Klämmd i hästvärlden...

M

Mos410

Är det fler där ute som har det som jag... Man blir klämd i hästvärlden.
Vad man än gör hur man än sköter sin häst finns det fel. Man till hör ingen kategori...Jag är inte dressyr-, hopp-, fältävlan-, barock-, voltige- eller vad du nu vill ryttare. Jag provar allt liksom vad som faller mig och hästen in.
Jag bryr mig inte om ras travare, adenner, halvblod, shettis eller arab. Har ingen favorit, har ingen jag ogillar. alltid går jag efter individ.
Jag tillhör inte NH folket till 100 och inte skogsmullen häller.
Så vart man än är får man elaka komentarer.
Nämner man jag tränar NTT låter det oftast- Det är farligt tänk om hästen gör något utan komando.
Nämner man jag tränar NH- Du bossar med dina stackars hästar.
Jag rider alltid bettlöst-du tänker inte på säkerhet tänk om det händer något.
Jag har mina hästar barfota-snåljop vill inte betala skoning.
Jag har inte täcke på mina hästar- lata djurplågare.
Ja ni förstår vad man än gör så är det fel. Hade jag brytt mig så hade jag väl ändrat men jag vill att mina hästar ska skötas så här, så verkar dom må bäst enligt mig.
Då kommer det aha du är en natural människa:
alla "vanliga"=du missunnar dina hästar.
alla "natural"=du är inte bra nog.
Jag fattar inte måste man vara inriktad på något för att få lite respekt?
jag vill bara göra saker med min häst som jag tycker är roligt men endå vill jag slippa allt elaka komentarer.
Någon mer som är van vid att få vara hack kyckling?
Var man än kommer tittar folk snett och säger elakheter.
Ville väl mest skriva av mig.
Är bara så trött på att folk inte bara kan acceptera varnadra så länge hästarna ser ut att må bra.
Jag har tränat för en massa tränare på flera ställen och endast en har efter en träning kommit fram med ett leende och varit stolt över mig och min häst! Jag dansade på moln den dagen...

ursäkta långt och flummigt inlägg.
21998062.jpg
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Ja välkommen till "hästvärlden"!

Det är bara att lära sig att alla hästmänniskor kan och vet bäst, det är typiskt för denna ras. Och är man inte alla till lags så gör man ju helt enkelt fel.

Men det är bara att slå dövörat till och ta till sig det man anser vettigt.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Hur man än vänder sig har man ändan där bak.

Antingen så bryr man sig eller så gör man det inte.

Lyssna kan man alltid göra på folk men man behöver varken göra som de säger eller hålla med.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Ja om någon sagt något vettigt det är svårt att hitta något vettigt i:
Vad dåliga ni är, det blir aldrig något av det där, varför har du travare/flaskfödd, slakta den där och skaffa en häst.

Ja du hajar. Hade någon kommit med konstruktiv kretik så lyssnar jag. Men är så trött på att dom bara ska hacka på allt och alla.:(
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jag tillhör inte heller nåt speciellt fack i hästvärlden, och är glad för det :)
Jag har mina hästar för att dom gör mej glada, inte för att behaga andra.
Jag har eget stall på landet långt ifrån förståsigpåare och gör allt på mitt sätt e det e så skönt.
Jag har en barfotahäst och en med skor, inga täcken i onödan, rider med sadel, utan sadel, med träns, utan träns och ingen ska bry sig varför så länge det funkar för mej och mina hästar ;)
Gör allt på mitt sätt och när jag e osäker kollar jag runt och frågar 10 andra, tänker efter och använder det sunda förnuftet.
Det e egentligen inte mer än när jag läser här inne som jag påminns om hur hästvärlden kan vara och när jag får nog så stänger jag ner sidan ett tag och struntar i alla andras åsikter :)
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Tja, alla vill väl göra vad man anser bäst för sin häst (jag också).

Jag tycker det om att få tips osv hur man kan sköta/lösa olika saker. Men det får inte övergå från ett tips till tjat att man måste göra precis som dom. Det är då det blir jobbigt.

Man får ta till sig det man tycker verkar vettigt o skita i resten :) Slå dövörat till som nån sa.
Eller säga till dom, att man gärna tar emot tips men att det är ens eget val om man vill prova tipset eller ej.Dom kanske inte förstår att folk tar illa upp av alla deras ständiga kommentarer?
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

*kl*

svart till alla som jag sa jag blir inte arg om folk get tips. Jag tar åt mig det jag vill och struntar i det andra. Det är just de elaka komentarerna. Folk säger inte:

Borde du inte göra så? eller det här är bättre.

Utan:

Skaffa riktig häst, slakta det där. Du har inget här att göra.

Det är inget tips det finns inget att ta åt sig. Det är sådant som stör mig.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jo nog är det så om man inte passar in i något fack är det besvärligt även för "med människorna" i hästvärden. Har islandshäst men har inte köpt hela konceptet. Älskar tölt gör jag! Tar det som passar mig och hästen av bl.a centrerad riding , wesern, klassisk dressyr m.m. Så det passar mig o hästen. Rider bettlöst och i bland med bett. Promenerar mycket med hästarna. Rider korta bitar. Med eller utan sadel. Har mina hästar för att det är livskvalite för mig. Hästarna ger mig min sjukgymnastik jag behöver. Dom ger mig glädje och gör att jag är behövd. Huvudsaken är att hästarna och jag mår bra och har det bra. Fast vi inte passar in!
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Utan:

Skaffa riktig häst, slakta det där. Du har inget här att göra.

:eek:

SÄGER folk sånt till varandra!? Det är ju helt absurdt!!! Nån slagst finkänslighet får man väl ändå lov att ha? Det gäller ju allt annat! Inte säger man åt någon att "lika bra du slår ihjäl din hund, för den kan ju ändå inget", eller "vaffan, bränn ner ditt fula hus, jag tål inte se det"?! Varför ska sånt språk och sådan okänslighet behöva tolereras i hästvärlden? Bah, jag blir alldeles ledsen å dina vägnar...

Nästa gång får du be dem åka på charmkurs eller nåt.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Åh så skönt att det finns fler....:)
Jag är också något av en hackkyckling som aldrig riktigt passar in någonstans men det skiter jag fullständigt i nu för tiden.
Jag älskar hästar och att ha häst får mig att må bra ända lååångt in i själen, det räcker för mig.

Jag utvecklas på mitt vis och plockar ur ,det jag anser vara, godbitarna ur de olika kategorierna.
Fungerara alldeles utmärkt och det har till och med hänt att jag blivit tillfrågad att hjälpa andra....;)

Så fortsätt älska hästar du och bry dig f*n i alla förståsigpåare och självutnämda proffs.....;)
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

prova den här; jobbar på en "superdressyranläggning" men jag rider hästen med bomlös sadel och ibland i repgrimma. du ska höra vilka kommentarer jag får!!!
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

prova den här; jobbar på en "superdressyranläggning" men jag rider hästen med bomlös sadel och ibland i repgrimma. du ska höra vilka kommentarer jag får!!!

:p HUR klarar du dig???

Själv tänkte praktisera på nåt riktigt jäkla stall och ta med mig min travare ;) vi får väl se vad dom säger!
Annars :devil:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

*kl*

Svarar alla igen.
Klart man ska stunta i dom och det är vad jag gjort i de 13 år jag haft egen häst. Men jag blir så arg när någon säger att jag borde slakta min bästa vän för att skaffa en som kan mer...(eller snarare kan mer normala saker.):mad:
Kan inte rå för det blir bara jätte arg när folk vågar säga sådant:crazy:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Gör du som du tycker, ingen annan äger ju dina hästar, och så länge de och du trivs och mår bra så ska ju alla andra sköta sitt. :)
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

prova den här; jobbar på en "superdressyranläggning" men jag rider hästen med bomlös sadel och ibland i repgrimma. du ska höra vilka kommentarer jag får!!!

Alltså jag bara tappar hakan över i vilka konstiga stall ni verkar stå i. Jag stod också på en gigantisk ridanläggning med superhästar med mitt lilla halvblod i ponnystorlek som hade man ned till bogen och gick barfota. Visst undrade en del varför han såg ut som en ponny och varför han gick barfota men det var mer av ren nyfikenhet och inte några elaka komentarer. Några försökte pucha på att jag skulle klippa honom men sånt skrattade jag bara åt.

Alla har ju inte häst för samma anledning och det är bara att stunta i folk som inte förstår glädjen i sin egna hästhantering. Sen att fok lägger sig i och frågar varför man gör si får man nog räkna med.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Är det fler där ute som har det som jag... Man blir klämd i hästvärlden.
Vad man än gör hur man än sköter sin häst finns det fel. Man till hör ingen kategori...Jag är inte dressyr-, hopp-, fältävlan-, barock-, voltige- eller vad du nu vill ryttare. Jag provar allt liksom vad som faller mig och hästen in.
Jag bryr mig inte om ras travare, adenner, halvblod, shettis eller arab. Har ingen favorit, har ingen jag ogillar. alltid går jag efter individ.
Jag tillhör inte NH folket till 100 och inte skogsmullen häller.
Så vart man än är får man elaka komentarer.
Nämner man jag tränar NTT låter det oftast- Det är farligt tänk om hästen gör något utan komando.
Nämner man jag tränar NH- Du bossar med dina stackars hästar.
Jag rider alltid bettlöst-du tänker inte på säkerhet tänk om det händer något.
Jag har mina hästar barfota-snåljop vill inte betala skoning.
Jag har inte täcke på mina hästar- lata djurplågare.
Ja ni förstår vad man än gör så är det fel. Hade jag brytt mig så hade jag väl ändrat men jag vill att mina hästar ska skötas så här, så verkar dom må bäst enligt mig.
Då kommer det aha du är en natural människa:
alla "vanliga"=du missunnar dina hästar.
alla "natural"=du är inte bra nog.
Jag fattar inte måste man vara inriktad på något för att få lite respekt?
jag vill bara göra saker med min häst som jag tycker är roligt men endå vill jag slippa allt elaka komentarer.
Någon mer som är van vid att få vara hack kyckling?
Var man än kommer tittar folk snett och säger elakheter.
Ville väl mest skriva av mig.
Är bara så trött på att folk inte bara kan acceptera varnadra så länge hästarna ser ut att må bra.
Jag har tränat för en massa tränare på flera ställen och endast en har efter en träning kommit fram med ett leende och varit stolt över mig och min häst! Jag dansade på moln den dagen...

ursäkta långt och flummigt inlägg.
21998062.jpg


Du och jag Alfred!
Känner likadant!
Säg till om du vill ha en boxplats i mitt stall thihi! :D
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

:p HUR klarar du dig???

Själv tänkte praktisera på nåt riktigt jäkla stall och ta med mig min travare ;) vi får väl se vad dom säger!
Annars :devil:

ja du!! nu när man är van så är det nästan lite kul å reta alla stackars ryttare :devil:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

:bow:Precis så är det! Som du beskriver! Jag är också en sån som provar allt...och som tar det bästa från överallt där jag provar...Tycker det är en bra filosofi...har ju hästen för att vi ska ha roligt tillsammans, inte för att imponera på någon eller för att passa in någonstans. Vi är vi, och ingen annan! Så de som stör sej, kan börja titta på sej själva och fundera över vad som fattas dem, eftersom de måste klanka ner på andra...Säjer mer om dem själva, än om en annan! Hejar på dej! Fortsätt vara den du är och gör det du och hästen tycker är bra för er, och roligt!:bow:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Det ligger mycket i vad du säger o i mitt jobb träffr jag ofta på fall där folk gått på direkt farliga idiotråd från diverse besservissrar. Konstigt nog är det aldrig någon som kommenterar vår hästhållning:devil:
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 152
Senast: Red_Chili
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 529
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp