Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet att folk ofta säger det men jag tror inte riktigt på det. Om hästen är stressad och nervös över att den precis flyttat lär det inte bli bättre om den inte får utlopp för sin energi. Sen om den kan få utlopp för sin energi i en fin stor hage med en bra flock eller om de får utlopp för sin energi genom arbete tror jag inte spelar så jättestor roll.

Men att ta en häst som är van vid att gå på lösdrift med andra hästar samt ridas regelbundet och sätta den på box, i hage ensam OCH låta den vila kommer göra att den då bygger upp en massa energi som om hästen är lagd åt det hållet kan resultera i att den börjar få beteenden som blir problematiska. Det finns absolut hästar som skulle klara det utmärkt! Men jag hade inte chansat på det om jag inte kände hästen.
Fast det låter onekligen som om stallägaren egentligen borde "slita ner staket", och skapa en hästvänlig anläggning på sikt.

Är det "en gammaldags travträningsgård"?
 
Du säger att säljaren inte har råd att köpa tillbaks honom. Men om hon har stallplatsen kvar o vill det så kan du kanske hyra in honom hos henne och se om han blir trevlig igen då? Och blir han det så kan du sälja honom. Säg i så fall att han behöver bo på ett likadant ställe och att han kräver mycket motion. Tror det vore det smartaste.
 
Jag tror faktiskt hästen är samma häst fortfarande bakom sin stress i den tråkiga nuvarande miljön, tror absolut du kan sälja för samma pris om du inte kan flytta hästen till ett hästvänligt stall och ha den kvar :)
 
Hon ville inte ens ta tillbaka honom gratis. Hon har inte råd, sa hon.
Det här tycker jag låter väldigt suspekt! Hade jag sålt en häst som jag vet egentligen är en trygg och trevlig individ så hade jag inte tvekat att ta tillbaka den, är den så trevlig som hen sålt den som så borde den ju gå att sälja igen till samma pris så snart den landat igen. Det borde alltså vara en toppenaffär för säljaren, om det nu inte är så att hen i själva verket sålt en häst som hen mycket väl visste var en problemhäst, då är väl säljaren mest glad att vara av med problemet nu.

Hur pass säker är du på att hästen verkligen var så lugn och trygg hos sin förra ägare? Bara för att säljaren hävdar det och hästen skötte sig på provridningen behöver den ju faktiskt inte ha varit så lugn och harmonisk i alla lägen tidigare heller.
 
Det här tycker jag låter väldigt suspekt! Hade jag sålt en häst som jag vet egentligen är en trygg och trevlig individ så hade jag inte tvekat att ta tillbaka den, är den så trevlig som hen sålt den som så borde den ju gå att sälja igen till samma pris så snart den landat igen. Det borde alltså vara en toppenaffär för säljaren, om det nu inte är så att hen i själva verket sålt en häst som hen mycket väl visste var en problemhäst, då är väl säljaren mest glad att vara av med problemet nu.

Hur pass säker är du på att hästen verkligen var så lugn och trygg hos sin förra ägare? Bara för att säljaren hävdar det och hästen skötte sig på provridningen behöver den ju faktiskt inte ha varit så lugn och harmonisk i alla lägen tidigare heller.
Men säljaren kanske inte har 60' att betala till köparen som har problem?
Alla har inte så mycket pengar i reserv, utan man säljer en av sina hästar för att få pengar till en viktigt reparation, för att kunna lägga om ett utdömt avlopp, eller vad det kan vara.

Pengarna för hästen kanske har gått åt till viktiga saker på gården, och man har små marginaler.

Att ta emot hästen utan att köpa den, för att rehabilitera den, är kanske en annan femma. Om TS föreslagit det, vet vi inte.
 
Men säljaren kanske inte har 60' att betala till köparen som har problem?
Alla har inte så mycket pengar i reserv, utan man säljer en av sina hästar för att få pengar till en viktigt reparation, för att kunna lägga om ett utdömt avlopp, eller vad det kan vara.

Pengarna för hästen kanske har gått åt till viktiga saker på gården, och man har små marginaler.

Att ta emot hästen utan att köpa den, för att rehabilitera den, är kanske en annan femma. Om TS föreslagit det, vet vi inte.

TS verkar ju ha erbjudit sig att skänka hästen till säljaren. Måste säga att jag reagerade lite på det också, men det finns ju andra skäl till att man sålt som gör att man inte kan ta tillbaka hästen. Tidsbrist t ex.
 
Varför togs mitt inlägg bort där jag tipsade om ett försäljnings stall som kan hämta hästen hemma hos ägaren?
 
Mina tankar.. först å främst 60 tusen för en kallblodsdtravare? Har jag missat nått lr är det inte sjukt mkt?

Jag tycker att det kommit bra råd men känner inte att TS tar till sig dom, jag tycker det kommer lama ursäkter tillbaka. Jag må va hård här , men det finns bara två lösningar . Ta tag i problemet på egen hand, med många av de råd som kommit och med hjälp av tränare, eller sälj på studs🤷‍♀️
 
Kan även tillägga att kallblodtravare är ofta en ras med mycket energi, och inte helt ovanligt med nerver och temperament.
Så vill man ha en lugn häst är fjording, ardenner och nordsvensk ett bättre val av ras, såklart finns det pigga individer även där, men oftast är dem lugnare och stabilare än kallblodstravare.
 
Du kommer med massa bra tips, men för mig måste det funka att hästen står ibland. Annars passar det inte med mitt liv i övrigt. Men så du menar att jag ska hitta en medryttare som vill rida på denna häst? Det vi har att tillgå är en isig ridbana utan staket och skogsvägar. Han är inte trafiksäker.

Hur formulerar man en sådan annons? Jag har väldigt svårt för att skicka upp någon på honom och sedan leva med att någon skadar sig...

Visst ska du kunna låta hästen stå någon gång mellan varven, men om din häst är av sorten som kräver nästan daglig aktivering för att inte bli överladdad så behöver du hitta vägar till detta. Kanske en medryttare, eller att hästen får springa lös på inhägnat område, eller longering eller tömkörning eller vad du kan komma på. Nu är det inte alls säkert att din häst är en sån som inte tål att stå, det är omöjligt att veta när du endast har jobbat den ett fåtal gånger på två månader. Den förra ägaren bör veta vilken sort din häst är. Nu är det lätt att vara efterklok, men vilket aktiveringsbehov den häst du tänker köpa har är en av de saker man bör ta reda på innan man köper.

Om det är en medryttare du ska ha eller om du bara kan be någon annan ryttare att rasta av din häst under en period beror på vad du har för möjligheter. Om du endast tänker rida enstaka gånger så tycker jag absolut att du ska ha en medryttare som kan hålla igång hästen åt dig. Det är inte bara det att hästen blir överfylld av energi om den får stå, den kommer också tappa muskler och kondis av att bara arbeta någon gång då och då, och då har den snart en ökad risk för skador och du har en häst som blir svårare och tristare att rida.

Skogsvägar är väl helt perfekt för att rasta denna häst, tänker jag. Om jag skulle rida en helt överladdad häst skulle jag undvika ridbanor&ridhus faktiskt och istället ge mig av på någon passande väg där hästen får röra sig framåt i friskt tempo. Angående att hästen inte känns trafiksäker i nuläget skulle jag säga som flera andra att det kan hänga samman med att den är så orastad. Även den tryggaste häst kan bli skvättig om den har en massa oförlöst energi. Om du är fixerad vid tankar om att hästen inte är trafiksäker kommer hästen känna det och svara på din egen spänning. Du får inte glömma att din häst inte känner dig än och att den behöver att du kan vara extra tydlig och stark i din kommunikation nu i början, så att den vet var den har dig och att den kan vara trygg med dig.

Utifrån vad du skrivit om din situation tycker jag att det låter som om det största problemet är att du inte når hästen med din kommunikation. Nästa problem är att du inte har gett hästen möjlighet att göra sig av med överskottsenergi. Dessa två problem triggas nu av varandra- hästen är överladdad, du tycker den är obehaglig och kommunicerar ännu sämre, hästen märker av din vaghet och negativa inställning och lyssnar än mindre på dig och blir besvärligare för dig att hantera, du tappar greppet mer och mer...och så vidare. Det är en klassiker, massor av människor har exakt dessa problem med sina hästar. Det som är bra är att det är ganska enkelt att lösa egentligen, om man tar hjälp med det som är övermäktigt (hästens överladdade tillstånd) och jobbar på att bli bättre i sin egen kommunikation.

Jag tror inte du behöver vara rädd för att annonsera om en medryttare, eller annonsera ut hästen om det nu är det du vill. Att erkänna att du tappat greppet om hästen och behöver någon som kan ta vid är inget konstigt alls och det finns garanterat människor som inte låter sig skrämmas av en sådan annons. Många ryttare uppskattar både energiska hästar och utmaningar:).

Som jag skrev förut så har jag många kontakter i dina trakter, så skriv gärna till mig om var du bor så hjälper jag dig gärna vidare om jag kan:).
 
Det här tycker jag låter väldigt suspekt! Hade jag sålt en häst som jag vet egentligen är en trygg och trevlig individ så hade jag inte tvekat att ta tillbaka den, är den så trevlig som hen sålt den som så borde den ju gå att sälja igen till samma pris så snart den landat igen. Det borde alltså vara en toppenaffär för säljaren, om det nu inte är så att hen i själva verket sålt en häst som hen mycket väl visste var en problemhäst, då är väl säljaren mest glad att vara av med problemet nu.

Hur pass säker är du på att hästen verkligen var så lugn och trygg hos sin förra ägare? Bara för att säljaren hävdar det och hästen skötte sig på provridningen behöver den ju faktiskt inte ha varit så lugn och harmonisk i alla lägen tidigare heller.

Inte ett dugg säker. Han var ju lugn de gånger jag var dit, såg inga tendenser då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 051
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 031
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 083
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp