Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Raderad medlem 142449

Jag har enorma problem med min nyinköpta kallblodsvalack som inte alls visade sig vara den mysiga och lugna hästen som jag träffade på provridningen. Istället är han rädd, hysterisk, sparkar mot mig, vallar, bufflar, bits, bockar.

Idag kom droppen då han sparkade mot mig vid longering och sedan slet sig ur mina händer.

Jag är så ledsen och besviken och tårarna rinner, det här blev ju inte alls som jag trodde :( hästens förra ägare säger att hon inte förstår någonting.

men jag kan ju inte hitta ett nytt hem till en sån här häst ? Hur ska jag kunna ha på mitt samvete om någon blir skadad ? Vad gör man i såna här lägen?
 
Sedan så kan en flytt förändra en häst initialt, det behöver inte betyda att den "är sådan". Hur länge har du haft den?

Jag känner ingen tränare och verkligen ingen som kan hjälpa mig dagligen. Alltså detta är helt ohållbart.

Har haft hästen i två månader. Det blir bara värre och värre hela tiden.
 
Skaffa hjälp genast.

Hästar kan förändras väldigt vid byte av människor och miljö. Ta med någon kunnig som hjälper dig att läsa av vad som händer. När man själv är mitt inne i något som man upplever som stressande kan det vara svårt att se helheten i situationen.

Longeringen som du beskriver skulle kunna vara min häst när hon har stått för länge. Då bockar hon gärna i linan, studsar och hoppar för hon är full av energi som hon inte vet var hon ska göra av. Eftersom jag känner igen situationen upplever jag den inte som hotfull, vilket jag har full förståelse för att den som inte känner min häst kan göra.
 
Skaffa hjälp genast.

Hästar kan förändras väldigt vid byte av människor och miljö. Ta med någon kunnig som hjälper dig att läsa av vad som händer. När man själv är mitt inne i något som man upplever som stressande kan det vara svårt att se helheten i situationen.

Longeringen som du beskriver skulle kunna vara min häst när hon har stått för länge. Då bockar hon gärna i linan, studsar och hoppar för hon är full av energi som hon inte vet var hon ska göra av. Eftersom jag känner igen situationen upplever jag den inte som hotfull, vilket jag har full förståelse för att den som inte känner min häst kan göra.

Har haft med kunnigt folk men inte senaste tiden. De har tyckt att han nog bara är ouppfostrad. Men det eskalerar och blir värre och värre. Jag tror att det beror på min osäkerhet och att det är en maktkamp mellan hästen och mig.

Jag vill inte jobba på detta, det har gått för långt, är beredd att skänka bort honom om det nu ska vara så.
 
Har haft med kunnigt folk men inte senaste tiden. De har tyckt att han nog bara är ouppfostrad. Men det eskalerar och blir värre och värre. Jag tror att det beror på min osäkerhet och att det är en maktkamp mellan hästen och mig.

Jag vill inte jobba på detta, det har gått för långt, är beredd att skänka bort honom om det nu ska vara så.

Det finns ingen möjlighet att tidigare ägare kan tänka sig att ta tillbaka hästen?
 
Jag är ingen nybörjare, har haft egen häst under tio års tid och ridit i säkert 25 år. Träffat många olika sorters hästar men den här förstår jag mig inte på alltså. Jag kan inte hantera hans beteende.
Jag trodde att jag köpte en skogsmulle, en trygg och säker mor-dotter-häst. Det visade sig vara precis tvärtom.
 
Jag är inte nog kunnig för att klara av detta. Det är för stort projekt för mig. Han måste bort. Men hur?
 
Jag är inte nog kunnig för att klara av detta. Det är för stort projekt för mig. Han måste bort. Men hur?

Som jag ser det så har du några alternativ.

  1. Skicka iväg hästen till en tränare och låt tränaren sälja hästen.
  2. Ta ut en tränare som hjälper dig (men då försvinner ju inte hästen).
  3. Sälja hästen till någon som är riktigt duktig där du är helt ärlig om problemen och därmed i princip får ge bort hästen.
  4. Avliva hästen.
Du får väl fundera på vad du verkligen vill och vad det är värt för att "bli av med" hästen.
 
Jag är inte nog kunnig för att klara av detta. Det är för stort projekt för mig. Han måste bort. Men hur?

Om du inte känner till någon tränare, ring närmsta ridskola, beskriv problemet och fråga om de har/känner till någon som kan komma ut och hjälpa dig.

En av mina gamla hästar verkligen avskydde att bli longerad. Han var pålitlig och tryggheten självt i precis allt, men visade tydligt att han inte ville (och sparkade) om han blev longerad. Så vi gjorde inte det.

Men, om din häst inte har avskytt longering innan så skulle jag tolka det som utlopp för uppdämd energi.

Jag håller med @SiZo om alternativen.
 
Har du ändrat sättet att ha den på? Till exempel från lösdrift till box? Ändrat foderstat eller motionsnivå?
 
Det är skittrist när saker inte blir så bra som man hade hoppats :heart

Om jag förstår det rätt har du nu flyttat från det tidigare stallet, där ni inte hade så bra träningsmöjligheter eller hagsällskap? Då är det två ganska täta stallbyten på raken och eftersom ni inte kunde jobba bort så mycket överskottsenergi på det första stället så förstår jag att han kan bli väldigt mycket häst just nu. Jag förstår också att du inte vill jobba med det, men utifrån det du har beskrivit tidigare är det inte jättekonstigt att det har blivit som det har blivit.

Och med det vill jag inte ge pekpinnar, utan snarar ge hopp till att det inte alls behöver vara omöjligt att hitta ett nytt hem åt honom, eftersom han nog inte är "så mycket" i grunden, utifrån hur du beskriver att tidigare ägare haft det.

Han har bara helt enkelt inte klarat av de stora förändringarna som har blivit, från att gå på lösdrift med hagkompisar och mer stimulans, och passar kanske bättre till en annan tillvaro än vad du kan och är beredd att ge just nu. Var öppen med hela bilden oavsett om du lägger ut egen annons eller kontaktar förmedlare, så ger du er de bästa förutsättningarna vid en eventuell försäljning.
 
Det är skittrist när saker inte blir så bra som man hade hoppats :heart

Om jag förstår det rätt har du nu flyttat från det tidigare stallet, där ni inte hade så bra träningsmöjligheter eller hagsällskap? Då är det två ganska täta stallbyten på raken och eftersom ni inte kunde jobba bort så mycket överskottsenergi på det första stället så förstår jag att han kan bli väldigt mycket häst just nu. Jag förstår också att du inte vill jobba med det, men utifrån det du har beskrivit tidigare är det inte jättekonstigt att det har blivit som det har blivit.

Och med det vill jag inte ge pekpinnar, utan snarar ge hopp till att det inte alls behöver vara omöjligt att hitta ett nytt hem åt honom, eftersom han nog inte är "så mycket" i grunden, utifrån hur du beskriver att tidigare ägare haft det.

Han har bara helt enkelt inte klarat av de stora förändringarna som har blivit, från att gå på lösdrift med hagkompisar och mer stimulans, och passar kanske bättre till en annan tillvaro än vad du kan och är beredd att ge just nu. Var öppen med hela bilden oavsett om du lägger ut egen annons eller kontaktar förmedlare, så ger du er de bästa förutsättningarna vid en eventuell försäljning.

Tack för ditt svar. Känns skönt att höra att någon tror att det går att lösa. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna sälja in honom till någon. Kanske om jag skänker bort honom. Jag betalade 60’ för honom vilken jag inser nu är ett ofantligt överpris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 011
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 747
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp