Klädkod på jobbet

Måste bara :D

84D790EC-8C1C-4A76-AEA1-00CD7795EE62.jpeg
 
Jag har jobbat på flera myndigheter och det har aldrig någonsin varit en särskilt strikt klädkod, det du beskriver låter väldigt extremt.

Jag jobbar på samma sorts myndighet som @lil-sis och där brukar klädkoderna vara ej för urringat, ej för korta shorts eller kjolar, inget mer.
Samma här. Det är inte särskilt ofta jag sett folk ha på sig opassande kläder, men det har ju hänt ibland.
Jag har av princip inte kläder med tryck eller liknade på mig på jobbet. Neutralt liksom.

En gång i tonåren när jag gjorde praktik fick jag bakläxa på att mina jeans hade hål. Det var under grungeperioden modemässigt och mitt jobb bestod av att mocka, fodra och liknade djur/gårdsjobb på sommaren, det kändes lite fånigt om jag ska vara ärlig.
 
Trivs bra med att ha arbetskläder, åker ofta till jobbet i mjukisbyxor och foppatofflor 😁 Och så skäms man lite om man stöter på VDn i skiftbytet mellan dag o kväll, ledningsgruppen är alltid så prydligt klädda 😅

Jobbar i renrum och våra produktionskläder är vit bomullstshirt och gråa vidriga byxor samt vita ännu mer vidriga strumpor. Ovanpå det är fantastiskt svettig renrumsoverall, hårnät, hörselskydd, handskar och sedan mars 2020 även munskydd. Lägg till att vi alltid har massor att göra på min avdelning och man går året runt konstant svettig hela sitt pass 😅

Det är lite jobbigt men ändå väldigt skönt att aldrig behöva tänka utan bara sticka till jobbet och så finns allt där. Kläderna tvättas av specifikt bolag och läggs till tvätt efter varje pass så inget vi behöver tänka på.
 
Är du säker på att shorts öht är okej?

På den myndighet jag jobbade fanns det ganska hårt reglerade klädkoder, ner till "enfärgade strumpor"-nivån, instoppad skjorta osv. Det följdes... sådär. Shorts var inte tillåtet över huvud taget, kjol skulle gå nedanför knät. Men visst fasen fanns det folk som jobbade i shorts sommartid ändå.

Jag kommer ihåg en incident där jag hade cyklat till jobbet i (ganska korta) shorts eftersom det var 25 grader minst, kommer igenom dörrarna på kontoret och där haffar chefen mig direkt, pekar på shortsen och säger "det där är inte okej". Jag stod med långbyxorna i händerna och viftade bara med dem och pekade på toaletten. Blev vansinnigt irriterat på att han trodde att jag hade så dåligt omdöme att jag skulle fortsätta jobba i dem :p

Det är ju ganska stor skillnad på myndighet och myndighet. Kan tänka mig att klädkoden (officiellt uttalad eller ej) ser ganska olika ut beroende på om vi pratar Justitiedepartementet eller parkförvaltningen i Sorsele kommun.

Jag har också jobbat på flera olika myndigheter och gör det nu och det har aldrig varit någon uttalad klädkod. Sitter nu i öppet landskap (eller ja när jag inte jobbar hemma) och inom samma landskap ryms både kostymer med slips och varselkläder. Däremot har jag nog aldrig sett någon med shorts, så det är väl någon form av outtalad klädkod. Men jag har extremt svårt att tro att någon skulle påpeka något om det kom någon i shorts.
 
Var tvungen att kolla policyn pa intranatet - den kan i kort sammanfattas som "anvand huvudet"
Jag jobbar som konsult, sa finns i proffesionella miljoer, med och utan kundkontakt.
Pa egna kontoret ar policyn "our primary obective is to enjoy a more relaxed environment while continuing to project a professional environment", sager att "Professional or business casual" ar ok.

Pa kundmiljoer ar policyn att man i storsta man ska matcha kundens dresscode "and wear what is most appropriate. Please remember that your attire should be respectful of the environment within which you are operating"

Kanns som vettiga kladkoder!
 
Jag jobbar på en myndighet, och jag hade definitivt väntat mig mer strikt klädsel innan jag började där. Visade sig att det ändå är väldigt fritt vad man har på sig, vilket jag tycker är väldigt skönt. Min första sommar var sommaren 2018 (behöver jag säga mer om värmen den sommaren?) och jag jobbade definitivt i jeansshort och kortärmat (dock avskyr jag generellt väldigt korta shorts, att ha på mig alltså, inte på andra, så mina shorts går till knäna i alla fall). Vi har ingen kundkontakt annat än på telefon eller via e-post. Jag har sett min chef i kostym en gång, när vi hade en minister på besök, annars jobbar han också i jeans.

Å andra sidan hade jag väl inte jublat om en kollega hade suttit i underkläderna eller i minimala kläder, oavsett hur vältränad och solbränd denna person än hade varit, men det är mer för att jag hade skämts å dennes vägnar som kommit till jobbet halvnaken. Jag tänker då män i bar överkropp och kvinnor i typ sportbh och shorts i samma modell som en boxertrosa, inte att ha vanliga shorts och T-shirt/linne. Ska tillägga att jag definitivt inte sett en enda kollega komma på detta sättet till jobbet, så det är ett rent hypotetiskt scenario.
 
Jag har inga krav på mina arbetskläder utöver skyddskläder vid lämpliga tillfällen (hjälm på riggen, goggles när jag knackar sten osv). Alltid någon form av varsel när jag är ute i skogen.

Kommer det investerare undviker jag camo. Är det utländska investerare kan det feltolkas.

När särbon jobbade i Marocko vad det absolut förbjudet med camo eller khaki/militärgrönt. Militären har inte så bra rykte där direkt...

Generellt ser geologer rätt ovårdade ut så det är lite chockerande när någon dyker upp i kostym :D
 
Fy tusan. Det där hade helt seriöst fått mig att springa åt andra hållet... Hade aldrig aldrig aldrig jobbat där. 😅 Har inga problem med varken uniform, säkerhets”kläder” eller PRAKTISKA jobbkläder - men det där?😳

Haha eller hur! Förstår att det är mycket viktigt att jag har 3 piece suit och klackar när jag sitter i min lilla hörna och mailar 😅

Det finns många anledningar till att jag vill byta jobb, kan man säga.
 
Senast ändrad:
Advokatbyrå.. Klädpolicyn är två sidor lång 😅

Inga tatueringar synliga tack, inte ens på de våningsplan dit klienter inte är välkomna 🙄
"Bekväma skor" får inte användas på klient-planet... Jisses.

Funderar på att sondera terrängen med trekvartsärm idag. Tänker man kan ju dra på sig kavaj om man ska till klient-planet.
Jag jobbade på Maersk för en del år sedan. Inga pastellfärger, män skulle ha kavaj på så fort de lämnade skrivbordet om det så var till toaletten de skulle, ej för mönstrad slips på männen. De fick inte ha bruna skor eller vita strumpor.

Kvinnor skulle ha kostymbyxor alt klänning / kjol som slutade nedanför knät, hudfärgade strumbyxor. Skor med klack, moderat urringning, inga koftor utan då var det kavaj som gällde.

Såå tråkig garderob jag hade de åren
 
Jag jobbade på Maersk för en del år sedan. Inga pastellfärger, män skulle ha kavaj på så fort de lämnade skrivbordet om det så var till toaletten de skulle, ej för mönstrad slips på männen. De fick inte ha bruna skor eller vita strumpor.

Kvinnor skulle ha kostymbyxor alt klänning / kjol som slutade nedanför knät, hudfärgade strumbyxor. Skor med klack, moderat urringning, inga koftor utan då var det kavaj som gällde.

Såå tråkig garderob jag hade de åren
:eek:
 
När jag jobbade på myndighet var det hel och ren som gällde, kort eller urringat helt ok om man inte träffade någon utan bara satt på kontoret och jobbade. Gärna jeans men inte (korta) shorts eller linne och ärmlöst - det var en gemensam klädkod alla medarbetare ville ha, inte jobbet. Ingen parfym eller religiösa/politiska smycken, kläder eller accessoarer när man träffade någon utomstående. Respekt för sökande, juridiskt ombud, tolk osv genom att vara mer 'formellt' klädd vid utredningar.
 
Jag förstår inte hur vanliga linnen kan vara ett problem för många ? Och shorts för den delen.. särskilt inte när folk skriver att de väljer klänning istället?

(Nu pratar jag inte om hotpants och små korta linnen liksom)

Ärmlöst i allmänhet är inte alltid så fräscht för andra medarbetare. Särskilt som de bärs när det är varmt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 533
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 850
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 713
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp