Bukefalos 28 år!

Klarar inte att galoppera

G

Gullregn

Jag har en kallblodstravare hemma (ett sto på 17 år) som jag har ridit på i ca sju år nu tror jag. Dock har hon problem med sin galopp. Speciellt höger galoppen.
Jag har i många år ridit ute i skog och mark och inte riktigt tänkt på att hon ska gå i olika galopper, har lix bara galopperat (dumt jag vet, men jag visste inte då, har dock läst på mig massor de senaste månaderna).
För ett år sedan så fixade vi en gräspaddock hemma som jag rider i på somrarna och ibland på vintern. Förra året när jag red henne i paddocken så ville hon endast galoppera på långsidorna och då endast max 4 galoppsteg (fast våran paddock var mer en fyrkant så långsidorna var inte så långa). Nu i våras så längde jag och pappa paddocken så nu är den mer en rektangel. kanske 20x40-50 eller nått tror jag. Så nu i somras när jag har ridit henne, då har hon vägrat att galoppera på långsidorna och galopperar bara på en volt. dock bara i vänster varv.
Jag har försökt att få henne galoppera i höger både på volt och rakspår men hon vägrar. Hon förstår galoppskänkeln (i alla fall för vänster galopp) så jag tror mer att hon helt enkelt inte orkar hålla ihop eller vad man ska säga. Jag har försökt att få henne galoppera lös i paddocken och höger galopp är då väldigt kämpigt, hon springer mycket hellre i vänster varv/galopp.
Kan ju säga att jag inte har råd med tränare just nu satt det är att utesluta.
Några andra tips? När jag rider henne på en rakbana är hon också väldigt svår att fatta höger galopp. Det är nästan att hon är så hetsig så hon lyssnar inte på vilken skänkel det är utan i hennes huvud går det att hon ska fatta galopp eller hur man ska säga...
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Låsning eller nåt i ena sidan? Dåligt musklad? Bristande inridning?
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Heej.. jag hade också en häst som hade svårt med högergaloppen.. har 2 tips.
1. du kan lägga ut en bomm och komma i trav sedan kanske hoppa elr "skutta" över den och samtidigt så gör du en galopp skänkel när du hoppar över den.. det kan ta några ggr men oftast så brukar dom då komma i rätt galopp!
2.försök gärna att fatta galopp i ett hörn/sväng.. styr med tygeln så hon blir utåt ställd mot staketet oså gör du en galopp skänkel.. det brukar också hjälpa!
hoppas något kanske hjälper :)
Mvh Jessica!;)
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Låsning eller nåt i ena sidan? Dåligt musklad? Bristande inridning?

Låsning har jag också funderat på, men då skulle hon väl även ha svårt i traven va? Jag funderar på att ta ut en eqeuterpeft (en sådan där människa som typ gör bl.a. aukupunktur etc, minns aldrig vad det heter) och låta titta på henne, dock har jag inga pengar just nu, som sagt, så det får bli lite senare.
dåligt musklad kan det också vara, har någon något tips på hur man musklar upp??
Bristande inridning har jag ingen aning om eftersom jag inte hade henne då hon kom från travet så det kan jag inte utav fakta säga något om.
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Heej.. jag hade också en häst som hade svårt med högergaloppen.. har 2 tips.
1. du kan lägga ut en bomm och komma i trav sedan kanske hoppa elr "skutta" över den och samtidigt så gör du en galopp skänkel när du hoppar över den.. det kan ta några ggr men oftast så brukar dom då komma i rätt galopp!
2.försök gärna att fatta galopp i ett hörn/sväng.. styr med tygeln så hon blir utåt ställd mot staketet oså gör du en galopp skänkel.. det brukar också hjälpa!
hoppas något kanske hjälper :)
Mvh Jessica!;)


Tack så mycket för tipsen :D
Får testa det någon dag ^^
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Hade problem med högergaloppen på min VBL-travare.
1. Prova ta fattningen ur lugn trav på volt, när du rider in mot staketet (hoppas du förstår min förklaring). Om hästen slängtravar när du försöker fatta, är sannolikheten stor att den ökar slängtraven...

2. Om hästen kan sluta: rid volt höger varv, rid en sluta på volten (rumpan in mot mitten) och låt hästen gå utåtställd (huvudet åt vänster) så att höger bog går före och är fri. Be om galopp. Kan testas ur skritt eller trav. Ser inget snyggt ut men brukar fungera.

3. Rid skänkelvikning åt vänster exempelvis på hörnlinjen. Be om höger galopp när du närmar dig staketet.

Att hästen inte håller galoppen när du går från volt till rakt spår, beror troligen på att du inte orkar driva ihop hästen utan den blir lång och tappar galoppen.

Lycka till!
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Jag har skolat en hel del travare och min erfarenhet är att det enklaste sättet att få en travare att galoppera (mina egna erfarenheter,andra har säkert andra ideer) är att efter uppvärmning ställa hästen ngt utåt i hörnan i skritt (viktigt att hästen lärt sig att gå undan för skänkel samt vikthjälper) gör galoppfattning i från skritt, i inlärningsstadiet är det ok att hästen tar några travsteg, men om traven bara ökar så sakta ner till skritt igen och prova nästa hörna (så att galoppen blir på långsidan) anledningen till att jag gör så när jag börjar galoppera mina travare är att travarna kan trava väldigt fort och länge och skulle de sen fatta galopp så blir den väldigt springig, medan fattning från skritt "tvingas" hästen att sätta bakbenen under sig och det är enklare om man endast tillåter några travsteg, hästen kom inte i galopp man saktar av och börjar om vid nästa hörna, hoppas det kan vara till någon hjälp! Kram Frida
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Tömkör henne. Blir mkt lättare för henne att galoppera själv om hon är dåligt musklad, än att ha en ryttare som kanske sitter lite i obalans. Min haflinger hade kanon svårt för galopp. Tömkörde honom massor och många galopp fattningar (det är dom som bygger muskler). Och nu är han kanon fin båda galopperna.
Lycka till! :)
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Min ponny och jag har också svårt för att galoppera i höger varv. Efter att ha låtit någon annan rida henne lite konstaterade vi att det var hos mej felet låg. Så nu när vi ska fatta höger måste jag vara extra noga med att lämna höger bog fri vilket jag gör genom att:
  • Ta tillbaka höger höft (känns som att man lyfter den upp)
  • Ställa hästen lätt till vänster
  • sitta mer på vänster höft
  • gör galoppskänkel med vänster ben

Gör samma sak fast med höger sida när vi vill ha vänster galopp
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Hej!

min häst (vbt) har x-akt samma problem!
Enligt "vår" veterinär så kan hästar vara höger/vänster "hänta" och helt enkelt inte kan i ett visst varv. Jag har accepterat det, men det är tråkigt när vi ska hoppa, för det blir ganska svårt ibland.
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Det är väl klart att hästar är höger- eller vänsterhänta, men det betyder ju inte att dom inte kan över huvudtaget i det svåra varvet.. Går det inte så är det med stor säkerhet någon låsning eller annat som hindrar hästen.. Många ggr är det även ett styrkeproblem, men då får man ju jobba på det! ...
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Min häst (travare) har svårtare för vänstergaloppen.
Vi jobbade mkt med galoppfattningar i höger först så han skulle veta vad det betydde och så, sedan började vi även med vänster och för att få honom att fatta rätt så fattade jag i ett hörn, med hästen kratigt utåtställd så den inre sidan lixom skulle komma fram och det skulle lixom bli svårt för honom att ta fram det andra benet och falla in i fel om du fattar (är sämst på att förklara). När han fattade rätt galopp så tog vi bara några få språng i början (på rakt spår) innan vi bröt av och gjorde om fattningen, hellre flera korta än en lång.
Sedan med tiden ökade vi sträckan och när det känndes stadigare tog vi även hörnen och sedan volter.

Problemet för din häst kan vara att den behöver stärka sig i den sidan som inte funkar så bra, speciellt om den inte är så van att gå på , det är ju jobbigare, dessutom brukar dom bjuda mer när man rider ut.
Jag tränade också mkt på traven, med volter och sånt så han skulle vara stadig och så där innan vi började jobba med galoppen.

Först trodde jag aldrig att han skulle kunna gå i vänstergalopp (som var den svåra för min häst) men sedan till slut gick det ! Så ge inte upp ! bara att träna :)

Lycka till :)
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Har du funderat på om problemet sitter hos dig?

Jag har jätteproblem med vänstergalopp när jag rider min häst. Han tar högergalopp klockrent men vänster går bara inte. Ibland men oftast aldrig.

Har funderat på om felet satt hos mig men slog bort tanken lika fort. Red en annan häst för ett tag sen. Välskolad som tävlat i St George och konstigt nog så kunde den inte heller vänstergalopp.
Känner att jag inte är lika rörlig i mitt vänster ben och måste nu acceptera att det nog är jag som har en låsning.

Hästen träffar kiropraktor varannan månad och jag borde nog gå till en sån jag med för att få till någon vänstergalopp...
 
Sv: Klarar inte att galoppera

Tack allihoppa så mycket för alla svar :)

Kan säga att Gullis galopperar i båda varven (dock inte hela varv, utan max 15 steg eller nått) men hon är jätte duktig. Jag undrar om det inte var att hon bara var trött på paddocken eller nått... Men jag märker att hon har svårare för vänster än höger. Jag försöker göra galoppfattningar istället för att galoppera många steg för att bygga upp henne satt hon orkar mer :)
 
Sv: Klarar inte att galoppera

nä, ibland syns det bara i galoppen att de har låsning. iaf på min kompis häst:p
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 237
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 393
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Piek
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 407
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp