Klädkod på jobbet

alazzi

Trådstartare
Ja nu gnäller jag. Men...killen som sitter mittemot mig har kommit till jobbet i någon sorts brottarlinne. Och han är rätt blek och lönnfet. Dvs inget att vila ögonen på🤣. Nu är sommaren här och folk luktar inte blommor direkt tyvärr. Jag luktar säkert också nu när jag svettas trots daglig dusch och deo. Man känner ju inte själv hur man luktar.

Har ditt jobb någon sorts klädkod? Hur avklädd är det ok att vara? Jag jobbar på ett lager. Inga kundkontakter.
 
Ja nu gnäller jag. Men...killen som sitter mittemot mig har kommit till jobbet i någon sorts brottarlinne. Och han är rätt blek och lönnfet. Dvs inget att vila ögonen på🤣. Nu är sommaren här och folk luktar inte blommor direkt tyvärr. Jag luktar säkert också nu när jag svettas trots daglig dusch och deo. Man känner ju inte själv hur man luktar.

Har ditt jobb någon sorts klädkod? Hur avklädd är det ok att vara? Jag jobbar på ett lager. Inga kundkontakter.
Vad har kollegans utseende med saken att göra? Skulle det vara mer reko för honom att komma i brottarlinne om han hade sexpack? :confused::meh:
Klädkoden har väl inte heller någoot att göra med hur man luktar.

Jag önskar att våra klädkoder var mer fria på jobbet och att vi fick ha shorts eller trekvartsbyxor åtminstone, men jag jobbar på hotell och vi måste ha långbyxor och t-shirt som minst.
I ett yrke där man inte tar emot kunder alls antar jag att de klädkoder som finns har med säkerhet och skydd att göra, annars känns de rätt onödiga.
 
Senast ändrad:
Ja nu gnäller jag. Men...killen som sitter mittemot mig har kommit till jobbet i någon sorts brottarlinne. Och han är rätt blek och lönnfet. Dvs inget att vila ögonen på🤣. Nu är sommaren här och folk luktar inte blommor direkt tyvärr. Jag luktar säkert också nu när jag svettas trots daglig dusch och deo. Man känner ju inte själv hur man luktar.

Har ditt jobb någon sorts klädkod? Hur avklädd är det ok att vara? Jag jobbar på ett lager. Inga kundkontakter.

På mitt jobb finns en oskriven klädkod som säger att vi inte ska ha linne, shorts (av ”semestermodell”) eller skor med öppen tå. Tur är väl det så mina kollegor inte behöver beskriva på nätet hur ful jag är :(

/också blek och fet
 
Jag tycker nog att man kan ha t-shirt på sig. Det gör knappast någon större skillnad för värmen.
Eh, jo.
På vårt jobb är många missnöjda med att det inte finns linnen att jobba i, att vi måste ha t-shirt hela tiden. Våra nya t-shirts är dessutom varmare än de gamla, så även sådant som ser ut att vara i samma modell kan vara olika varmt beroende på material osv även när det kommer till något så simpelt som t-shirt.

Jag tänker att det är klokt att ha på sig någon form av tröja och någon typ av byxor/shorts på en arbetsplats och att kläderna bör vara i rätt storlek. Men jobbar man utan kundkontakter osv, så vad spelar det för roll hur man ser ut i övrigt?

Hade jag hört någon på mitt jobb säga att en kollega inte borde vara klädd på ett visst sätt pga sitt utseende, då hade jag verkligen inte varit glad på den personen och varit väldigt tydlig med att sådana saker bör man faktiskt hålla tyst om. Om någon luktar illa så är det en sak, men att inte vara "trevlig att vila ögonen på"... Fan, låt folk se ut som de gör! Skäms du inte över hur du skriver om andra människor?
 
Vad har kollegans utseende med saken att göra? Skulle det vara mer reko för honom att komma i brottarlinne om han hade sexpack? :confused::meh:
Klädkoden har väl inte heller någoot att göra med hur man luktar.

Jag önskar att våra klädkoder var mer fria på jobbet och att vi fick ha shorts eller trekvartsbyxor åtminstone, men jag jobbar på hotell och vi måste ha långbyxor och t-shirt som minst.
I ett yrke där man inte tar emot kunder alls antar jag att de klädkoder som finns har med säkerhet och skydd att göra, annars känns de rätt onödiga.
Skönt att fler reagerar på detta. Väldigt osmidig trådstart minst sagt.
 
Jag tillhör de blekfetas skara... men det är inte därför jag klär på mig rätt ordentligt när jag jobbar. Dels är jag ofta ute på vintern :D och dels är det en säkerhetsfråga, kommer det stensplitter så vill jag ha något mellan det och min hud. Sedan rör jag mig i skogen, dvs risk för fästingar.

Har arbetsplatsen en klädkod följer man den. Kollegor har ingen som helst rätt att betygsätta ens fashion sense (eller avsaknad därav). Att en kollega har åsikter om ens kroppsform tänker jag inte ens nämna, fullständigt vidrigt.
 
Finns ingenting formellt men "hel och ren" är oskrivet. Det är kallt i våra lokaler året om, så avklätt är aldrig en fråga. Är det stekhett ute så får man ta med sig ombyte för att inte frysa ihjäl när man kommer in. Jobbar inom sjukvård med patientkontakt men är civilklädd.
 
Vi har uniform, byxor som inte andas.

Min telefon som ligger i fickan blir varm och börjar leka sitt egna liv om jag inte vänder skärmen utåt.
Plus alldeles för varma t-shirts. Jag har gått i protest och har mina vandringsshorts som slutar ovanför knäet.

Det är okej för kunden, men inte min arbetsgivare... men det är outhärdligt att ha byxorna på sig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror att det finns en klädkod, något om täckta axlar bland annat? Jag har dock inte blivit formellt informerad, så jag kör absolut på shorts, men längre och mer uppklädd modell. Väljer t-shirt/skjorta eller liknande. Vi har arbetskläder när vi åker ut på jobb, då är det långbyxor som gäller.
 
Högrena arbetskläder, sedan några veckor av en ny modell med tunt och mycket tätt tyg... litet gladpackfeeling. :meh:
Lyckligtvis är min del av arbetsplatsen temperaturkontrollerad året om.

Funktionella klädkoder tycker jag är självklart att följa. Klädkoder baserade på någon slags estetisk tradition eller liknande har jag inte mycket för, och bidrar gärna till att luckra upp. Men det har vi ju diskuterat många varv tidigare.
 
Jag jobbar i uniform. Brukar ha kortärmad skjorta och någon gång ibland piké. Slips till skjortan. Mörkblå byxor till det och kängor. Har jag kontorsuppdrag har jag svarta gympaskor istället.
Sen tillkommer utrustningsbälte, larm och numera munskydd. Vid kontakt med intagna även handskar.

Det är väldigt varmt men det har andra fördelar med uniform :)
 
Advokatbyrå.. Klädpolicyn är två sidor lång 😅

Inga tatueringar synliga tack, inte ens på de våningsplan dit klienter inte är välkomna 🙄
"Bekväma skor" får inte användas på klient-planet... Jisses.

Funderar på att sondera terrängen med trekvartsärm idag. Tänker man kan ju dra på sig kavaj om man ska till klient-planet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 533
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 850
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 713
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp