Klättrande trädgårdsväxter som passar katter (utbruten från Trädgård del 3)

MissFideli

Trådstartare
Hej! Jag kliver in lite försiktigt i denna tråd. Om 2 månader flyttar jag in i en stuga på landet och kommer bygga en rastgård till katterna. Den blir 15-20 kvm och kommer få innehålla lite blomster tänkte jag. Jag är usel på blommor, har varje sommar haft några krukor pelargoner eller petunior/million bells.
Men jag tänkte ha nån/några klätterväxter. De måste vara relativt lätta, behöver inte vara jättetäta men får inte vara giftiga för katter. Nu finns där en klematis, nån som vet hur det är med den? Lavendel finns i en rabatt, men den kan väl vara kvar? Ska dit på onsdag och kollar mer vad som finns för att veta vad jag måste flytta på.
 
Hej! Jag kliver in lite försiktigt i denna tråd. Om 2 månader flyttar jag in i en stuga på landet och kommer bygga en rastgård till katterna. Den blir 15-20 kvm och kommer få innehålla lite blomster tänkte jag. Jag är usel på blommor, har varje sommar haft några krukor pelargoner eller petunior/million bells.
Men jag tänkte ha nån/några klätterväxter. De måste vara relativt lätta, behöver inte vara jättetäta men får inte vara giftiga för katter. Nu finns där en klematis, nån som vet hur det är med den? Lavendel finns i en rabatt, men den kan väl vara kvar? Ska dit på onsdag och kollar mer vad som finns för att veta vad jag måste flytta på.

Klematis är giftig eftersom den innehåller irriterande saft (jag vet inte om den innehåller något utöver det som är väldigt giftigt för en katt). Lonicera (dvs kaprifol-släktet) får i allmänhet giftiga bär (som är giftiga för oss människor) men jag vet inte hur det är med själva växten.

En säker klätterväxt är ros :love:
20184922_748970788636774_2403541046907633664_n.jpg

Min Rosa helenae för tre år sedan (2017). Hon är över spaljén nu, dvs växer fort.

Lavendel är ok. Sedan ska man komma ihåg att olika växter är olika giftiga även om man givetvis ska vara försiktig. Lökväxter är big no-no, de är väldigt giftiga för katter medans andra är mest irriterande, dvs inte livshotade i liten mängd. Det finns flera listor online och många av de växterna är giftiga för människor också.

https://www.svedea.se/kattforsakring/farligt-for-katter
http://www.junglespots.se/giftigav.htm
https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/farliga-vaxter-for-katten/
https://se.care.com/online-magasin/djur/25-giftiga-vaxter-for-katter-och-25-sakra-vaxtforslag/
 
Okej. Attans då. Rosor är fina och klart en dröm. Men jag inbillar mig att dom kan bli rätt tunga och därmed riskera förstöra nätet? Kanske kan fixa förstärkning där iofs.
 
Tror du katterna kommer äta på dem då? Djur är ganska bra på att låta bli giftiga saker.

Ingen aning. Men uteslutet är det inte. Min ena tuggar gärna på ljung märkte jag. Dom kanske är ganska bra, men fortfarande finns det djur som blir förgiftade av växter så jag tänker inte chansa.
 
Jag är uppvuxen med katt och mängder av växter. Ute åt de inte på något (möjligtvis på gräs), inne på ampellilja.
Samma här.
Uppvuxen med katter på landet. De var i stall och ladugård och inne ibland. Ingen smakade på annat än sin mat och det som de snodde i köket ;)

De katter jag haft runt mig har varit kräsna. Att de skulle tugga på växter känns främmande? Få växter smakar gott.
Gräs åt de ibland för att få upp hårbollar men de var kräsna på vilket gräs som dög också.

Är det så valligt att katter äter vad som helst som växer?
 
Du får odla fina prydnadsgräs. Finns ju både ettåriga och fleråriga, väldigt trevliga på vintern där de står och rasslar i vinden.
Vill då lägga till att man bör vara försiktig med vilka sorters prydnadsgräs man sätter i närheten av katter också. Många sorter har sträva/taggiga blad som lätt fastnar i halsen när katten äter på dem. Har varit med om tre katter som drabbats av detta, varav två behövde sövas för att det skulle gå att få loss... :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp