Klara sig som pensionär

Wille

Trådstartare
Jag räknar med att få en riktigt usel pension och ser inte hur jag skulle kunna ordna det så jag får det bättre som pensionär. Frågan jag undrar över är om det går att klara sig som pensionär om man har lån kvar på huset då. Hur överlever man då?
 
Senast ändrad:
Hur kass blir pensionen? Blir den riktigt kass har man rätt till garantipension. Även bostadstillägg kan man få även om man äger ett hus.

Se till att du jobbar länge om du jobbar.
 
Har du någon rådgivare? Tex via din bank? Jag satt i 2 tim med mina nya bank och resonerade kring pension och la upp en plan. Rätt nyttigt faktiskt, det är lätt att tro att det är så långt borta att en kan skjuta på det jag har redan tänt så i 10 år och nu är jag 37 och det är hög tid :o
 
Hur kass blir pensionen? Blir den riktigt kass har man rätt till garantipension. Även bostadstillägg kan man få även om man äger ett hus.

Se till att du jobbar länge om du jobbar.
Jag får mer än garantipensionen men har varit sjuk en stor del av livet så jag har mist väldigt många år av arbetslivet.

Men går det att ha råd att amortera om man bara har pension och bostadstillägg? Jag inbillar mig att bostadstillägget blir lågt och inte täcker amortering.
Har du någon rådgivare? Tex via din bank? Jag satt i 2 tim med mina nya bank och resonerade kring pension och la upp en plan. Rätt nyttigt faktiskt, det är lätt att tro att det är så långt borta att en kan skjuta på det jag har redan tänt så i 10 år och nu är jag 37 och det är hög tid :o
Nej, jag har ingen rådgivare. Jag inbillar mig att allt går åt helvete hur jag än gör. Jag har haft pensionsångest väldigt många år.
 
Jag får mer än garantipensionen men har varit sjuk en stor del av livet så jag har mist väldigt många år av arbetslivet.

Men går det att ha råd att amortera om man bara har pension och bostadstillägg? Jag inbillar mig att bostadstillägget blir lågt och inte täcker amortering.

Nej, jag har ingen rådgivare. Jag inbillar mig att allt går åt helvete hur jag än gör. Jag har haft pensionsångest väldigt många år.
Jag har också en väldigt usel pension att vänta.
Jag har resonerat så att jag försökt beta ner lånet så mycket det bara på något sätt varit möjligt.

Senaste åren har jag varit sjuk och kommer sannolikt inte kunna komma tillbaka till arbetslivet. Nu har jag minskat min amortering till mininivå och klarar mig riktigt skapligt. Jag minskar utgifter så gott det går. ;)

Det är ju inte ens säkert att man behöver amortera på länet längre när man gått i pension? Så det bara är räntan man behöver ta hänsyn till.
 
Beroende lite på hur långt kvar du har till pensionen. Om du snart eller redan är pensionär så kanske hypotekspension kan vara något eftersom du verkar äga ditt boende. En förutsättning är väl att boendet har ökat i värde sen, antar jag, man köpte boendet. Hypotekspension är ett särskilt typ av lån för personer över 60 år såsom jag förstår det. Man betalar bla ingen ränta eller amortering på denna typ av lån (det lägga på lånet).

https://hypotekspension.se/
https://www.bokvar.se/sa-har-funkar-hypotekslan
 
Jag har också en väldigt usel pension att vänta.
Jag har resonerat så att jag försökt beta ner lånet så mycket det bara på något sätt varit möjligt.

Senaste åren har jag varit sjuk och kommer sannolikt inte kunna komma tillbaka till arbetslivet. Nu har jag minskat min amortering till mininivå och klarar mig riktigt skapligt. Jag minskar utgifter så gott det går. ;)

Det är ju inte ens säkert att man behöver amortera på länet längre när man gått i pension? Så det bara är räntan man behöver ta hänsyn till.
Jag tycker det känns läskigt att behöva betala ränta när man ändå kommer att behöva vända på slantarna. Kommer jag ha råd med räntan?

Just nu amorterar jag så mycket det går och kommer att bli skuldfri före 60 om jag fortsätter i samma takt. Men jag undrar om det är klokt att göra så eller om det finns ett annat sätt.
 
Beroende lite på hur långt kvar du har till pensionen. Om du snart eller redan är pensionär så kanske hypotekspension kan vara något eftersom du verkar äga ditt boende. En förutsättning är väl att boendet har ökat i värde sen, antar jag, man köpte boendet. Hypotekspension är ett särskilt typ av lån för personer över 60 år såsom jag förstår det. Man betalar bla ingen ränta eller amortering på denna typ av lån (det lägga på lånet).

https://hypotekspension.se/
https://www.bokvar.se/sa-har-funkar-hypotekslan
Jag har kollat på det förut och kollade nu igen. Haken med hypotekspension är att en villa (som mitt hus räknas som) måste vara värderat till minst 900 000. Det är inte mitt hus.
 
Jag tycker det känns läskigt att behöva betala ränta när man ändå kommer att behöva vända på slantarna. Kommer jag ha råd med räntan?

Just nu amorterar jag så mycket det går och kommer att bli skuldfri före 60 om jag fortsätter i samma takt. Men jag undrar om det är klokt att göra så eller om det finns ett annat sätt.
Det beror väldigt mycket på vad du har flr tidshorisont. Jag amorterar inte längre, har under 50% belåning. I stället investerar jag så mycket jag kan. Om det är rätt valt kommer visa sig när jag slutar jobba, men med mitt tidsperspektiv på sparandet tycker jag det är värt chansen/risken.
 
Det beror väldigt mycket på vad du har flr tidshorisont. Jag amorterar inte längre, har under 50% belåning. I stället investerar jag så mycket jag kan. Om det är rätt valt kommer visa sig när jag slutar jobba, men med mitt tidsperspektiv på sparandet tycker jag det är värt chansen/risken.
Jag har typ 17 år kvar att jobba. Om jag håller för det vill säga. Jag har lång sjukskrivningshistorik.

Jag vet inte hur man investerar. Det känns krångligt, skittråkigt och jag har rent allmänt en aversion mot sånt. Det är så abstrakt. Som ett luftslott ungefär. Och jag fattar inte hur man ska kunna tjäna ihop till räntan genom investeringar.
 
Jag har typ 17 år kvar att jobba. Om jag håller för det vill säga. Jag har lång sjukskrivningshistorik.

Jag vet inte hur man investerar. Det känns krångligt, skittråkigt och jag har rent allmänt en aversion mot sånt. Det är så abstrakt. Som ett luftslott ungefär. Och jag fattar inte hur man ska kunna tjäna ihop till räntan genom investeringar.
Där kanske investeringar inte är för dig. Jag tycker annars det finns mycket bra och lättillgänglig info om sparande/investeringar att läsa. T ex om ränts-på-ränta effekt, indexfonder, risktagande vs avkastning mm. Avanzas sida, Rika tillsammans (blogg), investeringsundersköterskan (blogg) eller böcker. Men var och en gör som den vill och kan såklart.
 
Det är sådant man har en rådgivare till :) Det bör finnas någon kunnig bankkontakt där du har dina pengar?
Hur vet jag att rådgivaren är opartisk? Litar inte på min bank.

Där kanske investeringar inte är för dig. Jag tycker annars det finns mycket bra och lättillgänglig info om sparande/investeringar att läsa. T ex om ränts-på-ränta effekt, indexfonder, risktagande vs avkastning mm. Avanzas sida, Rika tillsammans (blogg), investeringsundersköterskan (blogg) eller böcker. Men var och en gör som den vill och kan såklart.
Jag har svårt för att orka engagera mig i att läsa om investeringar. Jag tycker som sagt att det är skittråkigt.
 
Var uppmärksam på att banken vill sälja sina produkter bara. Fonden de rekommenderar kanske har en lägre avgift hos någon av nätbankerna i stället?

Det går alltid att lyssna tänker jag. Om man verkligen inte vet vilken tråd man ska börja dra i så är det ju bättre än inget. Tänker jag. Sedan kan man ha med sig underlaget och jämföra. Huvudsaken är att ha nån form av sparande, inget är ju det sämsta alternativet.
 
Ytterligare en aspekt med investeringar är - var kommer pengarna ifrån? Regnskogsskövling? Utarmning av biologisk mångfald? Krig?

Det är skitviktigt för mig att investeringar är etiska. Men det krävs en massa jobb för att reda ut om en investering är etisk.
 
Hur vet jag att rådgivaren är opartisk? Litar inte på min bank.


Jag har svårt för att orka engagera mig i att läsa om investeringar. Jag tycker som sagt att det är skittråkigt.
Vad tänker du själv att du har för alternativ? Amotera eller spara/investera är det jag kan komma på. Om en ska spara i stället för att amortera så är det smart att göra det med högre ränta/avkastning än vad ränta på lånen är. Annars verkar det bättre att amortera. Tänker jag.
 
Hur vet jag att rådgivaren är opartisk? Litar inte på min bank.


Jag har svårt för att orka engagera mig i att läsa om investeringar. Jag tycker som sagt att det är skittråkigt.
När jag hade sålt gården gick jag till banken (swedbank) för att få hjälp med vad jag skulle göra med pengarna. De hjälpte mig att köpa några olika fondpaket.
Det kostade mig runt 100'. Fonderna sjönk.
Så när jag skulle köpa huset hade jag mindre pengar kvar än jag tänkt.
 
Hur vet jag att rådgivaren är opartisk? Litar inte på min bank.


Jag har svårt för att orka engagera mig i att läsa om investeringar. Jag tycker som sagt att det är skittråkigt.

Ja det är ju ett svårt utgångsläge om man inte litar på någon och själv tycker att det är tråkigt. Då får man nog stå utan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 905
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 897
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp