Klätterträd/klösträd

Jarmo

Trådstartare
Hej ni som har klätterträd/klösträd till era katter! Hur nöjda är ni och katterna med träden? Vad har ni för sorts(märken) på träden och vad kan ni rekommendera och inte rekommendera? Är det någon här som testat att bygga sitt eget klätterträd till katter?
 
@Jarmo
Jag har ett Rapunzel från VidaXL som ser ut såhär.
Det är stadigt och lättskött.
Mina katter älskar det. 💜

I min erfarenhet gillar katterna bättre lite breda ställningar som samtidigt är ganska höga. Dvs snarare än de som är bara smalare och högre.

Mina två både kör tokryck upp och ner i det, samt sover. De lägre husen är de aldrig i, men hyllorna högst upp använder de jämt 😄
 

Bifogade filer

  • 441DAE1D-7FA5-4A0F-B125-DCEA03CA9C88.jpeg
    441DAE1D-7FA5-4A0F-B125-DCEA03CA9C88.jpeg
    15,3 KB · Visningar: 51
28634


Har denna på balkongen och det är den bästa hittills, har haft likadant som @mackan men mina som rejsade mycket slet ut det på nolltid. Denna är enorm och man fäster toppen i väggen.

Har två klenare träd inomhus som de mest sover i.
 
Ang att bygga eget så hade jag ett hembyggt i ganska många år till mina tidigare katter. Tog en del av ett körsbärsträd vi högg ner från trädgården . Barkade av, skruvade hyllor som jag klädde med mjukt material, samt surrade rep för klösande runt stammen och de största grenarna på trädet. Satte trädet i en julgransfot som jag klädde med tyg. Det blev både funktionellt och hållbart och katterna använde det mycket 😄
 
Visa bifogad fil 28634

Har denna på balkongen och det är den bästa hittills, har haft likadant som @mackan men mina som rejsade mycket slet ut det på nolltid. Denna är enorm och man fäster toppen i väggen.

Har två klenare träd inomhus som de mest sover i.

Är det Runde Torn, eller vad är modellen?
Jag tycker typen av modell du har är sååå mycket snyggare än mitt, skulle personligen hellre ha rent estetiskt, men just nu har jag denna och eftersom katterna gillar den så mycket står jag ut.... När den är dags att byta ut ska jag fråga dem om de kan tänka sig något liknande 👍😎

Har dock lite dåliga erf av väggskruvat på katter som hoppar och lever runt mycket i träden. För att inte tala om de med ”takskruv”...
 
Är det Runde Torn, eller vad är modellen?
Jag tycker typen av modell du har är sååå mycket snyggare än mitt, skulle personligen hellre ha rent estetiskt, men just nu har jag denna och eftersom katterna gillar den så mycket står jag ut.... När den är dags att byta ut ska jag fråga dem om de kan tänka sig något liknande 👍😎

Har dock lite dåliga erf av väggskruvat på katter som hoppar och lever runt mycket i träden. För att inte tala om de med ”takskruv”...

Detta är en modell från Zooplus, minns inte namnet. Det är en rejäl platta man skruvar fast i väggen, nu sitter den förvisso i en rejäl vägg på balkongen också så vet inte hur den skulle bete sig med en gipsvägg men med rätt pluggar så. Bottenplattan och de plattorna som dynorna ligger på är också rejäla, ca 2 cm tjocka i riktigt trä, inte spånskivor.
 
Hej ni som har klätterträd/klösträd till era katter! Hur nöjda är ni och katterna med träden? Vad har ni för sorts(märken) på träden och vad kan ni rekommendera och inte rekommendera? Är det någon här som testat att bygga sitt eget klätterträd till katter?

Jag har ett sånt här till mina två. De använder det mycket, både för att vässa klorna, sträcka och stretcha, och för att sova i grottan eller på det lägre hyllplanet. Däremot klättrar de inte hela vägen upp så ofta.

Jag är nöjd, det är inte den billigaste sorten men tar förhållandevis lite plats (står i ett hörn) och används dagligen av katterna.

Du kan säkert bygga eget klösträd om du vill. Googla runt lite efter snygga förslag bara.

4447FD51-8A9A-41BF-AD5A-18881DE3B1FD.jpeg
 
Jag har ett jätteklösträd från Little&Bigger. Jag köpte/fick det i samband med min 20-årsdag, och tre år senare tycker jag fortfarande att det är i fint skick. Det är bara den nedersta hängkorgen som har gått sönder den senaste tiden (som synes på bilden så är den sned). Den används dock i stort sett aldrig, så det gör inte så mycket. Trädet har använts måååånga timmar dagligen av både nuvarande och förra katten (unga norska skogkatter bägge två). Bästa sovplatsen är allra högst upp, men som synes på bilden så är mellersta hängkorgen också gryyyymt skön att sova i. :D Det här trädet har extra stora sovplatser för att passa lite större katter.

Om det är en aktiv katt så tycker jag att man vinner mycket på att ha ett takhögt träd där de har möjlighet att klättra hela vägen upp. Detta träd är också väldigt tungt med en rejäl bottenplatta, så även om det inte är helt förankrat i taket så har det inte en suck att välta.

Så ja, jag kan varmt rekommendera det här trädet, även om alla gäster ser ut så här: :eek: första gången de ser det. Kanske inte världens snyggaste inredning, men när det har uppskattats så varmt av båda katterna så får det liksom vara värt det.

Sorry för mörk bild!
IMG_4322.JPG
 
Jag har ett jätteklösträd från Little&Bigger. Jag köpte/fick det i samband med min 20-årsdag, och tre år senare tycker jag fortfarande att det är i fint skick. Det är bara den nedersta hängkorgen som har gått sönder den senaste tiden (som synes på bilden så är den sned). Den används dock i stort sett aldrig, så det gör inte så mycket. Trädet har använts måååånga timmar dagligen av både nuvarande och förra katten (unga norska skogkatter bägge två). Bästa sovplatsen är allra högst upp, men som synes på bilden så är mellersta hängkorgen också gryyyymt skön att sova i. :D Det här trädet har extra stora sovplatser för att passa lite större katter.

Om det är en aktiv katt så tycker jag att man vinner mycket på att ha ett takhögt träd där de har möjlighet att klättra hela vägen upp. Detta träd är också väldigt tungt med en rejäl bottenplatta, så även om det inte är helt förankrat i taket så har det inte en suck att välta.

Så ja, jag kan varmt rekommendera det här trädet, även om alla gäster ser ut så här: :eek: första gången de ser det. Kanske inte världens snyggaste inredning, men när det har uppskattats så varmt av båda katterna så får det liksom vara värt det.

Sorry för mörk bild!
Visa bifogad fil 28743

Wow! Det ser REJÄLT ut(inser jag som uppenbarligen beställde ett inte så rejält och min ena katt har redan rivit sönder tyget och pelarna ser mycket smalare ut än pelarna på din....).
 
@Jarmo
Jag har ett Rapunzel från VidaXL som ser ut såhär.
Det är stadigt och lättskött.
Mina katter älskar det. 💜

I min erfarenhet gillar katterna bättre lite breda ställningar som samtidigt är ganska höga. Dvs snarare än de som är bara smalare och högre.

Mina två både kör tokryck upp och ner i det, samt sover. De lägre husen är de aldrig i, men hyllorna högst upp använder de jämt 😄

Är det hållbart? Att hur många år skulle du ge det(Jag har råkat köpa ett som nog inte är så hållbart då min ena katt inom en vecka hade sönder tyget och jag misstänker att pelarstorleken är för betydligt mindre katter. Men katten ÄLSKAR den så där så jag undrar om den ens håller i ett halvår... Jag har dock aldrig tänkt på hur länge katträd borde hålla? Men jag har nog TÄNKT att de nog håller i tio år eller så, men jag har kanske varit naiv?) ?
 
Är det hållbart? Att hur många år skulle du ge det(Jag har råkat köpa ett som nog inte är så hållbart då min ena katt inom en vecka hade sönder tyget och jag misstänker att pelarstorleken är för betydligt mindre katter. Men katten ÄLSKAR den så där så jag undrar om den ens håller i ett halvår... Jag har dock aldrig tänkt på hur länge katträd borde hålla? Men jag har nog TÄNKT att de nog håller i tio år eller så, men jag har kanske varit naiv?) ?

Oj, det vågar jag nog inte ens gissa på hur hållbart det är/inte är, men för det rätt blygsamma priset skulle jag säga att det definitivt inte lär hålla i 10 år såvida katterna inte är väldigt lugna . Räknar med att tyget kommer slitas, och klösrepet med.
Utöver det är det oerhört stabilt och gediget, gjort för stora katter.

Flera år att det håller utifrån hur mina beter sig i det räknar jag med men inte 10.
 
Jag har ett litet träd till min katt som hunden använder att sova i, så hunden är nöjd 😂

Katten gillar inte att klättra och hoppa och vill bara klösa på sin wellpappbräda som hon kan sitta på.
 
Jag har ett litet träd till min katt som hunden använder att sova i, så hunden är nöjd 😂

Katten gillar inte att klättra och hoppa och vill bara klösa på sin wellpappbräda som hon kan sitta på.

Det är smidigt med mer markbundna raser /individer 😎👍😅
 
Jag har ett Basic Sturdy från Arken Zoo. Det är stort, stabilt, och uppskattat.
Lina ligger ofta i korgen högst upp medan Tuva föredrar den låga. Båda klöser i det.

Har haft det ett år ungefär och det ser knappt använt ut.
basic-sturdy-kloumlstraumld-svart-173-cm-8b.jpg

Bild från hemsidan.
 
Jag har dock aldrig tänkt på hur länge katträd borde hålla? Men jag har nog TÄNKT att de nog håller i tio år eller så, men jag har kanske varit naiv?) ?

Jag har ett takhögt pelarträd som är inne på sitt fjärde (kanske femte, lite osäker) år och förutom att nedersta pålens klösmaterial fått bytas och ska bytas på nytt så är trädet i sig i mycket gott skick.

Används dagligen av två stora och relativt tunga katter, dock inte så vilda men nog dras det rejäla repor i/uppför/från det då och då.
 
Jag har träd och tunna av märket Natural Paradise, köpta från Zooplus och Bitiba.
De står fästa i gipsvägg så har fått köpa till några pluggar och montera ordentligt. Fäste först med vanlig skruv direkt i väggen och det rekommenderar jag inte då skuvarna höll på att åka ur väggen efter någon vecka.

Katterna älskar att skutta mellan träd och klöstunnor så det är helt klart värt att ge dem hela väggen 🙂
29228
 
Jag har träd och tunna av märket Natural Paradise, köpta från Zooplus och Bitiba.
De står fästa i gipsvägg så har fått köpa till några pluggar och montera ordentligt. Fäste först med vanlig skruv direkt i väggen och det rekommenderar jag inte då skuvarna höll på att åka ur väggen efter någon vecka.

Katterna älskar att skutta mellan träd och klöstunnor så det är helt klart värt att ge dem hela väggen 🙂
Visa bifogad fil 29228

Vi har just nu Natural Paradise XXL klösträd och planerar skaffa stolpen och tunnan som är på din bild när vi bor större! Tycker Natural Paradise-träden är rejäla så finns inget att klaga på :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Jag är på jakt efter mysiga sovplatser åt mina kommande katter.😊 Kan ni rekommendera bra och prisvärda kattigloos/bäddar ni köpt som ni...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 578
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp