Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina tankar.. först å främst 60 tusen för en kallblodsdtravare? Har jag missat nått lr är det inte sjukt mkt?

Jag tycker att det kommit bra råd men känner inte att TS tar till sig dom, jag tycker det kommer lama ursäkter tillbaka. Jag må va hård här , men det finns bara två lösningar . Ta tag i problemet på egen hand, med många av de råd som kommit och med hjälp av tränare, eller sälj på studs🤷‍♀️

Det är ju det jag vill och försöker göra. Lama ursäkter, ja det kan du ju tycka. Men i slutändan är det jag som står där med hästen, inte du eller någon annan i tråden. Det är min tid och mina pengar. Jag bestämmer hur jag fördelar dessa. Jag uppskattar de tips jag får och den pepp många här ger, men återigen så är det JAG som står där med såriga händer och blåmärken. Inte du. Inte ni.
 
Hej Retnac,
Vilken jobbig sits! Och vilka spretande råd du fått! Så är det på ett forum, alla välmenande människor som INTE sitter i din sits. Det är helt omöjligt för dig att ta till dig alla råd, men du kan ju reflektera över dem.

Hösten är ingen lätt period att köpa häst. Jag har gjort det två gånger, och båda gångerna sagt till mig själv att jag inte ska göra det igen. Det är mörkt när man kommer hem från jobbet och ut till stallet. Hästen hittar ingenstans och ser inget i mörkret, vilket gör att det är jättesvårt att börja den där lugna och inkännande perioden av uteritter. På helgen ska då allt hända, när man äntligen har tillgång till dagsljus. Hästen är överladdad och hinner inte lugna ner sig innan arbetsveckan startar igen. För mig har det löst sig när julledigheten kommer, och det finns tid att jobba med hästen lite mer regelbundet i dagsljus. Då hinner man både rasta av den på ridbana, gå promenader och rida ut, och hästen kan upptäcka lite mer av omgivningen i dagsljus, och lugna ner sig. Men då bor jag i Skåne, och här är det inte fruset i december. När den landat och fått se sin omgivning är det lättare att hantera all vardagsridning i vintermörkret.

Jag tycker som några här har skrivit att du ska ställa av hästen ett tag, åtminstone till efter julafton. Bara mocka, skit även i borstning och hantering under några veckor. Vad som funkar ridmässigt när hästen är igång är en helt annan sak än vad som är målet just nu. Även om han går i en liten egen hage, så har han väl en kompis precis bredvid, på andra sidan stängslet. Han dör inte, och jag tror att han behöver få mentalt lugn och landa i de nya rutinerna just nu, göra dem till sina. Under tiden slappnar du av, förbereder julen, bakar, och peppar dig själv med att alltid bemöta honom med ett positivt lugn de stunder (gör dem korta) du träffar honom. Gör inte sådant som triggar konfliktsituationer just nu. Är det jobbigt att kratsa hovarna så strunta i det. Gillar han att bli kliad med piggborsten i pannan så gör det, en kort stund. Gillar han det inte så strunta i det.

Sedan, efter jul eller när du har mer tid, kan du börja etablera en dialog igen. Om det känns som att han har landat. Om förutsättningarna finns, förstås. Om allt är fruset, genomhalt och besvärligt kan du behöva vänta till våren, när det finns bättre förutsättningar att sätta igång.

Du har haft honom i två månader, och han har under den tiden varit uppstallad på två ställen. Jag tror inte att det är en lösning att flytta honom en gång till nu. Det finns hästar som är i full tävlingskondition och får boxvila, och de allra flesta finner sig i det. Så även om det inte är optimalt med små, enskilda hagar, så behöver det inte vara en dödsdom. Låt hästen landa, och låt den vara tills du själv är i balans. Och helt ärligt, när man köper en ny häst så får den alltid landa i en egen hage, bredvid de andra, under några veckor, och sedan fasas in i flocken. Så även om du flyttar honom till ett ställe med flera i hagarna så kommer han troligen gått själv den första tiden.

Vad säger stallägaren och de andra hästägarna om hans agerande? Hur är han för dem att släppa ut och hämta i hagen? Hur interagerar han med sina grannar?
 
Har haft med kunnigt folk men inte senaste tiden. De har tyckt att han nog bara är ouppfostrad. Men det eskalerar och blir värre och värre. Jag tror att det beror på min osäkerhet och att det är en maktkamp mellan hästen och mig.

Jag vill inte jobba på detta, det har gått för långt, är beredd att skänka bort honom om det nu ska vara så.
Jag tror du har rätt angående hur du själv, omedvetet och utan avsikt förstås, påverkar situationen så att det blir en negativ spiral.

Tyvärr föder rädsla mer rädsla, och till sist är både häst och människa rädda för varandra.

Har du möjlighet att låta någon orädd och kunnig person rida och hantera honom en tid?

När vår första ponny hade mycket överskottsenergi och dottern blev lite rädd, så red jag honom (och hanterade) varje dag.

Det gjorde gott, för han fick rasta av sig och jobba lite mer.

Sedan, när dottern såg att det inte var så farligt, så ville hon komma igång igen och självförtroendet växte.
 
Du säger att säljaren inte har råd att köpa tillbaks honom. Men om hon har stallplatsen kvar o vill det så kan du kanske hyra in honom hos henne och se om han blir trevlig igen då? Och blir han det så kan du sälja honom. Säg i så fall att han behöver bo på ett likadant ställe och att han kräver mycket motion. Tror det vore det smartaste.
Hej, jag är personen som ägde honom innan och jag är verkligen superledsen att allt verkar ha gått åt skogen. Vill bara säga att jag är öppen för ALLA möjligheter som då inte påverkar mig ekonomiskt då det inte går. Och detta hade ju varit ett alternativ.
 
Hej, jag är personen som ägde honom innan och jag är verkligen superledsen att allt verkar ha gått åt skogen. Vill bara säga att jag är öppen för ALLA möjligheter som då inte påverkar mig ekonomiskt då det inte går. Och detta hade ju varit ett alternativ.

Att skicka hästen 15 mil härifrån och helt tappa kontrollen är dock inte ett alternativ för mig. Det är inte rimligt.
 
Vill bara säga till alla också att jag som tidigare ägare har erbjudit min hjälp med att komma och se hur han skulle reagera med mig som han känner igen, men köparen vill inte ha min hjälp så då kan jag inte göra så mycket mer. Jag hoppas att allt löser sig och allt jag vill är att hästen ska må bra, och jag kan då tyvärr inte göra så mycket mer.
 
Vill bara säga till alla också att jag som tidigare ägare har erbjudit min hjälp med att komma och se hur han skulle reagera med mig som han känner igen, men köparen vill inte ha min hjälp så då kan jag inte göra så mycket mer. Jag hoppas att allt löser sig och allt jag vill är att hästen ska må bra, och jag kan då tyvärr inte göra så mycket mer.

Oj, nu tror jag att du får backa några steg faktiskt.
 
Att skicka hästen 15 mil härifrån och helt tappa kontrollen är dock inte ett alternativ för mig. Det är inte rimligt.
Men det är helt ok att skänka bort hästen? Ingenting är ju rimligt för dig? Det är inte rimligt att byta stallplats för det finns inget annat stall (måste vara enda platsen i Sverige där det inte finns ett stall inom tre mils radie), det är inte rimligt att annonsera efter ny stallplats, det är inte rimligt att be nuvarande stallägare göra det bästa för att ändra hästens förutsättningar, det är inte rimligt att annonsera efter en medryttare som är van med energiska hästar, det är inte rimligt att sälja, det är inte rimligt att ta hjälp av ett försäljningstall, det är inte rimligt att ställa av, det är inte rimligt att arbeta hästen själv, det är inte rimligt att be någon annan arbeta hästen, det är inte rimligt att ge förra ägaren en chans att rätta till det som gått fel (15 mil är inte särskilt långt ärligt talat).

Alltså, vad är rimligt enligt dig? Slakt? Jag inser ju att jag kommer få ett snäsigt svar eller inget svar alls eftersom det är den attityden du haft i tråden, men för mig framstår det här som gnäll mest eftersom du inte är beredd att göra eller ändra något alls för varken din eller hästens situation. Jag beklagar verkligen hästens, men du har faktiskt som ägare fått både gångbara tips och har möjligheten till att göra det bättre för dig och hästen, det anser jag är din förbannade skyldighet som ägare.

(Sedan tycker jag också 60 är otroligt mycket för en kallblodstravare, måste ju vara otroligt högt utbildad? Vi har haft lite kallblodstravare som utbildningshästar senaste året och när vi annonserat dessa har det inte funnits några som säljs som ridhästar för de prisklasserna, möjligen lovande unghästar till travet).
 
Men det är helt ok att skänka bort hästen? Ingenting är ju rimligt för dig? Det är inte rimligt att byta stallplats för det finns inget annat stall (måste vara enda platsen i Sverige där det inte finns ett stall inom tre mils radie), det är inte rimligt att annonsera efter ny stallplats, det är inte rimligt att be nuvarande stallägare göra det bästa för att ändra hästens förutsättningar, det är inte rimligt att annonsera efter en medryttare som är van med energiska hästar, det är inte rimligt att sälja, det är inte rimligt att ta hjälp av ett försäljningstall, det är inte rimligt att ställa av, det är inte rimligt att arbeta hästen själv, det är inte rimligt att be någon annan arbeta hästen, det är inte rimligt att ge förra ägaren en chans att rätta till det som gått fel (15 mil är inte särskilt långt ärligt talat).

Alltså, vad är rimligt enligt dig? Slakt? Jag inser ju att jag kommer få ett snäsigt svar eller inget svar alls eftersom det är den attityden du haft i tråden, men för mig framstår det här som gnäll mest eftersom du inte är beredd att göra eller ändra något alls för varken din eller hästens situation. Jag beklagar verkligen hästens, men du har faktiskt som ägare fått både gångbara tips och har möjligheten till att göra det bättre för dig och hästen, det anser jag är din förbannade skyldighet som ägare.

(Sedan tycker jag också 60 är otroligt mycket för en kallblodstravare, måste ju vara otroligt högt utbildad? Vi har haft lite kallblodstravare som utbildningshästar senaste året och när vi annonserat dessa har det inte funnits några som säljs som ridhästar för de prisklasserna, möjligen lovande unghästar till travet).
Vill bara säga angående priset att alla hans ca 15 olika täcken, plus sadel för 10 000 kr och träns samt ett es schabrak ingick i priset. Sen har hästen hoppat upp till 110 cm utan problem och kan lätt gå länge om man fortsätter träna. Samt att han hos mig var superar och go och snäll på alla sätt. Så jag vet inte varför priset anses vara så högt? :/
 
Vill bara säga angående priset att alla hans ca 15 olika täcken, plus sadel för 10 000 kr och träns samt ett es schabrak ingick i priset. Sen har hästen hoppat upp till 110 cm utan problem och kan lätt gå länge om man fortsätter träna. Samt att han hos mig var superar och go och snäll på alla sätt. Så jag vet inte varför priset anses vara så högt? :/
Jag tycker 60 är högt för en kallblodstravare. Med märkessaker med är det såklart en annan sak. Det har ju inte riktigt framgått av ts inlägg som så mycket annat vad det verkar utan där får man intrycket att det är hästen som kostat 60.
 
Jag tycker 60 är högt för en kallblodstravare. Med märkessaker med är det såklart en annan sak. Det har ju inte riktigt framgått av ts inlägg som så mycket annat vad det verkar utan där får man intrycket att det är hästen som kostat 60.
Fast priset spelar väl ingen som helst roll i nuläget egentligen? Hade TS varit nöjd med hästen och hästen hade fungerat under de förhållandena hen har så hade hen nog inte funderat mer på det. Men nu med alla problem så känns såklart summan högre.

Personligen anser jag iaf att priset är helt ointressant.

Det som är intressant är varför TS inte verkar vilja ha en lösning på problemet?
 
Jag tycker 60 är högt för en kallblodstravare. Med märkessaker med är det såklart en annan sak. Det har ju inte riktigt framgått av ts inlägg som så mycket annat vad det verkar utan där får man intrycket att det är hästen som kostat 60.
Förstår det, men där är min förklaring till priset i alla fall :)
 
Fast priset spelar väl ingen som helst roll i nuläget egentligen? Hade TS varit nöjd med hästen och hästen hade fungerat under de förhållandena hen har så hade hen nog inte funderat mer på det. Men nu med alla problem så känns såklart summan högre.
Personligen anser jag iaf att priset är helt ointressant.

Det som är intressant är varför TS inte verkar vilja ha en lösning på problemet?
Ts pratar rätt mycket om att inte gå med ekonomisk förlust så för henne spelar det nog roll. I övrigt en parentes, absolut. Ekonomin och priset på hästen återkommer dock på flera ställen i tråden.

I övrigt håller jag helt med. Det blir väldigt tydligt att ts inte vill ha någon lösning.
 
Men det är helt ok att skänka bort hästen? Ingenting är ju rimligt för dig? Det är inte rimligt att byta stallplats för det finns inget annat stall (måste vara enda platsen i Sverige där det inte finns ett stall inom tre mils radie), det är inte rimligt att annonsera efter ny stallplats, det är inte rimligt att be nuvarande stallägare göra det bästa för att ändra hästens förutsättningar, det är inte rimligt att annonsera efter en medryttare som är van med energiska hästar, det är inte rimligt att sälja, det är inte rimligt att ta hjälp av ett försäljningstall, det är inte rimligt att ställa av, det är inte rimligt att arbeta hästen själv, det är inte rimligt att be någon annan arbeta hästen, det är inte rimligt att ge förra ägaren en chans att rätta till det som gått fel (15 mil är inte särskilt långt ärligt talat).

Alltså, vad är rimligt enligt dig? Slakt? Jag inser ju att jag kommer få ett snäsigt svar eller inget svar alls eftersom det är den attityden du haft i tråden, men för mig framstår det här som gnäll mest eftersom du inte är beredd att göra eller ändra något alls för varken din eller hästens situation. Jag beklagar verkligen hästens, men du har faktiskt som ägare fått både gångbara tips och har möjligheten till att göra det bättre för dig och hästen, det anser jag är din förbannade skyldighet som ägare.

(Sedan tycker jag också 60 är otroligt mycket för en kallblodstravare, måste ju vara otroligt högt utbildad? Vi har haft lite kallblodstravare som utbildningshästar senaste året och när vi annonserat dessa har det inte funnits några som säljs som ridhästar för de prisklasserna, möjligen lovande unghästar till travet).

Jag vet inte om jag ska be om ursäkt eller förklara mig eller vad jag nu ska göra.

För några år sedan blev jag diagnostiserad med bipolär sjukdom, och redan i tonåren fick jag gå i KBT för social ångest. Jag har skitsvårt med det sociala och jag är JÄTTEDÅLIG på att kommunicera. Ofta uppstår det missförstånd mellan mig och andra människor. Det står inte i pannan på folk när de har funktionsnedsättningar och det är heller ingenting som man vill tala om för alla man träffar.

På min bakgrundsbild på mobilen står det "Mina intentioner är goda och om andra missuppfattar mig så beror det på deras sätt att se på livet". Ingenting jag gör är för att skada vare sig människor eller djur. Jag skriver här för att få tips och råd. Jag kan inte göra någonting åt om jag uppfattas som gnällig. Det är ju din tolkning. Vad ska jag göra åt det? Hur vill du att jag formulerar mig?

Jag har läst vartenda ord som skrivits här. Varje tips. Jag tar till mig allt men kan inte bekräfta alla svar till 100%. Dels är jag oförmögen till rak kommunikation och dels hinner jag inte. Det är ju hur många svar som helst. Jag skulle dessutom inte vilja påstå att ALLA är välmenande, ditt inlägg var allt annat än konstruktivt. Eller kanske missuppfattar jag det också. Inte fan vet jag. Folk är fan hopplös.

Förra ägaren har erbjudit sig att komma och hjälpa, men jag avböjer eftersom att jag inte tror att DET är bästa alternativet samt. att jag tycker det känns oerhört jobbigt att bli granskad. Det är en social situation som inte blir mitt förstahandsval.

Jag visste inte om att hästen var en fd travare. Det var ingenting som dåvarande ägaren nämnde. Det har jag istället lyckats gräva fram genom att kontakta uppfödaren. Hästen är finskfödd, så det var inte helt enkelt då jag inte kan finska. Jag läste på om rasen (Finnhäst) och kom fram till att det finns fyra typer, varav en av ridhästtyp. Det var den typen jag då förutsatte att hästen är. Vad lärde jag mig av det? Man ska aldrig förutsätta någonting. Man ska forska i förväg. Jag borde också ha kontaktat förrförra ägaren (Arvidsjaurs ridklubb) och frågat varför han inte fungerade på ridskola. Då hade jag fått veta att han bockade av eleverna och att det var därför han såldes. Jag borde även ha kontrollerat om hästen var registrerad i Sverige, vilket han inte var. Jag borde också ha sett till att testa hästen ordentligt i trafik, vilket jag inte gjorde. Jag har lärt mig massor på gott och ont.

Jättetråkigt att du väljer att bemöta mig på detta vis. Kanske har du samma problematik som mig och då förklarar det ju en del. Kan bara beklaga och säga att jag lider med dig i så fall.

Slutligen: har tagit hjälp av en kunnig vän som kom och longerade hästen imorse. Har även frågat de andra i stallet vad de tror och de flesta tror att han har överskottsenergi. Så i eftermiddag ska jag möta upp en eventuell medryttare och jag har även satt ut en sökes-annons för att köpa en transport så vi kan köra till ridhuset. Allt detta har jag också sagt till fd ägaren, så hon vet att jag försöker lösa situationen.

Det är lätt att måla upp en bild baserat på vad någon skriver på nätet, men du får försöka komma ihåg att du inte vet mer än du kan läsa här - och inte ens det kan du vara säker på är helt sant.
 
Jag vet inte om jag ska be om ursäkt eller förklara mig eller vad jag nu ska göra.

För några år sedan blev jag diagnostiserad med bipolär sjukdom, och redan i tonåren fick jag gå i KBT för social ångest. Jag har skitsvårt med det sociala och jag är JÄTTEDÅLIG på att kommunicera. Ofta uppstår det missförstånd mellan mig och andra människor. Det står inte i pannan på folk när de har funktionsnedsättningar och det är heller ingenting som man vill tala om för alla man träffar.

På min bakgrundsbild på mobilen står det "Mina intentioner är goda och om andra missuppfattar mig så beror det på deras sätt att se på livet". Ingenting jag gör är för att skada vare sig människor eller djur. Jag skriver här för att få tips och råd. Jag kan inte göra någonting åt om jag uppfattas som gnällig. Det är ju din tolkning. Vad ska jag göra åt det? Hur vill du att jag formulerar mig?

Jag har läst vartenda ord som skrivits här. Varje tips. Jag tar till mig allt men kan inte bekräfta alla svar till 100%. Dels är jag oförmögen till rak kommunikation och dels hinner jag inte. Det är ju hur många svar som helst. Jag skulle dessutom inte vilja påstå att ALLA är välmenande, ditt inlägg var allt annat än konstruktivt. Eller kanske missuppfattar jag det också. Inte fan vet jag. Folk är fan hopplös.

Förra ägaren har erbjudit sig att komma och hjälpa, men jag avböjer eftersom att jag inte tror att DET är bästa alternativet samt. att jag tycker det känns oerhört jobbigt att bli granskad. Det är en social situation som inte blir mitt förstahandsval.

Jag visste inte om att hästen var en fd travare. Det var ingenting som dåvarande ägaren nämnde. Det har jag istället lyckats gräva fram genom att kontakta uppfödaren. Hästen är finskfödd, så det var inte helt enkelt då jag inte kan finska. Jag läste på om rasen (Finnhäst) och kom fram till att det finns fyra typer, varav en av ridhästtyp. Det var den typen jag då förutsatte att hästen är. Vad lärde jag mig av det? Man ska aldrig förutsätta någonting. Man ska forska i förväg. Jag borde också ha kontaktat förrförra ägaren (Arvidsjaurs ridklubb) och frågat varför han inte fungerade på ridskola. Då hade jag fått veta att han bockade av eleverna och att det var därför han såldes. Jag borde även ha kontrollerat om hästen var registrerad i Sverige, vilket han inte var. Jag borde också ha sett till att testa hästen ordentligt i trafik, vilket jag inte gjorde. Jag har lärt mig massor på gott och ont.

Jättetråkigt att du väljer att bemöta mig på detta vis. Kanske har du samma problematik som mig och då förklarar det ju en del. Kan bara beklaga och säga att jag lider med dig i så fall.

Slutligen: har tagit hjälp av en kunnig vän som kom och longerade hästen imorse. Har även frågat de andra i stallet vad de tror och de flesta tror att han har överskottsenergi. Så i eftermiddag ska jag möta upp en eventuell medryttare och jag har även satt ut en sökes-annons för att köpa en transport så vi kan köra till ridhuset. Allt detta har jag också sagt till fd ägaren, så hon vet att jag försöker lösa situationen.

Det är lätt att måla upp en bild baserat på vad någon skriver på nätet, men du får försöka komma ihåg att du inte vet mer än du kan läsa här - och inte ens det kan du vara säker på är helt sant.
Andas. Tror du är på rätt väg, testa detta nu, och utvärdera sen. Du är inte en kass människa, ditt värde ligger inte i att aldrig misslyckas. Du har en plan nu , som jag tror är en toppenbörjan!
 
TS har förstått att man inte kan ändra en hästs livsomständigheter och förvänta sig att den ska fungera likadant ändå.

Många har gett bra tips och råd, men nu börjar det bli för mycket påhopp på TS och för lite konstruktiv diskussion. Jag har därför rensat en del inlägg och låser tråden. Om någon vill att den ska öppnas igen kan man kontakta mig och tala om varför.

/mod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 037
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 993
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 006
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 539
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp