Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Mearas

Trådstartare
Jag kan inte låta bli att oroa mig :( Nu har det inte regnat här (Skåne) på 1 månad och jag är riktigt stressad över ännu en katastrofsommar. Har foder så jag klarar mig ett 4-5 månader, men funderar på att köpa in höstens foder redan nu. (dvs köpa foder från förra sommaren). Vi har grävd brunn och den är jag också orolig för. Visserligen har vi en brunn till på vår andra fastighet (granne) som vi försöker hålla igång och använda. Jag har redan preppat med flera vattentankar för att samla upp takvatten, tänk att ha till odling, men i krisfall får vi rena det och använda till hästarna.
Hur resonerar ni?
Är det sannolikt att det blir ytterligare en torksommar?
Hur tänker ni kring foder, hästantal och vattenförsörjning.
Ni som har produktionsdjur eller är växtodlare, hur resonerar ni?
 
Jag kan inte låta bli att oroa mig :( Nu har det inte regnat här (Skåne) på 1 månad och jag är riktigt stressad över ännu en katastrofsommar. Har foder så jag klarar mig ett 4-5 månader, men funderar på att köpa in höstens foder redan nu. (dvs köpa foder från förra sommaren). Vi har grävd brunn och den är jag också orolig för. Visserligen har vi en brunn till på vår andra fastighet (granne) som vi försöker hålla igång och använda. Jag har redan preppat med flera vattentankar för att samla upp takvatten, tänk att ha till odling, men i krisfall får vi rena det och använda till hästarna.
Hur resonerar ni?
Är det sannolikt att det blir ytterligare en torksommar?
Hur tänker ni kring foder, hästantal och vattenförsörjning.
Ni som har produktionsdjur eller är växtodlare, hur resonerar ni?
Jag resonerar som att det är för tidigt att dra slutsatser ännu,
Åtminstone här uppe i mellansverige har värmen just kommit, hittills har temperaturerna gjort att gräset inte kommit igång ordentligt ännu.

Dricksvatten behöver jag lyckligtvis inte oroa mig för eftersom vi har två brunnar med bra tillrinning.
Men hade ni väldigt dåligt med vatten i somras eller varför är du så oroad nu?

Jag har beställt årets hö redan. Men visst, det är ju inte skördat ännu men han kunde inte se att han inte skulle få ihop den mängden till mig. Har bara två hästar så..

Prata med din ordinarie höleverantör i första hand? Fråga hur den resonerar inför årets skörd.

Jag kanske är optimist, men tre torrår i rad är väldigt ovanligt enligt bönderna runt mig, men visst är det ingen garanti.
 
Jag kan inte låta bli att oroa mig :( Nu har det inte regnat här (Skåne) på 1 månad och jag är riktigt stressad över ännu en katastrofsommar. Har foder så jag klarar mig ett 4-5 månader, men funderar på att köpa in höstens foder redan nu. (dvs köpa foder från förra sommaren). Vi har grävd brunn och den är jag också orolig för. Visserligen har vi en brunn till på vår andra fastighet (granne) som vi försöker hålla igång och använda. Jag har redan preppat med flera vattentankar för att samla upp takvatten, tänk att ha till odling, men i krisfall får vi rena det och använda till hästarna.
Hur resonerar ni?
Är det sannolikt att det blir ytterligare en torksommar?
Hur tänker ni kring foder, hästantal och vattenförsörjning.
Ni som har produktionsdjur eller är växtodlare, hur resonerar ni?
Hur många hästar har ni?
Jag som bara har två skulle åka till typ någon bensinmack och fylla några dunkar om det krisar.
 
Jag är också nervös. Här är det redan varningar för både gräsbrand och skogsbrand. Ska försöka få tag i ett par IBC-kärl så att det går att ta regnvatten till bevattning av betena om det skulle bli snustorrt igen. Vatten och foder till hästarna är jag mindre orolig för då det finns ordentligt med backup men det känns ändå som en bra idé att se till att betena håller länge.
 
Jag är också nervös. Här är det redan varningar för både gräsbrand och skogsbrand. Ska försöka få tag i ett par IBC-kärl så att det går att ta regnvatten till bevattning av betena om det skulle bli snustorrt igen. Vatten och foder till hästarna är jag mindre orolig för då det finns ordentligt med backup men det känns ändå som en bra idé att se till att betena håller länge.
Varningar för brand brukar det dock kunna vara på våren ändå även om det regnat lite mer än nu, det är det torra fjolårsgräset som kan ställa till det, så så fort ytvätan torkat kan det bli brandfara pga det.
Men lite regn hade ju varit bra..
 
Hur många hästar har ni?
Jag som bara har två skulle åka till typ någon bensinmack och fylla några dunkar om det krisar.

Har tre nu. En varm dag om de måste äta hö också dricker de lätt 40l/häst/dygn. Många turer blir det med 25l dunkar.. så ser det inte som realistiskt mer än ett par dagar om det skulle hända.
 
Jag resonerar som att det är för tidigt att dra slutsatser ännu,
Åtminstone här uppe i mellansverige har värmen just kommit, hittills har temperaturerna gjort att gräset inte kommit igång ordentligt ännu.

Dricksvatten behöver jag lyckligtvis inte oroa mig för eftersom vi har två brunnar med bra tillrinning.
Men hade ni väldigt dåligt med vatten i somras eller varför är du så oroad nu?

Jag har beställt årets hö redan. Men visst, det är ju inte skördat ännu men han kunde inte se att han inte skulle få ihop den mängden till mig. Har bara två hästar så..

Prata med din ordinarie höleverantör i första hand? Fråga hur den resonerar inför årets skörd.

Jag kanske är optimist, men tre torrår i rad är väldigt ovanligt enligt bönderna runt mig, men visst är det ingen garanti.
Ja, lite då det är första året på ny fastighet och när vi tog över i vintras var nivån i brunnen väldigt låg. Nu har den runnit till, men ja... området är känt för att ha låga grundvattennivåer.

Jo, har haft samma höleverantör i säkert 10 år, men tja.. det gnager. Hoppas lantbrukarna har rätt.
 
Jag är också nervös. Här är det redan varningar för både gräsbrand och skogsbrand. Ska försöka få tag i ett par IBC-kärl så att det går att ta regnvatten till bevattning av betena om det skulle bli snustorrt igen. Vatten och foder till hästarna är jag mindre orolig för då det finns ordentligt med backup men det känns ändå som en bra idé att se till att betena håller länge.
mm jag precis såna som jag använder för takavrinningen. Tänker också att man kan sätta på släp och hämta ifall det krävs.
 
Börjar bli lite nervös faktiskt. Det som ska bli årets hösilage börjar redan bli gult...

Har turen att min stallägare tar egen halm och hösilage, så det enda som möjligtvis skulle kunna vara ett bekymmer är om det inte blir något eller blir för lite. Halm är där tillräckligt av, det behöver inte bli en halmskörd i år för det räcker. Några hösilagebalar finns också kvar, samt lite hö.

Vatten vet jag inte hur det står till med.

Jag har små ponnys och räknar med att kunna behålla alla tre trots eventuell torksommar.
 
Att grundvattnet är katastrof är ett faktum, och grundvattnet kommer fortsätta vara lågt även om det vänder med nederbörd .

Men ang huruvida skördar/bete ska ta sig är det lite för tidigt att oroa sig än. Kommer det ordentligt med regn i maj tar det bra fart.

Skulle det bli en likadan sommar som förra blir det ett stort problem ekonomiskt för alla involverade - både näringsidkare och konsumenter . Men som sagt - det kan vända men såklart alla - ffa mest legitimt näringsidkare har oro..
 
Varningar för brand brukar det dock kunna vara på våren ändå även om det regnat lite mer än nu, det är det torra fjolårsgräset som kan ställa till det, så så fort ytvätan torkat kan det bli brandfara pga det.
Men lite regn hade ju varit bra..
Visst brukar det kunna vara varningar men nu är det oroväckande torrt ute. Till och med våta sänkor i skogen och mina branddammar i hagarna har börjat torka och där är det normalt översvämning såhär års. :nailbiting:
Visst är det för tidigt för att börja oroa sig men planerar hellre för ett torrt år till i onödan än tvärt om.
 
Jag har 8 hästar, varav 5 shetlandsponnyer.

Jag har faktiskt planerat för en till torrsommar. Det första är att jag inte kommer släppa några hästar i sommarhagen förrän jag vet att jag har allt foder jag behöver. Det innebär att jag har knappt 2 ha där jag kan slå eget hö - vilket är minst dubbelt så mycket som jag skördade från förra året.
Jag har köpt några (8 st, tror jag) hösilagebalar och lite hackad lusern, plus att hästarna fått betfor och lusernpellets. Faktum är att jag har ungefär en veckas fullt behov av hö kvar. Och en hösilagebal. Och nu växer gräset så att de flesta hästarna - de lättfödda… - i princip klarar sig på bete.
Så, som sagt, jag tror att jag klarar en till torrsommar. Även om det blir jobbigt.
Men jag är faktiskt mer orolig för risken för skogsbränder. Det brann i skogen en dryg km från oss förra sommaren, efter ett åsknedslag.
 
Sista året har varit katastrof för mig, mina ordinarie leverantörer kunde inte lova mig något foder alls förra året så jag beställde från Estland och fick kassera allt då det var mögligt. Köpte in fyra ton från en skitskalle som annonserade på Blocket och Hastnet och betalade vid leverans. Tyvärr blev jag blåst då även det var skit och inte går att använda vilket inte syntes förrän jag behövde det. Jag får det varken utbytt eller några pengar tillbaka. :(

Min ena ordinarie leverantör fick in en hel del i höstas men då hade jag ju redan betalat för den andra skiten som jag trodde jag kunde använda + att priset hade gått upp 150% så jag har inte kunnat köpa mer än att jag kunnat hämta, så med en torr sommar till är det spiken i kistan för mig.

Ja, jag är väldigt orolig. Lite nederbörd i vinter, en torr vår och nu visserligen varmt och skönt ute men som sagt inget regn i sikte.

Två halvblod och en shettis.
 
Jag kan inte låta bli att oroa mig :( Nu har det inte regnat här (Skåne) på 1 månad och jag är riktigt stressad över ännu en katastrofsommar. Har foder så jag klarar mig ett 4-5 månader, men funderar på att köpa in höstens foder redan nu. (dvs köpa foder från förra sommaren). Vi har grävd brunn och den är jag också orolig för. Visserligen har vi en brunn till på vår andra fastighet (granne) som vi försöker hålla igång och använda. Jag har redan preppat med flera vattentankar för att samla upp takvatten, tänk att ha till odling, men i krisfall får vi rena det och använda till hästarna.
Hur resonerar ni?
Är det sannolikt att det blir ytterligare en torksommar?
Hur tänker ni kring foder, hästantal och vattenförsörjning.
Ni som har produktionsdjur eller är växtodlare, hur resonerar ni?
Jag börjar också bli orolig och planerar för en likadan sommar i år igen :(
 
Jag är riktigt orolig. Hade till min glädje räknat fel och foder över men nu skiter sig det då jag har fånghäst på box= inget bete. Vete katten hur jag ska lösa vintern. De där 30% av vinterns behov jag hade över känns nu som en piss i Stilla havet.
 
Att grundvattnet är katastrof är ett faktum, och grundvattnet kommer fortsätta vara lågt även om det vänder med nederbörd .
Hur det ser ut med grundvattnet beror väldigt mycket på var man bor. Det blir fel att säga att det är ett faktum att det är en katastrof utan att tala om vilken del av landet man pratar om.
28428

Jag bor i sydöstra hörnet, här har grundvattnet återhämtat sig.
Däremot är jag högst medveten om att just det här hörnet av landet generellt får alldeles för lite nederbörd, de flesta av de regnområden som passerar diagonalt över landet brukar missa oss. Så, här är det extra bra att grundvattnet har återhämtat sig.
 
Jag är seriöst orolig. Bara till att börja med är grundvattennivåerna här en katastrof. Inom det ena rödmarkerade området enligt kartan ovan. Därtill är det väldigt torrt. Absolut, det brukar vara torrt här, särskilt när det blivit plötsligt varmt några dagar i rad som nu. Men det här är inte bara torrt, det är helt extremt. I några av grannkommunerna skriver polisen/räddningstjänsten att de fått åka ut på otaliga mängder gräsbränder, och det råder snudd på eldningsförbud. Det är mycket torrare än normalt. Och det är verkligen oroande. :( Måtte denna sommar regna bort totalt!!
 
Jag har 8 hästar, varav 5 shetlandsponnyer.

Jag har faktiskt planerat för en till torrsommar. Det första är att jag inte kommer släppa några hästar i sommarhagen förrän jag vet att jag har allt foder jag behöver. Det innebär att jag har knappt 2 ha där jag kan slå eget hö - vilket är minst dubbelt så mycket som jag skördade från förra året.
Jag har köpt några (8 st, tror jag) hösilagebalar och lite hackad lusern, plus att hästarna fått betfor och lusernpellets. Faktum är att jag har ungefär en veckas fullt behov av hö kvar. Och en hösilagebal. Och nu växer gräset så att de flesta hästarna - de lättfödda… - i princip klarar sig på bete.
Så, som sagt, jag tror att jag klarar en till torrsommar. Även om det blir jobbigt.
Men jag är faktiskt mer orolig för risken för skogsbränder. Det brann i skogen en dryg km från oss förra sommaren, efter ett åsknedslag.
Håller med om att risken för skogsbränder känns läskig om vi får ett till torrår.
 
Hur det ser ut med grundvattnet beror väldigt mycket på var man bor. Det blir fel att säga att det är ett faktum att det är en katastrof utan att tala om vilken del av landet man pratar om.
Visa bifogad fil 28428
Jag bor i sydöstra hörnet, här har grundvattnet återhämtat sig.
Däremot är jag högst medveten om att just det här hörnet av landet generellt får alldeles för lite nederbörd, de flesta av de regnområden som passerar diagonalt över landet brukar missa oss. Så, här är det extra bra att grundvattnet har återhämtat sig.

Det är rätt tryggt etablerat att som helhet konstatera att grundvatten nivåerna är för låga generellt över landet 👍

Jag vet inte riktigt på vilket sätt du anser att grundvattennivåer inte är ett problem så länge det inte gäller just ditt (eller mitt) län .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp