Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så synd. Tänker att om han fungerade bra i den miljön hade han kanske blivit sig själv där igen och hade kunnat säljas till någon med rätt förutsättningar för honom nu när det är tydligt vad han behöver.

Visste du att han inte är trafiksäker eller fick du upptäcka det själv?

Det fick jag upptäcka själv. Han var helt trafiksäker, sa säljaren. Men där stod han i väldigt skyddad lantlig miljö så jag kunde inte riktigt testa skarpt läge. Nu i efterhand inser jag att jag borde ha krävt att vi lastat honom och kört till en mer trafikerad plats för att se hans beteende.
 
Tja, rent krasst så är ju DU en av dem som envisas med det. Annars hade du valt ett stall där hästarna gick tillsammans.

Men kära nån, det är skitsvårt att hitta sådana stall. Vet en enda person förutom tidigare nämnd lösdrift som låter hästarna gå 2 och 2 men hon har fullt.

Jag håller själv på med ett stallbygge här på gården, 4 stora boxar och alla hagar är tänka att vara i skogen. Stora skogshagar och här ska inga hästar gå ensam. Men mitt stall är inte klart förrän i maj-juni. Tanken var att stå inackorderad så länge och jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det kunde bli såhär.

Sluta kasta skit, jag mår tillräckligt dåligt ändå.
 
Spännande, för någon annan tipsar om att bara låta honom stå. 🤷‍♀️

Ja, bland annat jag. Och så här är det ju när man skriver på ett forum. Alla ger tips utifrån sitt perspektiv, för ingen här är på plats och ser dig och din häst.

Tipset att låta honom vara bygger på att han har hästkompisar i hagen. Jag tror att det absolut är nyckeln här. Kanske inte lösningen, men nyckeln.

Nu blir det ur mitt eget perspektiv igen, men: jag har en försiktig häst som inte är bufflig. I samband med betesstart och betesstopp kan det ibland hända att han får stå i egen hage, för att de vanliga hagkompisarna har andra behov. Då blir även min häst mer närgången än vanligt, vill gärna klia sig på mig osv. Hos en mer gåpåig häst tror jag absolut att det skulle uppfattas som brötighet och pushighet.

En häst som från början har lite problem med att inte gå in i människans zon, som inte får umgås med andra hästar ... det blir inte bra. Om han dessutom är van vid lösdrift med kompisar är det som att be om problem att ställa honom ensam.

Sälj honom, ge bort honom, behåll och byt stall, gör som du tycker blir bäst. Men vad du än gör, se till att han slipper gå ensam.
 
Ja, vad ska jag säga. Det blev fel, jävligt fel och jag är jätteledsen. Känner mig som världens sämsta människa och hästmänniska. Har tagit en fin häst och gjort honom till ett nervvrak.

Nej, det är du inte. Just nu är du mitt uppe i det här och det är supersvårt att få överblick och hitta en bra lösning. Om ett halvår kommer du att ha perspektiv. Problemet är ju förstås att du måste hitta en lösning nu.

Jag tror inte att du har "gjort honom till ett nervvrak". Nej, det blev nog inte bra med nuvarande stallösning, men jag kan nästan lova att han inte är sabbad för evigt. Jag gjorde superklantiga saker med min häst när han var ung. Idag efter rätt träning och med bra förutsättningar är han den tryggaste häst jag någonsin suttit på.

Det inte en dålig lösning att t.ex. sälja, med en jättetydlig beskrivning av problemen.
 
Det fick jag upptäcka själv. Han var helt trafiksäker, sa säljaren. Men där stod han i väldigt skyddad lantlig miljö så jag kunde inte riktigt testa skarpt läge. Nu i efterhand inser jag att jag borde ha krävt att vi lastat honom och kört till en mer trafikerad plats för att se hans beteende.
Fast det är fullt möjligt att han är helt trafiksäker när han inte är så pass understimulerad och full av energi som han är nu.

En häst som är van vid lösdrift med roliga kompisar står nu på box och går helt ensam. Det är en fruktansvärd tillvaro för en häst som är van vid det motsatta. Så pass att jag inte förstår hur säljaren tänkte när hen sålde till någon som ville ha hästen på det sättet. Men jag förstår tyvärr mycket väl hur svårt det kan vara att hitta vettig stallplats. Det är ju en av anledningarna till att jag faktiskt inte har någon häst nu.

Men ett tips om du ska köpa en ny häst efter denna (om du inte hittar bättre stallplats alltså) är att köpa en häst som är van vid de förutsättningarna så att du vet att de fungerar för den hästen.
 
Men kära nån, det är skitsvårt att hitta sådana stall. Vet en enda person förutom tidigare nämnd lösdrift som låter hästarna gå 2 och 2 men hon har fullt.

Jag håller själv på med ett stallbygge här på gården, 4 stora boxar och alla hagar är tänka att vara i skogen. Stora skogshagar och här ska inga hästar gå ensam. Men mitt stall är inte klart förrän i maj-juni. Tanken var att stå inackorderad så länge och jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det kunde bli såhär.

Sluta kasta skit, jag mår tillräckligt dåligt ändå.
Var bor du?

Det låter som om du bor i en förort till Stockholm eller liknande, och vill ha hästen väldigt nära hemmet.

Då förstår jag att det är svårt att hitta en riktigt bra stallplats.

Med en liten resväg, som gör att det finns ett bra stall, med stora hagar, rejält med utevistelse och kompisar, så kommer du att må bättre, när hästen mår bättre.

Du kanske inte ens behöver "åka varje dag", när hästen blir tillfreds, utan kan köpa mockning ett par dagar i veckan.
 
Men i ett sånt här fall med oregerlig häst man knappt rår på är väl ridbar ridbana väldigt bra för att kunna rasta ur energi tills man lärt känna den? Jag har tagit ut den här typen av häst i skogen för att det var enda som fanns tillgängligt för motion. Jag tror aldrig jag gjort så farliga ritter som den perioden.
Det är inte genom ridning hästen börjar må väl, utan mest genom utevistelse med kompisar. Ju längre den får vara ute, desto bättre.

Mår hästen bra i huvudet, så blir den inte sådär överenergisk så att det blir farligt.

Och det är mental stimulans det handlar om. Att jobba hästen i huvudet, från marken på en gårdsplan funkar finfint. Det är inte "springa av sig", en häst stressad av social isolering från sina artfränder behöver mest av allt.
Det är att få finnas i ett socialt sammanhang, och då funkar problemlösningsträning på en gårdsplan lika bra.

Att springa/rida en sådan häst, kan bli lite som att kasta boll med bolltokig retriever, faktiskt sämre.
 
Till TS:

Det är egentligen vare sig fel på dig, och antagligen inte på hästen heller, på lite sikt.

Ni sitter bara i en urtråkig situation, som det är svårt att ta sig ur.

Så ramla inte ner i ett djupt hål nu, utan blunda, och andas, och ta nya tag.

Du har fått en rad av råd i den här tråden.

Välj om du vill kämpa på med hästen, eller sälja.

Titta därefter på de olika råd du fått, och välj en väg framåt.

Hästen kommer att må bättre, i en för den här hästindividen bättre miljö. Med dig som ägare, eller hos en annan ägare.

Du TS, kommer att må otroligt mycket bättre, när du gjort det bästa för hästen.

Det låter absolut inte som om den här hästen, behöver tas bort, utan den behöver rätt sorts stimulans.
 
Jag tror, utan att ha träffat hästen, att det faktiskt inte är några egentliga problem med den när han får gå ute långa dagar med andra hästar i en bra hage. Inga hormonproblem för det märks även med andra hästar och motion, inga egentliga trafikproblem när han mentalt kommit till ro utan det här är en djupt olycklig häst som slitits upp från förra ägaren, bytt stall två gånger och under två månader inte fått gå med en annan häst, två månader!

Han behöver fasta rutiner, hästkompisar och lång utevistelse om det inte finns lösdrift, massor med grovfoder för det lugnar och ger sysselsättning, få landa mentalt och känna trygghet för just nu låter det som han är otroligt stressad och kan fått magsår av stressen.

Jag tror inte att det bara finns tre stall på tre mils omkrets, men man måste annonsera själv och utnyttja alla kontakter man har för att hitta dem. Fråga hovslagaren, FB om man har det, sätta upp lappar på typ Granngården, anslagstavlan på affären osv. Är det fullt på lösdriften på tre mils avstånd så hitta en annan lösdrift om den så ligger tio mil bort och åk en dag i veckan om det så är tills det löst sig med ev ny stallplats, försäljning eller att du skänker bort honom. Det är ju bättre att han går där och skrotar med kompisar än att han ska gå ensam och olycklig i en hage och bli farlig för omgivningen.
 
Det finns ingen i nuvarande stall som kan hjälpa till med motionering av honom? eller som kan tänka sig dela hage. Låter som dåliga förutsättningar ni har idag, varken bra ridmöjligheter eller hagar. Märkligt med skogsmullar som ska stå 1 och 1?

Förstår att situationen är obehaglig. Jag tänker att antingen ställer du av den helt, på tex en lösdrift. Får den lägre kondition kommer den nog lugna sig. Eller så motionerar ni den varje dag, finn nån kamikaze som kan rida den om longeringen inte funkar.
 
Det är inte genom ridning hästen börjar må väl, utan mest genom utevistelse med kompisar. Ju längre den får vara ute, desto bättre.

Fast det här stämmer inte för alla. Min häst går på lösdrift med kompisar och en hyfsat stor hage. Det pyser ändå ur öronen på honom när han vilat en period, på nivån att jag inte låter andra hantera honom alls.
 
Jag har försökt läsa hela tråden men tappat koncentrationen ibland så har inte 100 koll på vad som sagts.
Det jag förstått är att du haft hästen i 2 månader, den är mycket sparsamt aktiverad samt att den går ensam i hage, här okänt hur stor eller hur den kan interagera med andra hästar. Hästen är mer eller mindre ohanterlig. Jag tolkar det också som att det finns ridbana.
Det jag skulle göra för att försöka lösa den akuta fasen är att rasta hästen lös. Att sätta på en lina med en bomb i andra ändan är farligt framförallt om man själv är rädd. Jag skulle släppa hästen i paddoken och se till att den springer, bockar och far några dagar i rad så den värsta överskottsenergin går ur och hästen kan börja tänka igen. Min erfarenhet, från impulsiv exploderande understimulerad arabkorsning, är att de blir betydligt snällare ganska fort. Efter det skulle jag testa att rida om jag känner att hästen blivit talbar och då rida framförallt mentalt jobbigt inte fysiskt jobbigt. Ridningen skulle jag blanda med att släppa hästen så den får rasta sig själv tills jag vågade ge mig ut på den.
Givetvis skulle jag även leta nytt stall då den nuvarande stallsituationen inte verkar passa hästen alls.
Jag tror inte din häst är farlig jag tror som andra bara att den är understimulerad och olycklig.
 
Det är inte genom ridning hästen börjar må väl, utan mest genom utevistelse med kompisar. Ju längre den får vara ute, desto bättre.

Mår hästen bra i huvudet, så blir den inte sådär överenergisk så att det blir farligt.

Och det är mental stimulans det handlar om. Att jobba hästen i huvudet, från marken på en gårdsplan funkar finfint. Det är inte "springa av sig", en häst stressad av social isolering från sina artfränder behöver mest av allt.
Det är att få finnas i ett socialt sammanhang, och då funkar problemlösningsträning på en gårdsplan lika bra.

Att springa/rida en sådan häst, kan bli lite som att kasta boll med bolltokig retriever, faktiskt sämre.
Självklart är hagesituationen viktigare än ridbana. Jag svarar utifrån egen erfarenhet, där jag tog hem min häst till lösdrift, ute dygnet runt, skogen som enda ridmöjlighet. Funkat fint med alla våra andra hästar men denna blev skitfarlig att rida ut på efter ett tag. Det funkade när jag åkte och tränade 1-2 ggr/v men jag och den hästen i kombination behövde tillgång till ridbana för att ingen skulle riskera livet på uteritterna. Den kunde inte stå 3 dagar för att sen rida ut, det var som att be om problem.

Men jag håller med dig om att hagen är prio ett men hade man tänkt sig rida på sin häst och inte reder ut det riktigt är ridbana väldigt bra att ha tills man lärt känna hästen...
 
Jag har försökt läsa hela tråden men tappat koncentrationen ibland så har inte 100 koll på vad som sagts.
Det jag förstått är att du haft hästen i 2 månader, den är mycket sparsamt aktiverad samt att den går ensam i hage, här okänt hur stor eller hur den kan interagera med andra hästar. Hästen är mer eller mindre ohanterlig. Jag tolkar det också som att det finns ridbana.
Det jag skulle göra för att försöka lösa den akuta fasen är att rasta hästen lös. Att sätta på en lina med en bomb i andra ändan är farligt framförallt om man själv är rädd. Jag skulle släppa hästen i paddoken och se till att den springer, bockar och far några dagar i rad så den värsta överskottsenergin går ur och hästen kan börja tänka igen. Min erfarenhet, från impulsiv exploderande understimulerad arabkorsning, är att de blir betydligt snällare ganska fort. Efter det skulle jag testa att rida om jag känner att hästen blivit talbar och då rida framförallt mentalt jobbigt inte fysiskt jobbigt. Ridningen skulle jag blanda med att släppa hästen så den får rasta sig själv tills jag vågade ge mig ut på den.
Givetvis skulle jag även leta nytt stall då den nuvarande stallsituationen inte verkar passa hästen alls.
Jag tror inte din häst är farlig jag tror som andra bara att den är understimulerad och olycklig.

Tack för svar! Tyvärr saknar ridbanan staket..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 044
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 011
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 059
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 549
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp