Klämmisar och socker (Utbruten från Vinterföräldrar 17/18 del 6)

soom

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Fundering. BVC gillar inte klämmisar, för det är så mycket socker i dem. Det är bättre med "riktig" frukt. En anledning var tydligen att klämmisarna var så lättätna så de får i sig så mycket frukt på en gång. Jag frågade om den riktiga frukten då skulle mixas, och det skulle den. Dvs samma konsistens som klämmisarna. Det måste väl ändå bli lika mycket socker i det?
 
Senast ändrad av en moderator:
@soom Vi hade besök av tandsköterska på vår föräldragrupp idag. Hon sa att vissa sorter har druvsocker tillsatt i, och då blir det ju sötare. Men tex ICAs smoothies som jag köpt några gånger ser iaf ut att vara ren frukt (+ konserveringsmedel) enligt innehållsförteckningen så det är nog olika. Enligt samma person var det rätt okej om man kanske inte gav varje dag och hellre ge på sked än suga i sig.

Klämmisarna kanske iofs är väldigt koncentrerade jämfört om man mixar själv? Är ju mycket vätska i frukt menar jag, och en klämmis är ju rätt krämig och inte så lös.
 
Fundering. BVC gillar inte klämmisar, för det är så mycket socker i dem. Det är bättre med "riktig" frukt. En anledning var tydligen att klämmisarna var så lättätna så de får i sig så mycket frukt på en gång. Jag frågade om den riktiga frukten då skulle mixas, och det skulle den. Dvs samma konsistens som klämmisarna. Det måste väl ändå bli lika mycket socker i det?
Ja det tycker jag låter rimligt att det blir. Hon kanske tänker att formatet klämmis är lättätet?

Men varför tycker hon att frukten ska mixas? Mogen frukt är ju perfekt för dem att äta själva!
 
@soom Vi hade besök av tandsköterska på vår föräldragrupp idag. Hon sa att vissa sorter har druvsocker tillsatt i, och då blir det ju sötare. Men tex ICAs smoothies som jag köpt några gånger ser iaf ut att vara ren frukt (+ konserveringsmedel) enligt innehållsförteckningen så det är nog olika. Enligt samma person var det rätt okej om man kanske inte gav varje dag och hellre ge på sked än suga i sig.

Klämmisarna kanske iofs är väldigt koncentrerade jämfört om man mixar själv? Är ju mycket vätska i frukt menar jag, och en klämmis är ju rätt krämig och inte så lös.
Just det där med att ge på sked har jag hört från annat håll också. Då var det en logoped som tyckte att barn som åt mycket klämmisar hamnade efter med munmotoriken.

Jag har alltid någon köpeklämmis i väskan som nödmat men är det planerade utflykter blir det hemmagjorda och då brukar jag blanda t.ex mosad banan med yoghurt och havregryn.
 
Just det där med att ge på sked har jag hört från annat håll också. Då var det en logoped som tyckte att barn som åt mycket klämmisar hamnade efter med munmotoriken.

Jag har alltid någon köpeklämmis i väskan som nödmat men är det planerade utflykter blir det hemmagjorda och då brukar jag blanda t.ex mosad banan med yoghurt och havregryn.
Vi brukar också ha med klämmis på utflykter. Det och de eviga smörgåsrånen :D Kotten äter dock på sked, iaf än, för han tycker det gör ont att suga direkt ur och när jag köpte såna pipar att sätta på så förstår han inte att han ska suga på den utan biter bara, eller orkar kanske inte för jag testade och man fick suga ganska hårt.

Har iaf köpt egna klämpåsar och tänkte testa till helgen. Just att kunna göra lite matigare alternativ är en stor fördel, tycker jag.
 
Intressant med klämmisar! Också sugen på att testa göra egna. Men vi har inte ens köpt nån och testat ännu... inte känts värt när hon inte velat äta från sked, men nu får man mata lite igen så får kanske testa snart :)
 
Fundering. BVC gillar inte klämmisar, för det är så mycket socker i dem. Det är bättre med "riktig" frukt. En anledning var tydligen att klämmisarna var så lättätna så de får i sig så mycket frukt på en gång. Jag frågade om den riktiga frukten då skulle mixas, och det skulle den. Dvs samma konsistens som klämmisarna. Det måste väl ändå bli lika mycket socker i det?
ja det blir det. då det inte är något tillsatt socker i klämmisar utan det är 100% frukt.
 
Intressant med klämmisar! Också sugen på att testa göra egna. Men vi har inte ens köpt nån och testat ännu... inte känts värt när hon inte velat äta från sked, men nu får man mata lite igen så får kanske testa snart :)
Du kan återanvända köpta klämmisar (stora varianten är att föredra). Man klipper upp botten och diskar ur och när man fyllt på nytt stänger man med påsklämma.
Så kan du i alla fall känna på om hemmagjorda klämmisar är din grej:)
 
Fundering. BVC gillar inte klämmisar, för det är så mycket socker i dem. Det är bättre med "riktig" frukt. En anledning var tydligen att klämmisarna var så lättätna så de får i sig så mycket frukt på en gång. Jag frågade om den riktiga frukten då skulle mixas, och det skulle den. Dvs samma konsistens som klämmisarna. Det måste väl ändå bli lika mycket socker i det?

Kanske är det lite samma tänk som Viktväktarna har - en apelsin ”kostar” ingenting att äta, men om man pressar apelsiner till juice blir det points. Man får liksom i sig mer frukt då än man bara skulle ätit en vanlig apelsin, man dricker mer frukt än man skulle orkat äta (och får då rimligtvis i sig mer socker).

Vi ger klämmis då och då, det är poppis :) Smidigt om man är på språng.
 
Ja det tycker jag låter rimligt att det blir. Hon kanske tänker att formatet klämmis är lättätet?

Men varför tycker hon att frukten ska mixas? Mogen frukt är ju perfekt för dem att äta själva!
Tror hon är av åsikten att sexmånaders ska äta puré. Endast.

Kanske är det lite samma tänk som Viktväktarna har - en apelsin ”kostar” ingenting att äta, men om man pressar apelsiner till juice blir det points. Man får liksom i sig mer frukt då än man bara skulle ätit en vanlig apelsin, man dricker mer frukt än man skulle orkat äta (och får då rimligtvis i sig mer socker).

Vi ger klämmis då och då, det är poppis :) Smidigt om man är på språng.
Köper resonemanget som sådant, alltså att det är mer socker i en klämmis än i en banan. Men om jag själv mixar frukt så tycker jag att det borde bli samma sak som att köpa färdigmixad frukt. Om det inte är som @FeatherCloud är inne på, att frukten i klämmis är processad på något annat sätt än endast mixad, så att det blir mer koncentrerat, dvs fler frukter per ml än om man mixar själv.
 
Tror hon är av åsikten att sexmånaders ska äta puré. Endast.


Köper resonemanget som sådant, alltså att det är mer socker i en klämmis än i en banan. Men om jag själv mixar frukt så tycker jag att det borde bli samma sak som att köpa färdigmixad frukt. Om det inte är som @FeatherCloud är inne på, att frukten i klämmis är processad på något annat sätt än endast mixad, så att det blir mer koncentrerat, dvs fler frukter per ml än om man mixar själv.
Då hade mitt barn inte ätit något alls:grin:
 
Jag tycker att det låter lite som när min Bvc sade att barn inte ska introduceras till mat med söt smak så tidigt. Varför inte- den enda smak de känner igen från mjölk är ju sött? Jag kan förstå att man inte ska mixa tårtor och sleva i barnen, men att klämmisar med fruktmos i skulle vara sämre än egenmixad frukt? Nog måste det finnas viktigare saker att ta upp kring föräldraskap eller att ta hand om barn.
 
Testade ett tag att göra egna klämmisar men fy bövelen, det blev inte långvarigt projekt! Färdiga klämmisar finns hemma hos oss, tas med på utflykter och finns alltid i skötväskan. I rimliga mängder tycker jag att klämmisar är ett bra ”mellanmål”.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 140
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 940
Senast: clusia
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
717
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp