Klättring!

T

TheDot

Har alltid trott att de har varit jättebra o klättra mycket, vi har en väldigt brant backe här hemma som vi brukar träna i. Men nu för ett tag sen fick jag höra av en äldre erfaren person att de kan vara farligt för haserna, sliter väldigt mycket på dom! :confused: Så nu vill man ju inte riskera alltför mycket, men vad vet ni? Dela med er av era erfarenheter! :) Känner ni kanske nån häst som har fått dåliga haser av detta?
 
Sv: Klättring!

Klättring i allt annat än skritt sliter på bakbenen i branta backar.

Annars är det bästa gymmet som finns förutom simning.

Hästen ska dock gå med hals- huvud i en lång o låg form, upp som ner.
 
Sv: Klättring!

Klättring ÄR jättebra träning! Man ska dock inte trava uppför det sliter på bak-knä och has. Skritt och galopp går bra.
Man behöver kanske inte sitta ett par gånger i veckan....:rofl:
men nån gång då och då!!!
 
Sv: Klättring!

Galopp uppför branta backar är INTE att rekommendera.
Inte ens FT-hästar gör det.
Klättra ett par -tre dagar i v. är ok bara man lyssnar på hästen o inte överanstränger den o ökar träningen successivt.
 
Sv: Klättring!

Galopp i backar som inte är branta då?
 
Sv: Klättring!

Att klättra ett par tre dagar i veckan borde väll vara fruktansvärt slitsammt tycker ju jag iaf, när du tränar på gym så sätter väll inte du bara och pressar t.ex magmusklerna, ett varierat arbets-schema är nog att rekomendera..:cool:

Jag har alltid hört att galoppera i uppförsbackar inte ska vara nån fara, fast jag vet ju i.o.f inte hur brant dina uppförsbackar är..
 
Sv: Klättring!

Ja. Var går gränsen?

Hästar VILL gärna springa uppför backar för att det är lättare o går fort.
Ryttarna tycker att det är kul, för att de sitter ganska säkert.

Jag brukar ha som motto att man rider uppför i den gångart som du klarar av att rida den, nerför.
 
Sv: Klättring!

Okej, nej vi skrittar eller går bara med hästarna upp och ner, pga av att den är så brant. Hur ofta tror du man kan göra det? :) Tack för svaren!
 
Sv: Klättring!

Jo det är väl jobbigare och skritta också, eftersom den då jobbar igenom alla benen?
 
Sv: Klättring!

Jag tycker inte det är kul att hästen själv bestämmer gångart..
 
Sv: Klättring!

Jag busred oxå som ung- drog järnet i alla uppförsbackar

Gissa om jag fick bassning:devil:

Klättring engagerar HELA hästens kropp, såvida att den arbetar rätt o inte går som en *-kikare.

Har blivit rekommenderad att använda det som sjukgymnastik efter diverse konvalescenter av Docenten på Solvalla - eftersom det inte sliter, utan bygger upp hästen ganska fort. SKRITT alltså.
 
Sv: Klättring!

TheDot skrev:
Har alltid trott att de har varit jättebra o klättra mycket, vi har en väldigt brant backe här hemma som vi brukar träna i. Men nu för ett tag sen fick jag höra av en äldre erfaren person att de kan vara farligt för haserna, sliter väldigt mycket på dom! :confused: Så nu vill man ju inte riskera alltför mycket, men vad vet ni? Dela med er av era erfarenheter! :) Känner ni kanske nån häst som har fått dåliga haser av detta?

det är jättebra att klättra, men till en viss gräns, kan slita väldigt mycket om man inte tar det försiktigt. det beror ju helt och hållet på hur brant och hur lång den här backen är. är den så brant så att du nästan måste hålla hästen kring halsen eller luta dej så långt fram så att du hamnar med huvudet vid sidan om hästens hals, då är det nog bara skritt som gäller. "svaga" backar kan man rida i alla gångarter utan att det gör någon skada.

klättring ska man nog inte göra mer än 1-2 ggr i veckan och helst någon/några dagar emellan så att musklerna hinner återhämta sig.
 
Sv: Klättring!

Kan inte riktigt hålla med dej om att man inte ska trava och galloppera i backar uppför även om de är väldigt branta.

I Distansen så går en del tävlingar med en Slalombacke som inslag och för att klara av det så måste man ju öva för det.
Även om man inte är elit ryttare så finns dessa backar i olika klasser, en del går uppför, en del skrittar uppför och en del travar uppför och en del gallopperar uppför.

Och eftersom Distansen även i låga klasser är en av de mest kollade ridsports grenarna så finns det inga genvägar där utan god och målmedeten träning i diverse tempo ger bra reslutat och då klara man även avanserad backridning.


Och hur många ryttare sitter ner när hästen jobbar i en uppförs backe, de puckona är nog lätträknade!
 
Sv: Klättring!

På ett ridläger jag var på så galopperade vi upp för en brant backe, och jag kan ju säga att den var brant.
Och dom hästarna gjorde det ca 1 gång i veckan. Det är ju dock islandshästar men det kan väl inte spela ng roll? Eller? :confused:
 
Sv: Klättring!

i branta backar är det i regel skritt som gäller och det är jättebra träning!

proffstränare här i närheten har en s.k. "blisterbacke" och han har tränat ofräsha hästar i den backen och minsann... de blev hela igen! Går 2 gånger i den nån dag i veckan tror jag, han har lite material men bra hästar med sin träning!

nån här på Buke sa även att hans fru gick i den backen själv och blev hel i kroppen, nu minns jag inte tyvärr var det var för problem hon hade, ljumskarna tror jag
 
Sv: Klättring!

Chivita skrev:
en del går uppför, en del skrittar uppför och en del travar uppför och en del gallopperar uppför.
Har de samma fart utför?
Ft ryttarna är konsekventa o galopperar även utför, men dessa är skickliga ryttare, vilket jag inte tycker är ett krav för att vara distansryttare- uthållig möjligtvis.
 
Sv: Klättring!

Korta backar eler lutningar är inte backklättring.

Om vi jmf med en cykel eller en bil så växlar man ner om det är brant.


Jag skulle vilja se ngn cykla uppför en brant stigning på 10:an med undantag för Tour de France cyklister möjligtv eller göra dito med bilen på 4:ans växel.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: miumiu
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp