Klädkod på jobbet

Haha ja, det är sånt strunt.
Självklart förstår jag hel och ren osv, och att mer kostym kan vara bra till ex klientmöten.
Men man måste byta till "propra skor" om man ens ska sätta foten på klientplanet, om man så bara ska lämna något i receptionen. (Egentligen, det är ingen som gör det.. Nu är det iofs covid och inga klienter här ändå.)

Det är i Sverige 😅 Men internationellt företag, så jag tror klädkoden vi har är någon slags global "täcka in allt"-policy.



Mm jösses. Älskar när det hålls stenhårt på klädkod när man har noll extern kontakt, som om kollegorna skulle få slaganfall om de såg en i jeans.
Propra skor, är det bara högklackade pumps? Eller fungerar ballerinaliknande, dvs platta och loafers och "herrskoliknande"?
 
Ja? Jag upplever dem inte mindre svettiga än ärmlösa varianter?
Hm jag gör nog det. Gillar ju att gå i linne för att få sol men på semestern har jag definitivt ofta en luftig blus eller stor sjal med att ta på över om jag riskerar bränna mig. Mina blusar är dock för informella för jobbet, lite stora och genomskinliga. Men de är definitivt och absolut lika svala som ett linne till och med med linnet kvar på under.

När jag varit på riktigt varm plats utanför Sverige så är det ju blus på nästan hela dagen för att inte bränna sig. Jag tycker solkräm blir som en svettig hinna utanpå och jättevarmt och svettigt snarare i så fall. Skulle definitivt säga att tunn blus och maxikjol är svalare än linne och shorts. Men jag har ju Linne och shorts ändå ofta för att jag tycker det förra inte är helt min stil normalt och jag vill ju ha sol på.

Det här har hittills varit en total icke fråga på jobbet dock, det har alltid varit svalt inomhus och fullt möjligt att rätt och slätt ha en tunn yllekofta över linnet inomhus och ta av denna när man kommer ut och en tunn fladdrig kjol ned till knäna hindrar från att riva låren mot stolen :D.
 
Senast ändrad:
När det gäller könskodat och sommar verkar ju männen alltid dra kortaste strået tycker jag. Förstår om man kanske tycker att shorts inte är sådär jätteestetiska men det vore ju himla snitsigt om de i så fall bara kunde ha veckad kjol som möjligt alternativ för båda.
 
Jag jobbar också på myndighet där vi inte träffat kunder och har inte hört talas om någon klädkod. På en jobbfest där man skulle klä ut sig kom en manlig kollega i badbyxor och handduk över axlarna, då sa en annan kollega ifrån och bad honom klä på sig.

Det har kommit något diskussionsinlägg från en ”vanlig medarbetare” om att det var ohyfsat med shorts på arbetsplatsen men de flesta tyckte att det var rätt löjligt.

Händer att någon har träningsbyxor och en T-shirt på sig, absolut shorts och linne på somrarna och i enstaka fall har cheferna kavaj om dom har något möte eller vid rekrytering.
Så där ser det ut på min myndighet också. Om arbetsgivaren skulle ta upp frågan om lämplig klädsel så tror jag att facket skulle sätta eld på myndigheten. :)

Med det sagt så klär sig folk rätt lika. Jeans, skjorta, t-shirts. Vissa chefer har kostym eller i alla fall kavaj. På sommaren är det inte ovanligt med shorts och tofflor.
 
Vi har mig veterligen ingen klädkod. Teknikerna har arbetsbyxor med plats för verktyg eller arbetsshorts. Två var sugna på arbetskjol nu på sommaren. Vi sen har de tjänstetröjor om de vill men måste inte.

Jag som är kontorsråtta har på mig vad jag vill.
 
I byggbranschen kommer hela tiden nya säkerhetskrav och det går knappt att jobba när det är varmt längre. Att ha hjälm på sig när man jobbar fysiskt i sommarvärme är en pina, svettbandet i pannan skaver hål på huden. Det funkar när det är svalt och man är torr, men inte på sommaren. Att man dessutom måste ha hjälmen på inomhus av oförklarliga skäl gör inte saken bättre. Skyddsglasögon blir krav allt oftare nu, de immar igen när man svettas och så ser man ingenting. Ibland krävs det skärsäkra handskar, skall jag gå med handskar hela dagarna börjar det snart lukta fotsvett om händerna. Och dessa varselkläder, arbetsgivaren orkar inte köpa t-shirts i varselfärg så man får en väst i något syntetmaterial som värmer extra om sommaren. På vissa ställen får man inte ens ha bara armar av skaderisk, tänk en tjocktröja när man jobbar fysiskt i 30 grader. Och skorna, vi får alltid de billigaste stålhätteskorna som kostar 299kr och förstör fötterna. Arbetsbyxor då, de brukar oftast vara bra men är sydda för supertunna modeller och passar inte arbetsfolk med muskler så de flesta får vika upp benen. Och sedan skall de egentligen vara gjorda i flamsäker bomull för oss elektriker, men det blir ju dyrt. På ett ställe jag jobbade var det bara de på kontoret som fick flamsäkert, vi ute på fältet fick billig nylon :meh: Är ju inte så kul om de sker en olycka och ljusbågen smälter fast byxorna mot huden.
 
Ute är det gulkläder och stålhätta som som gäller. Inne har vi ingen klädkod alls. Eftersom vi har hygienzoner får man inte ha gulkläder överallt och då erbjuder företaget mjukiskläder istället. Enda gången det klagats var när en medarbetare hade avklippta mjukisar som shorts. Chefen tyckte att det var för fult så alla fick beställa snyggare shorts.

Jag är generellt emot klädkoder som inte fyller någon funktion. Särskilt om de är könskodade och förväntas bekostas av arbetstagaren själv!
 
Vi har inga klädkoder på kontoret. Svenskt lagom är bäst. Inte nattklubbsklädd, man ska kunna gå och sitta på arbetsplatsen. Hel och ren det gäller väl fortfarande.
Klär mig oftast i second hand. Har jobbat ett par timmar i pyamas och chefen såg det inte ens. Då kom jag direkt från Salgrenska, hade fått gallsten mitt i natten. Fräsch nej men kompenserade det med ett par frallor till kollegorna.
 
Vi hade vissa kläddkoder (teknisk support via telefon, ingen fysisk kundkontakt), där axlar skulle skylas och kjolar skulle täcka stolssitsen då man satt ner, samt såklart helt och rent. De flesta gick omkring i ytterskor hela dagarna men jag hade ett par mer öppna inneskor vilket jag inte fick någon kommentar om. Urringning kunde dock vara hur stor som helst. :D
 
Eftersom jag jobbar på en vc ingår jag i en klädkod där, arbetskläder står arbetsgivaren för. Antingen kan man ha både byxor och tröja eller så kan man välja att tex ha väst. Eller nu på sommaren nåt längre klänningsaktigt plagg, som jag ser rätt många kvinnor använda.

Jag däremot ogillar arbetskläder av princip- oftast är de inte snygga, passar dåligt och andas dåligt så man koks levande i dem. Då jag är tjock och fet passar jag inte arbetskläderna.... en väst, med min namnskylt på, drar jag över min tröja när jag ska gå en runda i korridorerna så att patienter ser mig, ska jag bara till toa eller ta en fika så tar jag inte på den oftast. Frågan är hur länge jag kan smita undan det innan chefen påminner mig om klädkoden... :angel: Jag är ju bara medicinsk sekreterare och har ingen patientkontakt, det är ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köpa arbetskläder som passar tjocka mig ändå, när jag rör mig så lite i byggnaden! :idea::idea1::D

Komiskt att den här tråden kom upp faktiskt! Pratade med dottern om just kläder. Hon klär sig i korta shorts och korta linnen när hon går till skolan- det är vaaaarmt, säger hon. Ett svårt ämne att beröra för jag tycker inte det gör något samtidigt som jag faktiskt tycker att det gör något. Man ska klä sig anständigt även i skolan, men vad är anständigt och varför reagerar man ibland när någon utmanar det där gamla "anständigt"?

JAG tycker inte det är snyggt med linne som knappt når till naveln eller shorts som knappt döljer rumpan, inte i skolan och inte på en arbetsplats, men nog fasen gillar jag stilen som sådan ändå, det kan absolut vara snyggt- på rätt ställe, fritidsklädd som att säga. Svårt i alla fall, att förklara för en 14 åring att kanske välja andra kläder till skolan trots att det i grunden inte är fel att klä sig så.
 
Eftersom jag jobbar på en vc ingår jag i en klädkod där, arbetskläder står arbetsgivaren för. Antingen kan man ha både byxor och tröja eller så kan man välja att tex ha väst. Eller nu på sommaren nåt längre klänningsaktigt plagg, som jag ser rätt många kvinnor använda.

Jag däremot ogillar arbetskläder av princip- oftast är de inte snygga, passar dåligt och andas dåligt så man koks levande i dem. Då jag är tjock och fet passar jag inte arbetskläderna.... en väst, med min namnskylt på, drar jag över min tröja när jag ska gå en runda i korridorerna så att patienter ser mig, ska jag bara till toa eller ta en fika så tar jag inte på den oftast. Frågan är hur länge jag kan smita undan det innan chefen påminner mig om klädkoden... :angel: Jag är ju bara medicinsk sekreterare och har ingen patientkontakt, det är ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köpa arbetskläder som passar tjocka mig ändå, när jag rör mig så lite i byggnaden! :idea::idea1::D

Komiskt att den här tråden kom upp faktiskt! Pratade med dottern om just kläder. Hon klär sig i korta shorts och korta linnen när hon går till skolan- det är vaaaarmt, säger hon. Ett svårt ämne att beröra för jag tycker inte det gör något samtidigt som jag faktiskt tycker att det gör något. Man ska klä sig anständigt även i skolan, men vad är anständigt och varför reagerar man ibland när någon utmanar det där gamla "anständigt"?

JAG tycker inte det är snyggt med linne som knappt når till naveln eller shorts som knappt döljer rumpan, inte i skolan och inte på en arbetsplats, men nog fasen gillar jag stilen som sådan ändå, det kan absolut vara snyggt- på rätt ställe, fritidsklädd som att säga. Svårt i alla fall, att förklara för en 14 åring att kanske välja andra kläder till skolan trots att det i grunden inte är fel att klä sig så.
Säg att hen är fin och låt hen experimentera och hitta sin stil så länge det inte blir förargelseväckande beteende.
 
Vi har ingen klädkod utöver informell "hel och ren", och ingen är nånsin särskilt avklädd. Däremot är det inte konstigt alls att dyka upp i träningskläder för att en har cyklat/sprungit/åkt rullskidor till jobbet och sen duscha på kontoret. Nu med långtidsarbete hemifrån skämtas det om att klädkoden är "sätt åtminstone på er byxor" och inte hasa runt i pyjamas eller mjukisbyxor hemma.

Det är mest på konferenser/mässor/jobbresor jag behövt iaktta klädkod. Antingen att ha en piké med företagstryck, klä mig "business casual" eller iaktta lokala sedvänjor som att inte ha ytterskor inomhus/vara hyfsat påklädd som kvinna.
 
Eftersom jag jobbar på en vc ingår jag i en klädkod där, arbetskläder står arbetsgivaren för. Antingen kan man ha både byxor och tröja eller så kan man välja att tex ha väst. Eller nu på sommaren nåt längre klänningsaktigt plagg, som jag ser rätt många kvinnor använda.

Jag däremot ogillar arbetskläder av princip- oftast är de inte snygga, passar dåligt och andas dåligt så man koks levande i dem. Då jag är tjock och fet passar jag inte arbetskläderna.... en väst, med min namnskylt på, drar jag över min tröja när jag ska gå en runda i korridorerna så att patienter ser mig, ska jag bara till toa eller ta en fika så tar jag inte på den oftast. Frågan är hur länge jag kan smita undan det innan chefen påminner mig om klädkoden... :angel: Jag är ju bara medicinsk sekreterare och har ingen patientkontakt, det är ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köpa arbetskläder som passar tjocka mig ändå, när jag rör mig så lite i byggnaden! :idea::idea1::D

Komiskt att den här tråden kom upp faktiskt! Pratade med dottern om just kläder. Hon klär sig i korta shorts och korta linnen när hon går till skolan- det är vaaaarmt, säger hon. Ett svårt ämne att beröra för jag tycker inte det gör något samtidigt som jag faktiskt tycker att det gör något. Man ska klä sig anständigt även i skolan, men vad är anständigt och varför reagerar man ibland när någon utmanar det där gamla "anständigt"?

JAG tycker inte det är snyggt med linne som knappt når till naveln eller shorts som knappt döljer rumpan, inte i skolan och inte på en arbetsplats, men nog fasen gillar jag stilen som sådan ändå, det kan absolut vara snyggt- på rätt ställe, fritidsklädd som att säga. Svårt i alla fall, att förklara för en 14 åring att kanske välja andra kläder till skolan trots att det i grunden inte är fel att klä sig så.
Men varför behöver du arbetskläder när du inte träffar patienter? Nu har jag bara vart på den VC där jag gjorde min praktik men där hade inte sekreterarna arbetskläder utan sina egna. Vi var både i korridoren bakom och i receptionen, det enda vi hade var namnskylt.
 
Men varför behöver du arbetskläder när du inte träffar patienter? Nu har jag bara vart på den VC där jag gjorde min praktik men där hade inte sekreterarna arbetskläder utan sina egna. Vi var både i korridoren bakom och i receptionen, det enda vi hade var namnskylt.
Det har varit olika för mig också beroende på arbetsplats. Argument jag hört på andra ställen har varit att patienter ska se att man är en i personalen så om de har frågor ska de veta att de kan fråga, typ. Trots allt rör vi oss i korridorerna och har patientkontakt den vägen, från och till rätt frekvent. Vad argumenten är här har jag inte hört, men antar att det är samma. Man rör sig liksom på arbetsplatsen och betraktas som del i personalstyrkan. Kraven är ju inte lika höga förstås.
 
Jag skulle inte vara helnöjd om jag mötte en myndighetsperson klädd i linne, såhär till exempel:
https://images.app.goo.gl/jeHhzquQp8mNyna76
https://images.app.goo.gl/HDTHCHvdrsy7imUEA
Men är det där verkligen den typ av linnen som folk jobbar i? Jag tänker att man oftast har högre upp under armhålan pga visa BH eller riskera att flasha brösten oavsett kön brukar inte vara ok. Har själv jobbat i linnen men oftast av annan typ såsom tajt, längre, med breda band eller löst men ändå inte så att halva BH:n syns eller logga för annat företag.

Mvh Supervarm men droppar inte svett på saker runt mig och tycker att de flesta länkade blusarna ser ut som tortyr :laugh: Men som givetvis har profilkläder på jobb där det finns samt/och har en orsak :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Statlig instution. Vi har idag tjänsteväst. Otroligt otäck kvalite och passform men ändå ok. Nu snackas det om tjänstekläder och somliga kollegor tycker det ska bli bra med byxor. Jag frågade dom hur dom tänker då vi ofta har det äckligt varmt och kvalitén på byxorna knappast blir bättre än västen. Hade dom inte tänkt på.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det har varit olika för mig också beroende på arbetsplats. Argument jag hört på andra ställen har varit att patienter ska se att man är en i personalen så om de har frågor ska de veta att de kan fråga, typ. Trots allt rör vi oss i korridorerna och har patientkontakt den vägen, från och till rätt frekvent. Vad argumenten är här har jag inte hört, men antar att det är samma. Man rör sig liksom på arbetsplatsen och betraktas som del i personalstyrkan. Kraven är ju inte lika höga förstås.
Ok, det är ju väldigt typiskt dock :( Hoppas du får fortsätta med bara väst iaf :)
 
Vi har ingen uttalad klädpolicy men i och med att jag jobbar med elever så tänker jag hel och ren och inte utmanande klädsel.
Jag har ju ett par klänningar där bakdelen av bhn syns
Men urringat fixar jag med en brosch och så.
Har alltid korta tights under en klänning på sommaren.
Är väldigt noga annars men har lite tveksamheter till klänningarna där bhn syns i bak
Har dem dock väldigt sällan
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 533
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 850
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 713
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp