig för klienter. Kom i mörka jeans (bootcut), högklackat och kavaj en (tors-)dag. Fick syrligt kommentaren att "det inte är casual friade idag" och fick vackert byta om.

Mmmm. Och det var ändå på 90-talet.

Mm jösses. Älskar när det hålls stenhårt på klädkod när man har noll extern kontakt, som om kollegorna skulle få slaganfall om de såg en i jeans.
 
Vår allmänna klädkod sträcker sig till att man inte får ha linne, men de flesta som jobbar hos oss jobbar utomhus och motiveringen är att man vill minska risken för hudcancer hos de anställda genom att minska risken att man bränner sig på axlarna. I realiteten tror jag snarare det handlar om att AG har fått klagomål från vissa besökare att det inte är "lämpligt" med kvinnor som jobbar i linne på en kyrkogård.

I övrigt har vi arbetskläder som man måste använda om man har ett jobb som innebär frekvent kundkontakt. Sitter man inlåst på kontoret går det bra med privata kläder.
 
Vi har absolut ingen klädkod alls på mitt jobb. Iofs är vi bara två anställda, varav den andra är chefens son så det är allmänt en ganska casual stämning på den här arbetsplatsen.

Jag är dock inte bekväm med alltför avklätt. Detta pga 90% av våra kunder är ”män i byggbranschen” och ja, jag vill helt enkelt inte inbjuda till att bli sexualiserad. Sjukt men sant. Har jag linne har jag alltid en kofta över, skjortor knäppta upp i halsen och shorts som går minst till knäna.
 
På kontoret har vi ingen klädkod. Folk har på sig vad de vill och de flesta är väldigt casual. Om vi ska synas i media vill chefen (jag) att medarbetarna ska ha något av företagets profilgrejor, t ex t-shirt eller pin, så att loggan syns. Det efterföljs oftast. Om jag själv ska synas i media eller har externt möte har jag vanligen klänning och kavaj med företagspin alternativt kjol, kavaj och en av våra snyggare t-shirts. Jag har inga synpunkter på vad mina medarbetare har på sig om vi är på samma möte utom hel och ren, men ingen skulle komma på idén att inte vara det.

Ute i fält är det en annan historia. Synas-i-media-policyn är densamma. Sen beror det på beställaren eller uppdraget om det måste vara helvarslat och det kan bli jobbigt när det är sommar. Shorts brukar alltid vara ok, bara de är varslade, men det kan bli varmt med hjälm, skyddsskor, varselväst osv. Ibland kan jag bli otroligt irriterad. Varsel och hjälm när vi är LÅNGT från några maskiner eller trafik, bara för att det ska vara så är faktiskt ett arbetsmiljöproblem. Jag har en gång stått och jobbat i varselväst direkt över bh:n som protest mot att projektledningen inte tog diskussionen med beställaren. Det var 30 grader varmt och maskinerna var hundratals meter bort, men varsel skulle vi ha.:rage:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 850
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 713
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp