Klarar man sig med en liten klippmaskin?

Ketrawzc

Trådstartare
Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger som måste klippas!

Det jag funderar över är om jag kan klara mig med en liten sladdlös Heiniger Saphir? Är van med deras Experience som jag älskat, men den är lite knölig att klippa benen med. Ett tag tänkte jag ha två, en Saphir då till benen. Är också mycket lat och frågan är om jag orkar krångla o göra rent båda varje gång 🙄 därav, kanske räcker det med en, och då den lilla!
Men är rädd att det tar på tok för lång tid? Helklipper kanske 3 gånger/säsong men jag klipper även åt kompisar så totalt blir det kanske runt 10 klippningar/säsong.

Folk helklipper ju med Biltemas lilla hundtrimmer, men det ska kännas smidigt ändå🤓
tänker att jag spar in lite tid på ben o huvud med en liten maskin 😁
 
Jag har helklippt halvblod med en Oster A5, det gick men maskinen blev för varm så helklippningen tog typ 2 dagar.

Jag kör allt med stora maskinen utom huvudet som jag numera har en Andis Pulse ZR till.

Personligen gillar jag en ordentlig motor och breda (normala skär till en stor maskin) så jag blir klar någon gång ;)
 
Senast ändrad:
Jag orkade typ klippa halsen på mina shettisar med biltemas. Tycker den vek ner sig snabbt i grov päls och blev sliten. Köpte en rejälare begagnad som iof också har lite problem ibland så kanske är väldigt tjock päls på den hästen..
 
Jag orkade typ klippa halsen på mina shettisar med biltemas. Tycker den vek ner sig snabbt i grov päls och blev sliten. Köpte en rejälare begagnad som iof också har lite problem ibland så kanske är väldigt tjock päls på den hästen..
Både shettisar och islandshästar kan ju få sådär omöjligt tät päls! 🙈 Jag klippte en del åt stallkompisar för några år sedan (islandshästar) och där var en häst som maskinen bara tuggade fast i pälsen trots att den klarade de andra islandshästarna utan problem.

Till TS: Jag hade absolut satsat på en större, kraftigare maskin. Dock klipper jag aldrig ben och huvud (vi får/bör inte det om vi ska tävla), så kan inte riktigt relatera till vad som behövs där.
 
Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger som måste klippas!

Det jag funderar över är om jag kan klara mig med en liten sladdlös Heiniger Saphir? Är van med deras Experience som jag älskat, men den är lite knölig att klippa benen med. Ett tag tänkte jag ha två, en Saphir då till benen. Är också mycket lat och frågan är om jag orkar krångla o göra rent båda varje gång 🙄 därav, kanske räcker det med en, och då den lilla!
Men är rädd att det tar på tok för lång tid? Helklipper kanske 3 gånger/säsong men jag klipper även åt kompisar så totalt blir det kanske runt 10 klippningar/säsong.

Folk helklipper ju med Biltemas lilla hundtrimmer, men det ska kännas smidigt ändå🤓
tänker att jag spar in lite tid på ben o huvud med en liten maskin 😁

Jag köpte en Saphir och på halvblodpäls går det jättebra. Men tjockare päls som haflinger, nordsvensk etc funkar det mindre bra. Det går men man måste klippa jättelångsamt och ibland får man plocka isär skären för de kilat in hår emellan.
Slutade med att jag köpte en xplorer också. Kör den på kroppen och Saphiren på huvud, ben och de svårare ställena.
 
Helklipper en hbl-häst på runt 70 min med Saphir. Då har jag dock ett bredare skär, tror det är runt 70 mm brett?
 
Jag köpte en Saphir och på halvblodpäls går det jättebra. Men tjockare päls som haflinger, nordsvensk etc funkar det mindre bra. Det går men man måste klippa jättelångsamt och ibland får man plocka isär skären för de kilat in hår emellan.
Slutade med att jag köpte en xplorer också. Kör den på kroppen och Saphiren på huvud, ben och de svårare ställena.
Åhnej det är jag jätterädd för. Jag har en Andis med bredare skär och har klippt halvblod med den, och det går sakta för den tuggar fast. Har testat till benen på en ponny men gick inte alls pga för klen. 🙈
Tänkte Saphiren skulle vara starkare. Ska testa halvklippa haflingern tänkte jag, innan hon satt bamsepäls men den är ju fortfarande tät.

Jag körde min xperience över hela, huvud och ben också men är meckigt och kommer inte åt överallt på benen. Tar halva huvudet.
Men den kostar ju 5.000 🙈
 
Helklipper en hbl-häst på runt 70 min med Saphir. Då har jag dock ett bredare skär, tror det är runt 70 mm brett

Ja då tar det ju inte så lång tid. Den orkar bra? Vart har du köpt skäret? Inte kollat så noga än men de bredare skäret är ju klart intressant.
 
Åhnej det är jag jätterädd för. Jag har en Andis med bredare skär och har klippt halvblod med den, och det går sakta för den tuggar fast. Har testat till benen på en ponny men gick inte alls pga för klen. 🙈
Tänkte Saphiren skulle vara starkare. Ska testa halvklippa haflingern tänkte jag, innan hon satt bamsepäls men den är ju fortfarande tät.

Jag körde min xperience över hela, huvud och ben också men är meckigt och kommer inte åt överallt på benen. Tar halva huvudet.
Men den kostar ju 5.000 🙈
Den är tillräckligt stark men de blir för mkt för skären, jag har de skären som är extra breda till den.
 
Ja då tar det ju inte så lång tid. Den orkar bra? Vart har du köpt skäret? Inte kollat så noga än men de bredare skäret är ju klart intressant.
Ja, jag tycker den orkar bra. Skäret är köpt hos Lyckliga fåret :) Har även helklippt med en Andis AGC (med sladd) och den har också orkat bra.
 
Jag helklippet med min wahl avalon. Den är väl lite mitt emellan i storlek. Funkar bra på ben och huvud och tar inte allt för lång tid.
 
Ja, jag tycker den orkar bra. Skäret är köpt hos Lyckliga fåret :) Har även helklippt med en Andis AGC (med sladd) och den har också orkat bra.
Jag har försökt med min Andis men den bara tuggar! Tog 100 år. Nya och nyslipade skär.
Ska testa iår igen när jag ska halvklippa få se.
 
Jag har försökt med min Andis men den bara tuggar! Tog 100 år. Nya och nyslipade skär.
Ska testa iår igen när jag ska halvklippa få se.
Long shot som du säkert redan har koll på :) , men får du på skäret korrekt? Min kompis (som inte klippt så mycket) gjorde det misstaget att skäret bara "klickade i" halvvägs och då luggade skäret bara.
 
Long shot som du säkert redan har koll på :) , men får du på skäret korrekt? Min kompis (som inte klippt så mycket) gjorde det misstaget att skäret bara "klickade i" halvvägs och då luggade skäret bara.
Ska testa att mecka lite! Det är flera år sen jag använde den till häst, för jag gav upp🙈 men den har fungerat bra(med andra skär) till min Cocker spaniel och även tovor på katten.
 
Funderade på den också, verkar smidig!

Jag har använt den och den är fantastisk! Är man lite halvsnabb klipper man lätt en häst på en batteriladdning men är man lite långsam/ovan/petnoga med alla detaljer kan man behöva två batterier, alternativt ladda emellan.

Den är verkligen ett superbt mellanting mellan liten och stor
 
Jag har använt den och den är fantastisk! Är man lite halvsnabb klipper man lätt en häst på en batteriladdning men är man lite långsam/ovan/petnoga med alla detaljer kan man behöva två batterier, alternativt ladda emellan.

Den är verkligen ett superbt mellanting mellan liten och stor
Jag klipper jättelångsamt jämfört med många andra men har aldrig ens varit i närheten av att ta slut på batteriet? Helklipper stor häst inkl hela huvud och ben. Batteriet räcker ju i typ 2,5 timmar😊
 

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: Bri
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 957
Senast: Amaranthe
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 806
Senast: caballus
·
P
Utrustning Hade tänkt att köpa en lite mindre maskin till huvudet och benen. får nämligen inte klippa huvudet med den stora :crazy: Har ni några...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: PansParis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp