Klarar sig en tävlingshäst på enbart

E

Estelle

HAvre, betfor, hö och mineraler ? Altså är det tillräckligt.. eller borde man ge den kraft och/eller fibergi istället/oxå ?
 
Är höt tillräckligt bra så klarar sig hästen utmärkt på havre, betfor och mineraler utöver det. Man måste alltid utgå från höt. Skulle höt ha låga proteinvärden behöver man ändå inte ge något färdigfoder, utan det finns andra alternativ som t.ex soja.
 
Det beror helt på vad du har för hö.
Värdena på höt avgör vad du bör fodra med för kraftfoder.
Har du analys på höt?
 
En analys är nödvändig för att se vad som fattas och behöver täckas upp med :)
Gör en för att veta vad ditt hö innehåller.
www.analycen.se gör höanalyser.

Sedan kan du bara lägga ut resultatet här så kan duktiga foderkunnare hjälpa dig :)
 
Fick reda av en agronom att det fanns tävlande travhästar som enbart gick på ensilage, bra ensilage alltså och klarade sig utmärkt på det.

Cissi :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 021
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 979
Senast: Kalkon87
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 436
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp