B

Bollie

Hur ofta brukar ni klättra med era hästar?

hade tänkt att göra det till en rutin att klättra en gång i veckan men min pålle.
 
Jag klättrar ganska ofta. Men vi har inte så ansträngande backar här heller. Det är väl mest såna de tar i tre steg. Eller aningen längre, fast mindre branta...
Så jag klättrar kanske, 2-3 ggr i veckan. Men har man riktigt branta och långa backar kanske det räcker med en gång. Himla bra muskelträning annars, De blir som
belgian blues!

/mig :)
 
klättrar säkert 4 ggr i veckan, hästarna tycker att det är kul och det är jättebra träning för dem, de får träna muskler som man inte kommer åt så lätt på annat sätt. Kul också! Kram camilla :rofl:
 
Ett par gånger i veckan ca i samband med våra längre "uteträningspass-uteritter" då vi varvar klättring, galopp på fält, öppnor/slutor på grusvägen, galoppombyten i serpentiner mellan träden i skogen etc kul och både konditions och muskeltränande :)
 
Det är lite tråkigt för jag har lite kassa uterittsmöjligheter där jag har hästen nu. Fast en hel del backar i hagarna har vi och en riktigt backig "skrittrunda". Så idag har jag varit och klättar i ridskolehästarnas hage och det var nog ganska så uppskattat!

Brukar ni skritta i uppförsbackarna eller låter ni dom trava uppför? Jag har bara fått för mig att det blir "mer" muskler om man skrittar... eller är jag ute och cyklar?
 
Muskler sätter de bäst i skritt, kondition i trav och galopp. Jag har dock hört att galopp är väldigt jobbigt för hästens kropp, så det kanske inte är bästa sättet om man håller på att bygga upp en häst.

Det finns ju de som travar och galopperar i nerförsbacke. Jag har inte vågat mig på det... Hur gör ni?
 
Tyvärr så är det helt platt där vi bor, finns inte en backe någonstans!
Så vi måste åka iväg med hästarna och klättra.
Var i väg i söndags och det gick jätte bra. Hästarna tyckte jätte mycket om det.
Ska försöka att komma iväg iallafall 1 gång/månad
 
så fort jag är ute i skogen, dvs minst två gånger/vecka
 
Jag brukar klättra då jag rider ut, visserligen tränar jagmest i ridhuset/paddocken men kanske 1 gång per vecka.
 
Jag klättrar en dag i veckan med min pålle... mest upp och ner i skritt, men även ett par gånger uppåt i varje galopp.
 
Jag brukar försöka lägga in klättring två ggr/v. Har en bit att rida till våra "klätterbackar", och ibland händer det att det inte blir så ofta som jag tänkt... Försöker i alla fall klättra MINST en gång vara annan vecka. Men som sagt, det blir ju som det blir med det.
 
Jag vågar då inte trava eller galoppera i neförsbacke. En liten nedförslut, ja, men om det lutar neråt. De kan knappt vara bra för frambenen.

Angående att klättra, har två backar på vägen som är Ok. Inte jättebranta o inte jättelånga, men det får duga. Att klättra uppåt är ju bra, men har det nått syfte o klättra neråt?? Vet de som sitter av i nerförslutet o sitter upp igen för uppförslutet.

Lena
 
Nästan varje dag nu när det blivit bra uterittväder. Har flera mindre backar och en rejält brant (som jag aldrig skulle våga rida nerför, eftersom jag knappt kan gå nerför själv...). Skrittar alltid uppför brantaste backen, och oftast i de mindre branta också. Någon gång i veckan kan det bli galopprace uppåt i småbackarna också, bara för att vi tycker att det är så roligt.

;) Krocket
 
någon gång i veckan i alla fall o rider helst ut där det är ganska brant uppför och nerför så att de aldrig gåt rn uteritt på enbart slät mark.
 
Vi bor i ett backigt område så det blir mer eller mindre klättring varje gång vi rider ut. Vi har en runda med branta backar som vi brukar rida på lördagar, den tar drygt 2h. Oftast skrittar vi både upp och ner (jag leder ofta hästen när det är brant nerför). Ibland galopperar vi uppför.
 
inte så jättemycket ska skärpa mig med det men ibland när jag skrittar ut så brukar jag klättra upp för några backar men det blir inte så ofta
 
Jag låter min häst klättra minst en gång i veckan.
Vi har turen att välja på backar i både skogen,grusvägar och ett JÄTTE sandtag med olika branta långa/korta backar :D
mvh/Arabizar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 648
Senast: Habina
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
656
Hemmet Vi ska sätta upp en byggställning nu runt huset, vad gäller om tex grannbarn klättrar på den och gör sig illa? Räcker det att sätta upp...
2
Svar
36
· Visningar
2 791
Senast: Thaliaste
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp