Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Jamen precis @sassiball ? 😳 Jag har aldrig uttryckt någon förvåning över sådana grödor, bara att det skulle vara vanligt att man konstbevattnar vall . Om det vore så vanligt hade vi ju öht aldrig behövt ha någon generell brist på grovfoder somrar som förra liksom .
Det är ganska vanligt att man bevattnar vall här nere ☺ Återigen så har jag aldrig påstått att det är något som alla gör, men det är vanligt. Jag tror du missuppfattade mig att jag menade att det var vanligt i hela landet och det har jag inte någon uppfattning om hur man gör. Men det verkar ju ovanligt i dina trakter i alla fall. 😇
 
Jag förstår inte vad det är du vill bevisa?

Det är totalt sett relativt få lantbrukare som alls har bevattningsanläggningar. I vissa områden nästan ingen, i andra områden så har var och varannan bevattningsanläggning.

För den som läser lantbrukstidningar och annan fackpress, eller går på fortbildningskurser inom växtodling eller vallodling, så har det aldrig skrivits och talats så mycket om bevattning som under det senaste året.

Det har också skrivits en hel om just hur förmånligt det kan vara att just bevattna vall, om det är torrt på våren, för att "få igång" vallen så att den börjar växa.

De lantbrukare som har bevattning, vattnar de grödor som odlas.
Är det torrt, så vattnar man även vall, under förutsättning att det finns tillräckligt med vatten att vattna med. Om vattnet i sig är en bristvara, så prioriterar man naturligtvis den gröda, eller den åker, som mest behöver vatten.

Alla som saknar bevattning, den stora majoriteten av alla lantbrukare i Sverige, som t.ex. jag, får hoppas på att det regnar helt enkelt.

Och sprida våra risker. Jag har t.ex. tagit några tidigare nerlagda hektar i bruk igen, som ligger lite lågt och skuggigt, för att kunna få en vallskörd även när det är så torrt på de soliga delarna av gården att skörden blir usel.

Bevisa?
Jag påtalade att diskussionen inte handlade om lerjordar, potatis eller andra grödor utan om konstbevattning av vall. Precis som du själv kommenterat att nej - det är INTE vanligt generellt över landet. Så nej - jag pratar inte bara om "mina" trakter utan generellt. Precis som du även själv konstaterat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp