Klädkod på jobbet

Jag jobbar också på myndighet där vi inte träffat kunder och har inte hört talas om någon klädkod. På en jobbfest där man skulle klä ut sig kom en manlig kollega i badbyxor och handduk över axlarna, då sa en annan kollega ifrån och bad honom klä på sig.

Det har kommit något diskussionsinlägg från en ”vanlig medarbetare” om att det var ohyfsat med shorts på arbetsplatsen men de flesta tyckte att det var rätt löjligt.

Händer att någon har träningsbyxor och en T-shirt på sig, absolut shorts och linne på somrarna och i enstaka fall har cheferna kavaj om dom har något möte eller vid rekrytering.
 
Svetten hamnar i tyget. Och en kortärmad luftig blus är inte så mycket mer.
Ok länka mig sådana blusar jag kan köpa tack. 😁 Just "blusar" tycker jag oftast är i syntetmaterial och det svettigaste som finns. Jag jobbar inte på myndighet men liknande och är egentligen inte alls bekväm i att visa hud öht, men tycker det är långt mer besvärande och oprofessionellt att sitta med blöta fläckar på kläderna och svett rinnande i ansiktet än att ha ärmlös topp och capribyxor. Då är jag ändå rätt tålig för värme och lider med mina kollegor som dryper och luktar innan det ens är sommar...
 
Ok länka mig sådana blusar jag kan köpa tack. 😁 Just "blusar" tycker jag oftast är i syntetmaterial och det svettigaste som finns. Jag jobbar inte på myndighet men liknande och är egentligen inte alls bekväm i att visa hud öht, men tycker det är långt mer besvärande och oprofessionellt att sitta med blöta fläckar på kläderna och svett rinnande i ansiktet än att ha ärmlös topp och capribyxor. Då är jag ändå rätt tålig för värme och lider med mina kollegor som dryper och luktar innan det ens är sommar...
Blusen ska inte sitta åt, inte vara figursydd. Inte syntet såklart. Linnetyg är bra, tycker jag.
Men du får ju självfallet ha på dig det du vill 🙂 och tycka att det är okej med ärmlöst även i 'offentliga' sammanhang. Jag gör det dock inte.
 
Blusen ska inte sitta åt, inte vara figursydd. Inte syntet såklart. Linnetyg är bra, tycker jag.
Men du får ju självfallet ha på dig det du vill 🙂 och tycka att det är okej med ärmlöst även i 'offentliga' sammanhang. Jag gör det dock inte.
Jag var seriös med att jag önskar tips på var jag kan köpa icke-svettiga formell-snygga blusar! Kan du ge exempel på länkar eller butiker? ☺️
 
Jag var seriös med att jag önskar tips på var jag kan köpa icke-svettiga formell-snygga blusar! Kan du ge exempel på länkar eller butiker?
Oj, jag avskyr att köpa kläder och gör det så sällan jag kan :D Så jag har inget tips på rak arm, men jag får väl googla och återkomma.
 
Ja? Jag upplever dem inte mindre svettiga än ärmlösa varianter?
Ok jag uppfattade det som att du ansåg att de flesta blusar var i polyester och därför svettiga. Det är säkert något mindre svettigt med linne än med en blus kanske. Men det skulle så klart även vara mindre svettigt med bikini eller kanske helt naket, det känns ändå inte som en ok klädsel på en arbetsplats. Det handlar en del om mängden hud som exponeras och hur avslappnad klädstilen uppfattas. Sen kan jag tycka det är svalare med en linneskjorta än med ett linne tex själva tyget utgör en spärr mellan tex stolsrygg och hud. Man kan lätt uppfattas oseriös om man kommer i shorts och linne till ett möte tex. Sen blir det ju mer formellt om man har tex en ärmlös blus och ett par chinoshorts samt loafers för att de plockar upp detaljer från formellare klädsel. Så ja det är väll flera parametrar som spelar in i hur man uppfattas.
 
Jag svettas lätt och håller med om att passform och material är mycket viktigare än ärmlöst och kort kjol. Bäst är om det sitter löst hellre än tajt, men i materalväg har jag gärna vissa syntettyger. Springer t ex alltid i syntetkläder. Bomull är inte kul när man svettas, torkar långsamt.

Jag föredrar att inte se för mycket av mina kollegors bara hud, och dit räknar jag bröst/bringa, lår och fötter. Shorts är helt ok för min del, till knäna (behöver inte gå över) och både på män och kvinnor.

Jag lägger mig inte i vad andra har på sig men jag skulle ljuga om jag sa att det inte påverkar min bild alls av en person. Särskilt på jobbet kan det vara en faktor hur anpassningsbar man är inför sånt man själv inte skulle bestämt, och då kan ens klädval påverka andras syn på en. Även om det förstås bara är en liten del av vad man visar av sin personlighet så kan det ha större eller mindre betydelse på olika jobb.
 
Ingen uttalad klädkod på någon arbetsplats.

Jag har arbetskläder när jag är iväg på vissa jobb, annars brukar jag försöka ha praktiska kläder med "lagom" urringning (som jag känner mig bekväm med) , då jag inte vet vad som kan behövas göras för dagen. Allt från att krypa runt på golvnivå eller klättra upp på stege till att bara sitta på kontoret.

När jag var iväg på jobb sist var jag "avundsjuk" på kollega som kom i sommarklänning (var runt 25+ ute). Hon behöver inte gå ut på fält vid behov utan blir kvar "inne". :p
 
On topic: vissa anläggningar vi jobbar på har multinorm krav. Det innebär extremt tjocka bomullsbyxor med flamskydd, och heltät, långärmad tröja med dito flamskydd. Flamskyddet täpper effektivt igen varje andningsmöjlighet ett plagg har.

Ja, det är en sanitär olägenhet att klä av sig på eftermiddagen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 533
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 850
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 713
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp