Klarar inte av ridskola?

Silfver

Trådstartare
Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös.

Har ridit på ridskola i två terminer nu och är på nivå 3. Men känner att det inte fungerar längre.
I början gick det bra för att träna balans och att rida gångarterna men nu har intresset gjort att jag läser väldigt mycket själv (böcker). Jag har inte längre något förtroende för någon ridlärare på ridskolorna här då ridlärarna blir sur om man frågar om hjälp, lär ut dålig "teknik" och man får känslan att dom sitter av tiden och struntar i om man har problem.

Senaste lektionen så blev jag ståendes i mitten hela lektionen efter uppvärmning (hoppning) då jag fick rida en ny häst och varken gas eller broms fungerade. Jag bad om hjälp flera gånger och kan sammanfatta det med "sparka hårdare, använd spöet". Problemet var att hästen hade stängt av HELT och efter massvis med försök att få fram den så gav jag upp med tanke på hästens hälsa (vem vill sparka en häst så hårt i magen en hel lektion och varva med spö? Ridlärarens lösning fungerade inte ens tillfälligt). Ridläraren fortsatte dock bara med samma råd trots uteslutet resultat. När jag fick spöet så sprang hästen sidledes mot spöet utan att jag använt det. Känner mig så dålig då det är andra ridläraren jag nu tappat förtroende för. Men jag är som person en sådan som vill lära mig rätt från början och har kanske för höga krav på utbildningen? När jag inte vet hur jag ska lösa ett problem så vill jag inte bli hårdhänt utan jag vill lära mig VAD jag ska göra då jag vet att jag är nybörjare och säkerligen ger dubbla signaler omedvetet. Dessutom tänker jag att om en häst inte lyssnar på framåtdrivande hjälper öht, hur ska jag då kunna träna och lära mig göra rätt t.ex. bakdelsvändning? Det är sådant jag vill lära mig!

En annan ridlärare jag testat innan körde med "visa vem som bestämmer" så fort man berättade att man hade ett problem och dessutom var konkret med frågeställningar som "han går emot innerskänkeln, vad ska jag göra?".

På ett sätt vill jag beklaga mig över ridskolornas utbildning men samtidigt tycks det ju inte vara något problem för övriga som rider på som vanligt så jag vill gärna veta vad ni tycker. Ursäkta mycket text men vet inte vart jag ska vända mig :) (OBS, säger inte att ALLA ridskolor är dåliga utan detta är bara min erfarenhet, jag vet att det finns guldklimpar därute också)
 
Senast ändrad:
Trivs du inte så är det korta svaret byt ridskola.

Har redan bytt en gång, så någonstans börjar man ju tvivla på sin egna inställning om du förstår hur jag menar? :) Därför jag skrev här. Trots min negativa upplevelse tänker jag att det kanske är jag som ställer för höga krav både på min ridning och ridläraren. T.ex. kanske jag inte skulle brytt mig om hästen gick snett och bara ridit alla moment ändå eftersom jag inte är på så hög nivå ännu ändå..
 
Utan att ha varit med och sett/hört det du berättar om, så är det omöjligt att bilda sig en uppfattning om situationen. Samtidigt är det ju så att om du inte har något förtroende för ridläraren så kommer du inte att uppskatta ridlektionerna och ständigt ifrågasätta instruktionerna. Det blir inget bra, tror jag. Du har ridit väldigt kort tid och samtidigt läst mycket. Det KAN vara så att du inte riktigt förstår hur mycket "grundtragglande" som krävs för att komma vidare och att du därför inte riktigt förstår varför ridlärarna säger och gör som de gör. Eller också är det en riktigt dålig ridskola, helt enkelt. På många seriösa ridskolor introducerar man t ex inte ens galopp förrän termin 2 och du skriver att ni hoppar. Som sagt, omöjligt att svara på genom att bara läsa det du skrivit. Du kanske kan åka till andra ridskolor och titta på lektioner på din nivå för att se om du tycker att det verkar bättre på annat håll.
 
Fy vad tråkigt det låter. Som de andra sagt så byt ridskola. Men om det inte finns så många fler att välja på så kanske privatlektioner är nåt att fundera på? Privatlektion med önskad häst och ridlärare. Eller prata med ridläraren och berätta vilken typ av häst du själv vill rida och påminn att du faktiskt förväntar dig något efter att betala medlemsavgift och lektionspris.


Alternativt, jag har bekanta som åker på träningsläger en vecka i kvartalet någonstans och emellan det så rider nån privatlektioner på ridskola och den andre har nån skogsmulle-medryttarhäst....

Som sagt, svårt och tråkigt läge för dig
 
Har redan bytt en gång, så någonstans börjar man ju tvivla på sin egna inställning om du förstår hur jag menar? :) Därför jag skrev här. Trots min negativa upplevelse tänker jag att det kanske är jag som ställer för höga krav både på min ridning och ridläraren. T.ex. kanske jag inte skulle brytt mig om hästen gick snett och bara ridit alla moment ändå eftersom jag inte är på så hög nivå ännu ändå..
Att lära sig rida tar tid. Man brukar säga att man måste ramla av 100 ggr innan man blir en riktig ryttare. Och då krävs många timmar i sadeln.

Att rida handlar om flera saker.

Dels kroppskontroll. Att kunna lägga vikt och balans precis rätt i rätt tid åt rätt håll. Det handlar också om att vara avspänd och följsam i axlar och armar, avspänd i benen och i bålen. Samtidigt dom man enbart aktiverar de muskler som ska jobba i ben och bål.

Dels känsla för hästen. Vad säger hästen till dig som ryttare? Vad har den med sig in på ridbanan? Dagsform, temperament, känslighet och utbildningsnivå.

Dels korrekthet i hjälperna. Att kunna ta korrekta tygeltag och eftergifter vid exakt rätt tillfälle i exakt rätt ”styrka”. Samma med skänkelhjälperna, rätt position, rätt tajming och rätt styrka.

Där jag rider nu har vi en häst som är lite för smart för att vara ridskolehäst med en nybörjare kan han parkera sig i mitten och vägra gå, totalt tjura ur. Men med de bästa ryttarna är han en riktig stjärna i dressyr och hoppar som en gud. Att då honom att gå som en gud är inget ridläraren kan instruera nybörjaren. För nybörjaren är första steget att övertala hästen att faktiskt jobba, och att flugan på ryggen inte är någon lättskrämd typ. Först när det är gjort kan man börja sätta pusselbit efter pusselbit på plats. Och mycket måste upplevas innan det kan förstås. Ridning är full av aha-upplevelser.

För mig handlar ridning om en fin balans mellan att bestämma över hästen och att få hästen att känna att vi är ett team. Hästar kan gå rätt hårt åt varandra i hagen, och i vissa lägen behöver vi människor också prata det språket. Men bara när det behövs.
 
@Whirlie
Ja jag förstår vad du menar!
Problemet med senaste lektionen var att hästen svarade ju inte på någon förstärkning heller, och när den till slut gick framåt bara lite så dog motorn efter några steg och så började det om igen. Så jag upplevde det som att jag inte kunde korrigera problemet och ridlärarens råd fungerade inte. Hästen hade stängt av även från spö och skänkel men ridläraren tog ut det på mig som att jag var fjantig som inte fortsatte. Hon sa till slut att jag måste driva så hela tiden varje steg. Det är dock bara det senaste som hänt och jag har inte blivit anti av bara en dålig upplevelse :)
 
Boka några privatlektioner. Det är lättare att ha en dialog med instruktören om du är enda ekipaget :)

Att rida är svårt och tar lång tid att lära sig så det din instruktör säger är kanske inte samma sak som står i dina böcker, men man tar lite i taget. Sedan kan det ju vara så att du går på en dålig ridskola, men från din ts kan det lika gärna vara du som behöver få lite extra tid ensam med instruktör för att lära dig att inverka med dina hjälper.
 
@Whirlie
Ja jag förstår vad du menar!
Problemet med senaste lektionen var att hästen svarade ju inte på någon förstärkning heller, och när den till slut gick framåt bara lite så dog motorn efter några steg och så började det om igen. Så jag upplevde det som att jag inte kunde korrigera problemet och ridlärarens råd fungerade inte. Hästen hade stängt av även från spö och skänkel men ridläraren tog ut det på mig som att jag var fjantig som inte fortsatte. Hon sa till slut att jag måste driva så hela tiden varje steg. Det är dock bara det senaste som hänt och jag har inte blivit anti av bara en dålig upplevelse :)
Jag tycker du ska testa @Seabaz råd att försöka få rida privat istället, visst kostar det mer men du lär dig så väldigt mycket mer. Bästa är om du kan få rida antingen en privathäst eller en högre utbildad lektionshäst istället för de redan uttråkade och själsdöda lektionshästarna som det låter som du rider nu.
 
Jag tycker du ska testa @Seabaz råd att försöka få rida privat istället, visst kostar det mer men du lär dig så väldigt mycket mer. Bästa är om du kan få rida antingen en privathäst eller en högre utbildad lektionshäst istället för de redan uttråkade och själsdöda lektionshästarna som det låter som du rider nu.
Det är verkligen inte alltid så att man lär sig mer genom att rida privat. Det finns galet mycket dålig privatundervisning och som nybörjare är det väldigt svårt att hitta rätt. Och många ridskolor idag är riktigt, riktigt bra.
 
Boka några privatlektioner. Det är lättare att ha en dialog med instruktören om du är enda ekipaget :)

Att rida är svårt och tar lång tid att lära sig så det din instruktör säger är kanske inte samma sak som står i dina böcker, men man tar lite i taget. Sedan kan det ju vara så att du går på en dålig ridskola, men från din ts kan det lika gärna vara du som behöver få lite extra tid ensam med instruktör för att lära dig att inverka med dina hjälper.

Jag ska nog överväga att göra så. Jag kan få låna en kompis häst om jag hittar en ridlärare som tar emot nybörjare på privatlektion (det är svårt att få dessa tider på ridskolorna här). Får hoppas.

Förlitade mig på min ridlärare, det jag menade var att jag är intresserad och villig att lägga tid på ridningen även utanför lektionstid. På lektion lyssnar jag såklart på ridläraren men det är ju svårare när förtroendet försvinner och man inte får hjälp när behovet var så tydligt :)

Det jag dock tänker på är att i alla böcker jag läst så står det att om inte gas och broms fungerar så är det där man måste börja träna. Utan den fungerar inget. Men det kanske är jag som nybörjare som läser in i detta fel också.
 
Senast ändrad:
Det är verkligen inte alltid så att man lär sig mer genom att rida privat. Det finns galet mycket dålig privatundervisning och som nybörjare är det väldigt svårt att hitta rätt. Och många ridskolor idag är riktigt, riktigt bra.
Att rida privat menar jag då att rida för instruktör på en utbildad häst, många ridskolor kan erbjuda privatlektioner alternativt att man kan hyra en privathäst och rida för instruktör. Att det finns många bra ridskolor hjälper ju inte TS när det inte verkar vara en sån denne rider på idag.
 
Jag tycker att din inställning är fantastisk! Det är verkligen inte du som tänker fel och det där att bestämma över hästen och tvinga är verkligen ingen rolig väg för hästen. Jag håller helt med @Mia_R . Hitta en privattränare (alltså ingen instruktör på någon ridskola utan en helt privat tränare) och rid din kompis häst istället. Har du tur och hittar rätt kommer du lära dig massor och på ett helt annat sätt än din nuvarande instruktör lär ut. Jag blir ledsen bara av att läsa att sådana idiotier som din instruktör kör med fortfarande lärs ut.
 
Får du låna kompisens häst för lektioner för tränare eller ridinstruktör så är det ju toppen :), lite bökigare att ta sig till lektioner kanske i och med att du antagligen får transportera hästen till lektionen, men du får då en hel lektion med tränaren istället för att dela tiden med 5-10 andra nybörjare :) väger upp även om man då kanske har lektion 2gg i månaden istället för en gång i veckan.

Din utbildnings nivå spelar ingen roll, det är grunden man tragglar och förbättrar tills den helt enkelt sitter till 200% ;).
Du kan ju också se dig om efter medryttarhäst som du kan få träna för tränare :).
 
Om det inte fungerar alls med varken ridlärare eller hästarna så tycker jag du ska försöka byta ställe att rida på.
Men om det känns som det ändå är lite okej så skulle jag rekommendera att du åker och tittar på när de mer avacerade grupperna rider och då se hur hästarna går med de mer erafrna ryttarna, men lär sig också väldigt mycket av att titta på när andra rider. Om hästen du hade problem med går bra och har fungerade gas och broms med en mer erfaren ryttare så är det din ridning som måste bli bättre. Om du inte tycker din ridlärares instruktioner fungerar så kan du ju se hur de mer erfarna ryttarna rider hästarna.
Du har ridit väldigt kort tid så det är ju inte så konstigt att man då inte kan rida alla hästar även om man såklart önskar att alla lektionshästar fungerar med alla ryttare så är det tyvärr inte så.
 
Jag tycker att din inställning är fantastisk! Det är verkligen inte du som tänker fel och det där att bestämma över hästen och tvinga är verkligen ingen rolig väg för hästen. Jag håller helt med @Mia_R . Hitta en privattränare (alltså ingen instruktör på någon ridskola utan en helt privat tränare) och rid din kompis häst istället. Har du tur och hittar rätt kommer du lära dig massor och på ett helt annat sätt än din nuvarande instruktör lär ut. Jag blir ledsen bara av att läsa att sådana idiotier som din instruktör kör med fortfarande lärs ut.

Jag har mejlat en privat instruktör nu på morgonen och fick som svar att hon tar emot allt från nybörjare till grandprix. Hon kan komma till det stället man är på, hoppas bara att vi talade i klartext om att vara nybörjare så hon inte menar nybörjare men som redan rider massa program på lättare tävling t.ex :)
 
Jag har mejlat en privat instruktör nu på morgonen och fick som svar att hon tar emot allt från nybörjare till grandprix. Hon kan komma till det stället man är på, hoppas bara att vi talade i klartext om att vara nybörjare så hon inte menar nybörjare men som redan rider massa program på lättare tävling t.ex :)
Det låter toppenbra :) En bra tränare kan träna en ryttare oavsett vilken nivå hen befinner sig på så det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Om du har möjlighet så åk gärna och titta på någon träning för henne innan så att du vet om hennes sätt att lära ut passar dig :)
 
Det låter inte som en jättebra ridskola. Jag har varit runt på massor olika och kvaliteten på ridskola, hästmaterial och ridlärare är förvånansvärt olika överallt.
Låter som att hästen du fick rida kanske var för svår, istadig och envis för dig. Eller kanske känslig för att du var nybörjare och inte ville hoppa med en nybörjare på ryggen. Det kan ju vara massor med saker. Att rida hästar som inte är framåt gratis är svårt! Att få en sådan häst och dessutom inte få bättre tips än att använda spö av läraren gör det ju ännu svårare. Nu är jag helt ok med användning av spö så länge det inte används okynnes och används med bra timing och syfte.

Tror det blir toppen med lite privatlektioner!
 
Det är svårt när man inte är på plats och säga något definitivt om vad som hänt. Det verkar som temat varit att du ska vara bestämd och du inte velat vara hård och sen har inget funkat. Detta kan innebära att du sitter på en "hopplös häst som inte vill göra något (less på livet) och verkligen försöker och gör vad ridläraren säger och denne förespråkar våld och hård ridning till att du sitter på en häst som är snäll och bra men som vägrar att gå för att du är osäker och gör allt jätteförsiktigt för att du vill rida mjukt.

Rent krasst har jag sett folk som tror sig ha sparkat hästen hårt och som knappt gör något alls och blir uppmanade att använda spöet och gör ännu mindre och sedan klagat på att hästen inte gått fram, jag har också sett folk anklagade för att inte driva och vara mesiga där hästen verkligen inte gått fram vad man än gjort.

Utifrån det du beskriver är inte den ridskolan/instruktören rätt plats för dig oavsett. Det fungerar uppenbarligen inte och du har kanske för mycket åsikter och funderingar för att kunna hanteras i grupp. Alla ska ha ungefär samma uppmärksamhet och är man 6 personer så är det max 10 minuter var och det dubbla 5 minuter...

En fundering är att det måste vara svårt att undervisa framförallt en nybörjare i grupp, man har inte tillräckligt med tid för att riktigt individualisera undervisningen, om denne har läst på och inte vill köra efter ens egen modell och ifrågasätter. Som nybörjare så har man inte alltid kunskap nog att förstå finliret och varför det inte fungerar som boken säger. Ta galoppfattningen. Om man tänker sig en van ryttare med god balans som bara försummat att lära sig galoppera kommer att klara av instruktionen för att fatta galopp på en väl inriden häst och få till det på en av de första försöken. En som inte är färdig för att galoppera kommer med samma instruktioner kanske misslyckas för att det är så mycket annat som inte fungerar och hästen inte ens inser att det är en galoppfattning alternativt vägrar för att den inte anser att det är läge att galoppera med aktuell ryttare. Börjar sen ryttaren som inte är mogen för galopp diskutera om instruktionerna är korrekta, om metoden är den rätta eller varför hästen inte gör rätt trots att denne följer instruktionerna i "ridlära x" så börjar det bli jobbigt.

Nu menar jag inte att man ska lära ut galopp förrän folk är redo, men sätt in vilken övning som helst i texten, exv hörnpassering eller bakdelsvändning eller få hästen att gå överhuvudtaget. Det kan bli mycket enerverande i en gruppsituation att få en för vetgirig elev som kanske vill mer än nuvarande kunskaper tillåter ror den vet bättre än ridläraren (eller kanske vet bättre), förkastar metoder men samtidigt vill ha svar på varför och ett annat sätt att lösa det än vad ridläraren anser vara det rätta.
 
Nej, fy vad tråkigt. Finns det ingen annan ridskola i närheten?
Sen tänker jag, ifall du vill utvecklas, så kanske det är dags för medryttarhäst?
Jag gick på ridskola ca 1 år och red samtidigt hos min kompis på hennes dressyrponnyer som gått FEI. Så jag fick liksom lära mig mer genom det.
Sedan fick jag medryttarhästar.
På ridskolan har jag fått känslan av att man utvecklas till en viss nivå. Oftast lär inte ridskolor ut det här med form och svårare rörelser. Har hört att det är för att ridskolehästarna inte håller för sån ridning, en dressyrtant i stallet berättade om hur hon med jobbet vart iväg på lite ridning och ridit hästen i form, och blivit tillsagd att inte göra det :p
Så jag skulle tipsa om att byta ridskola; det är så galet viktigt att ens ridlärare passar med en. Eller så tycker jag medryttarhäst där du ensam kan träna och få hjälp, allt fokus läggs på dig under passet. :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 998
Senast: Badger
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp