Klämmd i hästvärlden...

Sv: Klämmd i hästvärlden...

:eek:

SÄGER folk sånt till varandra!? Det är ju helt absurdt!!! Nån slagst finkänslighet får man väl ändå lov att ha? Det gäller ju allt annat! Inte säger man åt någon att "lika bra du slår ihjäl din hund, för den kan ju ändå inget", eller "vaffan, bränn ner ditt fula hus, jag tål inte se det"?! Varför ska sånt språk och sådan okänslighet behöva tolereras i hästvärlden? Bah, jag blir alldeles ledsen å dina vägnar...

Nästa gång får du be dem åka på charmkurs eller nåt.

Säger de det inte högt så tänker de det iallafall!!! :crazy:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jag tog med min travare till mitt förra jobb. Ett hoppstall som tyckte travare var skit, men dom frågade aldrig om ras, bara vad den kunde innan jag kom dit. Sedan blev dom jätte förvånade över att det var en travare, efter det jag hade berättat om vad den kunde. :) Hehe. Det var rätt kul.:bump:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jag har förvånansvärt nog inte mötts av elaka kommentarer - trots att det faktiskt finns massor att kommentera...

Tror att det beror på att jag är så öppen med att vi INTE snöat in på något särskilt - berättar jämnt och ständigt om att jag har min häst för att jag älskar honom och att vi gör det vi gör för att han skall må bra och att vi skall vara lyckliga och att vi således inte har några andra ambitioner än att ha ett bra liv tillsammans.

Kan också bero på att jag är 34 år gammal, inte lika lätt att racka ned på en "tant" och vad snorungarna säger bakom ryggen på mig det skiter jag faktiskt i.

Men om någon sa att jag skulle slå ihjäl min häst och skaffa en som var bättre så skulle jag bli ARG - på riktigt. Den hittils mest liknande kommentaren jag fått var av en travtränare som tyckte att jag skulle sälja Tom och skaffa en "riktig häst som kan springa in pengar i stället" och då svarade jag bara att han nog inte förstått mycket av världen om han trodde att pengar är allt som räknas, och så la jag till att det är mindre än 5% av travhästägarna som ens går ihop på sina hästar och att jag hellre har en häst som jag VET att jag kommer att förlora pengar på varje månad än en häst där jag hela tiden ska hoppas på att tjäna en matlapp eller två.

Tror inte att han förstod men han har i alla fall inte kommit med det förslaget fler gånger. Nu tycker han att jag ska köpa en häst TILL i stället :p
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Du får nog bara försöka acceptera att det kan vara lite sådär som du beskriver ;). Ingen idé att du försöker passa in någonstans för det kommer alltid finnas folk som tycker att du borde göra på något annat sätt eller ha någon annan inriktning. Å andra sidan kommer det även alltid finnas folk som håller med dig om mycket.
OS-ryttarna kritiseras också. Det är så lätt att bara se saker från sitt eget håll. De allra duktigaste ryttarna/hästmänniskorna jag träffat har ofta varit de mest ödmjuka och trevliga, säkert pga att de lärt sig tillräckligt mycket för att inte se allt i svart eller vitt.

Det intressanta är väl i slutändan alltid vad den fyrbenta tycker?
Är det du och din häst på bilden? Den säger väl mer än tusen ord...Om jag var du skulle jag försöka att stänga ute så mycket negativa kommentarer som möjligt och istället njuta av och glädjas åt hästen så mycket som möjligt. Den ser rätt nöjd ut.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Hmm. Känner igen mig sååå mycke här!!
För något år sedan blev min travare diagnostiserad med copd.
Folk sa till mig, även de som jag kände(!!!) att jag borde göra mig av med honom.
En menade på att det va väl inte värt att lägga pengar på att få en travare frisk!
Men nu är han frisk!!! Han mår bra och jag känner inte att jag gjorde fel som gav honom en andra chans.

Ärligt talat så grundar sig min hästhållning på mina hästars behov.
Behöver de skor för att de har ömma fötter, så får de det, behöver de täcke för att de inte sättar vinterpäls och fryser, då får de det!
Vill de inte ha bett, eller är känsliga i munnen, då rider jag bettlöst.
Svårare än så är det inte för mig, även och jag har vänner som inte riktigt lyssnar på sina hästar.
De Är dressyrryttare eller hoppryttare eller westernryttare, helt överbevisade att deras sätt och rida är det enda rätta!
För dem finns inget mellanting antingen eller....
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

De Är dressyrryttare eller hoppryttare eller westernryttare, helt överbevisade att deras sätt och rida är det enda rätta!
För dem finns inget mellanting antingen eller....


varför dra alla över en kant?! finns faktisk de som vet vad de gör oxå! håller med ang hästhållningen!! tyvärr finns det en o annan för mkt som har/gör saker med sin häst bara för att visa att "DE KAN" eller har råd :/ och inte har en susning vad de sysslar med
 
Senast ändrad:
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Kan hålla med dig ang att man hamnar lite ikläm...

hur man sköter hästen/hästarna osv.


sj så gör jag mitt bästa för att hästarna ska må bra, försöker se på allt ur deras synvinkel.

häst 1:
barfota under barmark-tiden (använder easyboots vid behov),
aldrig täcke,
ute året om,
fri tillgång på mat.
Ofta bomlöst men hoppar i hoppsadel.
Rids oftast med bett.

häst 2.
Alltid skodd (fungerar TYVÄRR inte som barfotahäst, har försökt, lovar, hennes hovar skulle verkligen må bra att vara utan skor, men det går inte :( ).
Täcke vid nederbörd, insekter, sträng kyla.
Ute året om,
fri tillgång på mat.
Alltid bomlöst,
rids med bett/sidepull/hackamore.

häst 1 = travarnordis. hulken, klarar allt :p (tror han iaf). rejäl, bra päls, hovar osv.
häst 2 = varmblodstravare. trasig när jag köpte henne, efter år och mycket tid så är hon bra . men dras med ömtålig rygg = måste använda bra bomlös sadel och alltid täcke vid väderlekar som kan göra henne spänd i ryggen... mkt känslig päls/skinn, insekterna äter upp na om jag inte använder täcke. dålig kvalite på hovarna, men blivit bättre efterhand hästen blir bättre.

summasumarum så tycker jag att man anpassar hästhållningen efter den enskilda individen.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jag säger också alltid öppet att jag bara provar för att det är kul jag har mina hästar för att jag älskar dom.
21998045.jpg

Trots det hackar folk på en.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jag har aldrig försökt passa in och tänker inte göra det heller. Jag trivs och jag tror mina hästar gör det med.
Men dom är mina vänner, och jag blir så arg när folk sägar att man borde slakta dom eller liknade.
Folk får komma med konkreta förslag eller säga vad dom tycker vore smartast jag tar åt mig det jag vill. Men när dom bara säger försvin, slakta kom tillbaka när du har en riktig häst då gör det ont.
17847732.jpg
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Nje, jag blir bättre bemött på buke än i verkligheten. Det kommer alltså fram folk på ridbanan och sägar att min häst inte är något att ha slakta den. Det gör ont. Var det på nätet kan jag ju bara skippa att gå in eller liknande.
Men när folk kommer fram och spottar sådana här komentarer i ansiktet på en så har man lust att klippa till dom. Det gör ont.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Och jag tror att dina hästar älskar dig! ;) Jag är ungefär som dig förutom att jag håller mig till en och samma fantastiska ponnyras. Har tidigare stått i ett stall där jag var en "främmande fågel", men det tog jag som bekräftelse på att jag gjorde rätt med mina hästar! För som de andra hästägarna höll på ville jag absolut inte vara lika dem. :D
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

som jag skrivit i en annan tråd,det finns inget rätt och fel så länge hästen och människan mår bra kan samarbeta och förstår varandra är allt som det ska
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Är det fler där ute som har det som jag... Man blir klämd i hästvärlden.
Vad man än gör hur man än sköter sin häst finns det fel. Man till hör ingen kategori...Jag är inte dressyr-, hopp-, fältävlan-, barock-, voltige- eller vad du nu vill ryttare. Jag provar allt liksom vad som faller mig och hästen in.
Jag bryr mig inte om ras travare, adenner, halvblod, shettis eller arab. Har ingen favorit, har ingen jag ogillar. alltid går jag efter individ.
Jag tillhör inte NH folket till 100 och inte skogsmullen häller.
Så vart man än är får man elaka komentarer.
Nämner man jag tränar NTT låter det oftast- Det är farligt tänk om hästen gör något utan komando.
Nämner man jag tränar NH- Du bossar med dina stackars hästar.
Jag rider alltid bettlöst-du tänker inte på säkerhet tänk om det händer något.
Jag har mina hästar barfota-snåljop vill inte betala skoning.
Jag har inte täcke på mina hästar- lata djurplågare.
Ja ni förstår vad man än gör så är det fel. Hade jag brytt mig så hade jag väl ändrat men jag vill att mina hästar ska skötas så här, så verkar dom må bäst enligt mig.
Då kommer det aha du är en natural människa:
alla "vanliga"=du missunnar dina hästar.
alla "natural"=du är inte bra nog.
Jag fattar inte måste man vara inriktad på något för att få lite respekt?
jag vill bara göra saker med min häst som jag tycker är roligt men endå vill jag slippa allt elaka komentarer.
Någon mer som är van vid att få vara hack kyckling?
Var man än kommer tittar folk snett och säger elakheter.
Ville väl mest skriva av mig.
Är bara så trött på att folk inte bara kan acceptera varnadra så länge hästarna ser ut att må bra.
Jag har tränat för en massa tränare på flera ställen och endast en har efter en träning kommit fram med ett leende och varit stolt över mig och min häst! Jag dansade på moln den dagen...

ursäkta långt och flummigt inlägg.
21998062.jpg

ÅÅÅÅ vill också vara så som du är, vill också kunna rida bettlöst, bara göra det som faller sig in:love:
Stå på dig du, vill vara som du:laugh:

BTW, bilden är helt underbar:love:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Det är alltid så i hästvärlden. Alla vet bäst. Och bara för att något är bra för deras häst är det bra för alla hästar!
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Jag har också råkat ut för folk som ska påpeka vad som för dom är det enda rätta. - Rider du på ridskola, varför skaffar du dig inte en medryttarhäst eller egen häst istället? Fast man har sagt flera gånger att man gillar ridskolan, lär mig hur mycket som helst där och vill inte ha nån medryttarhäst eller en egen. Det som passar för den ena behöver ju inte passa den andre. Ibland brukar jag svara så personen får sig en funderare och det kan hjälpa för stunden.
Vilken fin häst du har, du får jättegärna lägga in en bild där man ser hela hästen.
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Nje, jag blir bättre bemött på buke än i verkligheten. Det kommer alltså fram folk på ridbanan och sägar att min häst inte är något att ha slakta den. Det gör ont. Var det på nätet kan jag ju bara skippa att gå in eller liknande.
Men när folk kommer fram och spottar sådana här komentarer i ansiktet på en så har man lust att klippa till dom. Det gör ont.


Vet du, jag tror att folk snackar sådär i de flesta stall, dock inte alla.
Men det spelar egentligen ingen roll hur man gör med sin häst, för det är alltid ngn som det inte passar.

Så mitt tips är att så länge som du och hästen mår bra, stå på dig, och om du känner att det blir outhärdligt, byt stall! Det finns ngt för dig med, ett stall med schyssta kompisar som inte lever på att vara taskiga mot andra.

Och jag brukar resonera som så, att de som kastar ur sig sånt där är de som är "rädda" för att man ska vara bättre än dem, dvs dålig självkänsla/självförtroende.
Är man trygg med sig själv så tror jag inte att man slänger ur sig sånt sk*t.

:laugh:Hoppas att det ordnar upp sig för dig:laugh:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Vi har ett stall vi hyr privat där ar bara jag och min faster. Men om man åker iväg på en träning, möter någon när man är ute och rider eller liknande. Det är då man mötter detta folk:(

Tyra1: en bild på hela hästen här :)

22158718.jpg


Och till alla Tack, folk är så mkt justare här:bow:
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Skönt att slippa ha dem runt sig jämt iaf, även om det är en klen tröst..

Men stå på dig, slå av öronen och visa vad ni går för och att du är helt tillfreds med både dig själv och din häst.
Du ser ju här i tråden att det finns mkt hästmänniskor som still är openminded, och inte sätter in hästar och människor i olika fack på en gång, utan att ge dem ngn chans.

Rasismen är otroligt utbredd i hästvärlden..
 
Sv: Klämmd i hästvärlden...

Japp men den kleana trösten är värd mkt :) (har delat stall med folk som sagt liknande saker också) det är tungt.

Ja visst är det en härlig syn med alla öppen hjärtade folk:D
Har en vän som är helt inriktad på dressyr, 100% i det facket, men hon accepterar hur jag har mina hästar och tycker dom passar att leva som dom gör. (Peewee på bilderna skulle inte stå ut en dag som renodlad tävlingshäst, alla som mött honom vet vad jag menar på gott och ont;) ) Folk får gärna vara insnöade på sitt och ge råd, men att säga att mina bästa vänner ska dö bara för att dom inte passar i deras ram gör mig sååååå arg.
Men som du säger finns inte mkt mer att göra en att stänga av öronen.
Men skönt att skriva av sig och att se att det finns många fler som är stor hjätrade här:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 132
Senast: Red_Chili
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 398
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp