Klätterrep till grimmor?

C

Cim

Hej!

Ni som knyter egna repgrimmor; går det bra att använda sådana rep som bergsklättrare använder sig av? Dessa finns ju i flera olika tjocklekar och dessutom i piffiga färger... :d

Är det i så fall någon speciell reptyp som rekommenderas? Dessa rep är ju starka och borde i alla fall inte gå av.

Oj, läste just att dessa rep ska kunna töja sig... Då kanske det inte var nån bra idé? Följande taget från klättersajt.
"Ett godkänt rep får inte töja sig mer än 8% vid 80kg. statisk belastning. Vid ett UIAA-fall töjer sig ett rep normalt ca 20-30%." UIAA=80 kg fritt fall från 5 m.

Detta varierar väl med olika sorters rep. Så vad tror ni? Klätterrep = bra eller dåligt?

MVH Cim
 
Gå in till båt affär och fråga vilken typ av lina du ska ha. Mina är gjorda av vanlig flagglina. Jag vill helst ha en bra lina som inte "bränner". Stumma linor som har kevlar och spectra fiber har en otrolig belastningsstyrka. För min del tycker jag det ska finnas en chans att grimman går av utifall något händer :smirk:

Nanne/ :banana:
 

Liknande trådar

Träning Min häst är inte glad! Det är något som stör honom. Det har ju gått så himla bra fram tills för ca 3 veckor sedan och det har sakta...
Svar
5
· Visningar
1 171
Senast: hallå
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 276
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
9 918
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp