Klapphingst eller???

Krati

Trådstartare
Jag köpte en unghäst,islandshäst, i mars förra året och han visade fram mot vårkanten lite hingstbeteende. Jag tänkte lite smått på om han kanske var klapphingst, men slutade tänka på det när han fram mot sommaren började rymma ut från hagen KONSTANT.
När dom till hösten kom hem från betet så gick han inte ut överhuvudtaget. Men hans hingstbeteende var fortfarande i. Han vevar mycket med frambenen och stegrar sig såfort han blir "upprörd", visst det är väl unghästbeteende (han är fyra år i år) men sedan så klättrar han mycket på mina andra två valacker också.
Det har han gjort sedan förra sommaren och jag har ofta tänkt och sagt lite på skoj, lite på allvar att jag då inte tänker släppa honom med ett sto, så som han håller på.

Nu när våren har börjar komma så har han också börjat rymma. Och hör här, vi har jättebra el, tråden sitter perfekt och ändå går han bara rakt igenom, som ingenting.
Idag.. efter att jag jobbat natt fick jag sms av min mamma att grannen ringt och sa att han var hos dom. Jag satte mig i bilen och åkte dit, men där var han inte kvar. Jag gick runt överallt, igenom skogen där han följer med som handhäst när vi rider men icke! Han var puts väck.
Jag var ju i panikslagen och rusade fram (i foppatofflor...inte visste väl jag att jag skulle ut i skogen och härja).
Efter att jag letat i ca 2 timmar ringer min mamma till förra ägaren som bor 30 min bort för att se om han kanske gått dit. Då har hon precis fått ett samtal från en granne som frågar om dom saknar en grå häst. Och det var ju han!
Tack gode gud, hann jag tänka i en kort sekund, innan jag hörde att han hoppat in till två ardenner-ston. In i bilen o full gas.
Jo men där gick han o försökte betäcka hejvilt. Sårig o dann var han, dom ville ju inte ha med honom att göra. Efter många om o men fick jag tag på honom och fick låna en box på gården o väntade på att min mamma skulle komma med transporten.

jag fick iaf åkt o tagit ett blodprov för o se om han möjligtvis är klapphingst. Jag kan inte se ngn annan förklaring??? Vad tror ni?

Nu undrar ni säkert om kastereringen. Jo.
Förra ägaren hade honom på hingstbete och fick plötsligt höra en dag att han gick med stona nu. De blev då mycket förvånade och frågade om han kastererat honom utan deras vetskap. Han blev då kort o fundersam och sa att han skulle ringa upp. Efter några dagar ringde han och sa, på ett ungefär "Jodå, han är kastererad, men ni får ett handskrivet kvitto av mig för vet. gjorde inte det(??? vilken vet gör inte det?)"

Idag har det även kommit fram att gubben som hade hingstbetet faktiskt tagit upp att det kunde vart klapphingst för att kulan inte kommit ner, men sedan hade dom inte pratat om det. Detta var för ca 2 år sedan i samband med kastereringen.

Så, vad ska jag göra? Jättelångt och säert luddigt. Men hur ska man tolka det?
Jag älskar min lilla buse, men vill inte att han ska skada sig eller någon annan häst. och jag hoppas verkligen att han ÄR klapphingst, så vi får en förklaring till hans något... burdusa beteende. Men visst låter det väl som en hingst? Eller? :confused:
 
Sv: Klapphingst eller???

Det låter ju nästan lite troligt, ja :crazy:

Fast att rymma och betäcka ston är det många valacker som gör (min tex :p ) men din lille låter onekligen ovanligt "persistent".

Sök lite på forumet, jag vill minnas att det funnits liknande trådar tidigare, frågan är väl vem som ska stå för kostnaden om du måste göra en klapphingstoperation på honom... kan bli dyyyyrt, 10-20 000 kr...
Spontant tänker jag att du ju köpt en kastrerad häst, den ser kastrerad ut, men ägaren var ju medveten om att kastreringen gått "skumt till", så jag kan ju personligen tycka att de ska stå för kalaset eller ta tillbaka hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 948
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp