Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

Sasse

Trådstartare
Är det någon som vet när kaninungar slutar vara beroende av sin mamma? När slutar de dia och börjar äta vanlig mat?

Fick just reda på att mamman till kaninungarna i vårt stall har rymt..

Jag vet inte exakt hur gamla kaninungarna är, 2-3 veckor kanske? Diar de fortfarande? Behöver de isof något slags tillskott eller är det humanast att döda dem?

Vi kommer såklart försöka fånga in kaninmamman igen, men det kommer nog inte gå så snabbt... Sist hon rymde tog det flera veckor innan vi lyckades fånga henne. Men om vi fångar henne, kan man släppa ihop henne med hennes ungar igen?


Tacksam för snabba svar!


Bifogar bild på hur ungarna ser ut (om någon kan säga mer exakt hur gamla de är):
IMG_9799.jpg


Har tyvärr ingen bättre bild...
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

De ser ut att vara snarare 3 än 2 veckor iaf. Här dog en kaninhona ifrån sina 3-veckorsungar för drygt 1½ vecka sedan, och 6 av 7 har klarat sig bra hittills iaf.
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

Tack för svar! Får väl hålla lite koll på de små ninorna :)
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

Jag tycker de ser äldre ut än tre veckor. Men är de så små behöver de fortfarande mjölken, jag skulle försöka ge någon ersättning.

Mamman kan ni släppa tillbaka om hon kommer tillbaka snart. Dröjer det länge så kan ni ju testa, men håll de under noggrann uppsikt.
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

Kaninungarna har rymt lite titt som tätt de senaste dagarna (ut ur boxen alltså, de har stannat i stallet ändå). En av dessa ninor är spårlöst försvunna, så vi gissar på att en katt har varit framme...

Suck... Jag blir så arg på ägarna ibland.. Deras kaniner är ALLTID lösa. Antingen så hoppar de över stängslet, eller gnager hål på nätet (som ingen sen lagar), eller så öppnar ägarna boxdörren där kaninerna är placerade för att de inte ska lyckas rymma och så är det fritt fram att hoppa ut... Och sedan (efter flera veckor) så fångas kaninen in igen och så placeras dom direkt i "buren" vars nät är alldeles för lågt för dessa extremt duktiga hoppare..

För att inte tala om en massa andra viktiga saker (som är viktiga som kaninägare och kaninuppfödare) som ägaren inte har en aning om, och som man måste påtala och ändå inte får någon respons...

Sorry, jag måste få ur mig :angel:



Anyway, tackar för svaret Jenka. Har du någon aning om vad för slags ersättning man kan tänkas att ge?
 
Senast ändrad:
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

En kaninunge är inte redo att vara utan sin mamma förens den är 8 veckor! (Börja äta enbart kaninmat osv)

Jag hade därför sett till att ungarna får mjölkersättning och gärna att någon annan vuxen hona kan vara med dem! (Hon får införas mellan galler först, men de brukar gilla att adoptera ungar)
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

En kaninunge är inte redo att vara utan sin mamma förens den är 8 veckor! (Börja äta enbart kaninmat osv)

Jag hade därför sett till att ungarna får mjölkersättning och gärna att någon annan vuxen hona kan vara med dem! (Hon får införas mellan galler först, men de brukar gilla att adoptera ungar)


Tack för svar!
Angående kaninhonan (ursäkta att jag frågar så mycket), behöver hon vara van vid ungar sen tidigare eller kan det gå bra ändå? Jag har nämligen själv en kaninhona som jag kunde testa att introducera, men hon har aldrig haft kaninungar eller ens sett röken av dom.
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

De flesta kaniner är "mammiga" så det borde gå bra :) Men ha henne mellan galler först så att hon kan nosa och så innan :)
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

heej min kanin har alltid varit lite agressiv mot andra kaniner så jag trodde inte att hon skulle klara av att ha kaninungar men hon blev världens bästa mamma så moderinstinkten tror jag ofta faller in naturligt hos dem. Föresten någon som skulle vilja ha mina 2 kaniner:confused:? En hona och en hane(kastrerad), bortskänkes, bor ihop, ute i året runt och äter vanlig pellets. Tycker så synd om dem för att jag inte har någon tid att ta hand om dem. Honan är en rex kanin alltså ganska stor och hanen är hennes son och korsning (också stor). SNÄLLA säg till ifall ni vet någon som skulle vilja ha dem!:crazy:
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

Tackar för alla era svar! Har fått tips på ersättning så jag hoppas bara den lilla parveln tar det till sig :)


fannyklarstrom: Jag kan höra efter i min bekantskapskrets om någon är intresserad. Har du lagt ut annons på nätet? Annars kan du ju göra det :) Hoppas det löser sig!
 
Sv: Klarar kaninungarna sig? (Snabba svar!)

Jag har inte lagt ut någon annons pga att jag gärn vill höra runt lite och inte bara bli kontaktad av någon fritt främmande person ;) Vore supersnällt om du kunde fråga runt lite.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 930
Senast: EmmaW
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp