Klättring!

Sv: Klättring!

Man får räkna med att nästan all träning sliter... så är det ju för oss också... att jogga tex är ju jättehälsosamt och bra träning men hur många är det inte som får dumma knän efter en längre joggningstid?
allting sliter på kroppen, men vissa saker mer och andra mindre.. skulle vi aldrig slitas ut skulle vi ju vara fräscha och friska i kroppen hur länge som helst tills hjärnan dör av utmattning istället...:smirk:
 
Sv: Klättring!

Att klättra är den absolut mest effektiva tränings metoden för att bygga upp rygg och bakdelsmuskulaturen på en häst. Men man måste tänka på att det tar ca 48 timmar för musklerna att återhemta sig så men måste planera in vilodag (=uteritt i skogen eller bara lättare genomkörning i derssyren) efter ett muskelnedbrytande arbete. det gäller även vid tex. gymnasik hoppning . Det är nämligen så att muskler byggs i vila.
Det är alltså nästan omöjlig att klättra mer än ca: 2 ggr i veckan om det ska ge någon verkan. och klättring sker också självfallet i skritt för att undvika förslitnings skador och andra olycksfall. Klättra i skitt kan man göra i nästan vilken lutningsgrad som hellst så länge underlaget är bra och man har gräsbrodd på.
 
Sv: Klättring!

Jag har aldrig broddar på, men klättrar bara då
i sand eller skogsmark.
De kan fastna i rötter när man går nerför.
 
Sv: Klättring!

TheDot skrev:
Har alltid trott att de har varit jättebra o klättra mycket, vi har en väldigt brant backe här hemma som vi brukar träna i. Men nu för ett tag sen fick jag höra av en äldre erfaren person att de kan vara farligt för haserna, sliter väldigt mycket på dom! :confused: Så nu vill man ju inte riskera alltför mycket, men vad vet ni? Dela med er av era erfarenheter! :) Känner ni kanske nån häst som har fått dåliga haser av detta?


Det som blir fel ö.h.t när det gäller muskel och styrke träning på häst är oftast att man inte har tillräcklig kunskap att veta HUR man jobbar hästen under sådana övningar som rekommenderas. Det gäller vilken träning som helst - fel utövat, och för mycket, så blir det motverkande effekt av det som var målet och syftet.
självklart ska man inte klättra sjuttioelva ggr i veckan eller timmavis, det ska man inte heller med någon annan form av träning. Varierat och allsidigt är receptet - och framför allt - att man känner sig trygg i HUR hästen arbetar när den arbetar RÄTT, i respektive träningsform. Tror det är där många går fel, dvs de läser att en sak är bra och bygger ditt och datt muskler osv - men sen vet de inte hur man utövar rörelsen eller träningen, och då blir det motsatt effekt för hästen och sliter och gör mer skada än nytta.

det är ju samma princip om vi tänker människa. Går du till ett gym och börjar lyfta en massa maskiner som du aldrig sett förrut utan att någon tränare visar dig HUR du ska lyfta, så skadar du din kropp eller får fel eller inget resultat.
 
Sv: Klättring!

axel skrev:
Har de samma fart utför?
Ft ryttarna är konsekventa o galopperar även utför, men dessa är skickliga ryttare, vilket jag inte tycker är ett krav för att vara distansryttare- uthållig möjligtvis.

Många har som sagt samma fart utför.

Konstigt att man inte behöver var en skicklig ryttare för att rida distans, när man rider i så många timmar och ska ta var på sin hästs krafter under vägen.
Och skulle man var oskicklig så åker man nog ut förr eller senare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klättring!

Chivita skrev:
Många har som sagt samma fart utför.
Ja. Dessa hästar får klara sig själva utan support från ryttarna.
Konstigt att man inte behöver var en skicklig ryttare för att rida distans
,
Tja stilen på hästen o ryttaren är ju oklanderlig:D
när man rider i så många timmar och ska ta var på sin hästs krafter under vägen.
Att kunna sin häst o kunna lite matematik, behöver man inte vara proffs för. Det räcker med lite lågstadiematte.
Och skulle man var oskicklig så åker man nog ut förr eller senare
Hur långlivade är hästarna i den branchen?
 
Sv: Klättring!

TheDot skrev:
Har alltid trott att de har varit jättebra o klättra mycket, vi har en väldigt brant backe här hemma som vi brukar träna i. Men nu för ett tag sen fick jag höra av en äldre erfaren person att de kan vara farligt för haserna, sliter väldigt mycket på dom! :confused: Så nu vill man ju inte riskera alltför mycket, men vad vet ni? Dela med er av era erfarenheter! :) Känner ni kanske nån häst som har fått dåliga haser av detta?

Det beror väl alltid på. Allt sliter ju, tänk på vilken belastning hopphästarna får på en hov när den landar. Och hur en dressyrhäst blir som nöter i ett ridhus varje dag i samma form. Jag tror att allt är bra i rätt mängd och på rätt sätt. Jag rider med mina hästar i skogen varje dag, ibland med mycket klättring och ibland mindre. Jag har i alla fall aldrig haft en skadad/halt/öm häst på något vis. De är friska, starka och välmusklade. Så bara man använder sunt förnuft och inte nöter på förmycket så tror jag att det blir bra :)
 
Sv: Klättring!

jag vet inte vad ni andra tkr, men jag får inget ut av att läsa denna tråden.

en person säger ; Klättra! alla gångarter går bra,
en annan säger ; endast skritt, MEN BARA IBLAND.
en annan säger ; 3 ggr v. skritt & trav.

jag får inget ut av det.:crazy:
 
Sv: Klättring!

Bara ordet klättra säger väl allt.

Klättra i skritt med måtta o öka successivt.

Är backen brant så börja med 2-3 ggr upp o ner

Det beror oxå på hur lång backen är 10m eller 70m
 
Sv: Klättring!

emilia_ skrev:
jag vet inte vad ni andra tkr, men jag får inget ut av att läsa denna tråden.

en person säger ; Klättra! alla gångarter går bra,
en annan säger ; endast skritt, MEN BARA IBLAND.
en annan säger ; 3 ggr v. skritt & trav.

jag får inget ut av det.:crazy:


det du borde få ut av det är att det ska användas med måtta och förnuft -och inte utföras alls, liksom andra övningar, om man inte har koll och kunskap om hur det ska utföras när det är rätt, dvs hur hästen ska jobba för att det ska ha önskad effekt.....
 
Sv: Klättring!

mackan skrev:
det du borde få ut av det är att det ska användas med måtta och förnuft -och inte utföras alls, liksom andra övningar, om man inte har koll och kunskap om hur det ska utföras när det är rätt, dvs hur hästen ska jobba för att det ska ha önskad effekt.....

det fick jag inte , av det folk säger & skriver. jag vet vad jag gör med min häst, och vad som är lagon för henne.
 
Sv: Klättring!

Eftersom du inte verkar veta något om Distans så lägger jag ner diskutionen med dig, du är gärna välkommen på forumet Distans för att vidare diskution och för att lära vidare.

Men jag säger som många andra här, kan man sin häst och vet vad den mår bra av, så kan man klättra i alla gångarter både uppför och utför, förutsatt att man gör det på rätt sätt.

Lagom är bäst.
 
Sv: Klättring!

axel skrev:
Galopp uppför branta backar är INTE att rekommendera.
Inte ens FT-hästar gör det.
Klättra ett par -tre dagar i v. är ok bara man lyssnar på hästen o inte överanstränger den o ökar träningen successivt.


Att någon gång då och då galoppera i en brant backe i tex ett sandtag sliter inte. Det är om man gör det ofta. En riktigt brant backe sliter det mer att skritta i än galoppera. I galoppen skjuter hästen fart och det blir därmed lättare än att kliva ett steg i taget i skritt. Därför väljer hästen galopp uppför om den får välja.
De flesta hästar tycker om att klättra.

Jag anser att man kan skritta eller galoppera i backar, med omdöme, dvs inte för ofta, men någon gång för att öka flåset lite, tex. Trav om backen inte är brant utan mer långsluttande.

Har alltid tränat en del i backar utan att någon häst haft förslitningar, varken fram eller bak. Vi har haft förmånen med sandtag som är bra att rida i.

Men att ständigt och jämnt galoppera uppför branta backar är ju inte att rekommendera. Inte ens en gång i veckan om det är riktigt branta långa backar. Jag går ner och tar den längsta(ca 75 m) och mycket branta backen högst ett par gånger i månaden. Då är hästen ordentligt uppvärmd och gymnastiserad innan och självklart i mycket bra form. Den backen rider man inte en halvdant tränad häst i. Så det handlar också om hur vältränad hästen är.

Hur länge?
Jag tar den en, två eller allra högst tre gånger, men det är sällan. Aldrig mer. Sen gäller skritt i skogen dagen efter. Därefter ett dressyrpass, följt av en dags vila.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klättring!

Jag tränar min häst i en hyfsat brant backe med bra underlag ce en gång varannan vecka. Blandat samlad galopp och "fullt ös".

För att få en träningseffekt så måste kroppen, både muskler och skelett, ansträngas. Det är ju det vi gör hela tiden, samlar, hoppar, m.m. Frågan är ju bara hur ofta och hur länge samt hur snabbt vi stegrar nivån i träningen. Jag tror som flera andra att variation är lösningen för att inte få förslitningar (gäller fö även ryttaren) samt att man håller sig på en nivå som är lagom för sig och sin häst.

SaraXX
 
Sv: Klättring!

En riktigt brant backe sliter det mer att skritta i än galoppera.
Men hallå!

Det är farten som dödar.
Om hästen inte är extremt vältränad så är skaderisken stor.

Det finns dokumenterad bevisning av detta.
Prova själv att springa uppför eller med galopptakt.

Visst- en kort backe klarar hästen men en längre.

Det blir ett enormt slitage o hur blir formen?
Den bär hela vikten på ett bakben i skritt är det fyrtakt.

Har man inte tagit i för mkt om hästen klättras 2 da´r av 8 o sen måste vila 4 ! da´r av resterande?
 
Senast ändrad:
Sv: Klättring!

axel skrev:
Men hallå!

Om hästen inte är extremt vältränad så är skaderisken stor.


Det blir ett enormt slitage o hur blir formen?
Den bär hela vikten på ett bakben i skritt är det fyrtakt.

Har man inte tagit i för mkt om hästen klättras 2 da´r av 8 o sen måste vila 4 ! da´r av resterande?


Ja hästen är extremt vältränad. Har alla varit som fått galoppera i just DEN backen. Men det finns mindre backar också. Aldrig haft skador öht av den typ som handlar om slitage.

I en brant backe i galopp bär de med båda bakbenen, i stort sett samtidigt.
Skritta uppför den backe jag talar om kan de inte. Det blir för tungt.


Vem sa att jag klättrar 2 dar av 8??? Två gånger per månad skrev jag i alla fall. Under den period de är som mest vältränade.
Därefter som efter vilket anstränande pass som helst,(Om de har gått uppför mer än en gång) skrittur dagen därpå eller lätt dressyr. Sen normalt dressyrpass, sen vila en dag. Ungefär så.
 
Sv: Klättring!

Nu handlar detta inte om extremt vältränade hästar.
Att uppmana folk att göra som du är inte bra.

Trodde att man skulle kunna få bort mkt okunskap, men tyvärr så bidrar du med tips till mindre rutinerade som ej kan läsa sina hästar.

Synd!
 
Sv: Klättring!

axel skrev:
Nu handlar detta inte om extremt vältränade hästar.
Att uppmana folk att göra som du är inte bra.

Trodde att man skulle kunna få bort mkt okunskap, men tyvärr så bidrar du med tips till mindre rutinerade som ej kan läsa sina hästar.

Synd!


Jag förstår din poäng. men jag tycker jag var rätt tydlig med var när och hur?
Jag uppmanar inte att göra som jag, men berättar om ETT sätt att använda träning i backar.

Vet inte om du underskattar folk här?

Om inte så: NEJ man ska inte härja i backar varje dag. Det ska vara en genomtänkt del av träning för tävlingshästar, i första hand.

SÅ alla: prata med tränaren först, ta råd när det gäller just din egen häst!

Samma gäller allt annat som frestar på hästen, tex intervallträning, mm.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 168
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: miumiu
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp