Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Jag är inte orolig för egen del, har mycket bete och bönder runt omkring som värnar om sina grannar. Men jag är orolig i ett större perspektiv för där är mina möjligheter att påverka mindre. Typ när de skriver att samtliga nu förekommande bränder är startade av mänsklig aktivitet, det gör mig mycket orolig!
 
Är lite orolig för torka, var en stor skogsbrand bara 20 minuter ifrån oss igårkväll och det luktade jättemycket utanför oss och i hela orten/byn:crazy:Även flera andra bränder runt omkring Göteborg, hoppas verkligen på regn nu.

Känns tryggt är jag tagit av skona nu, finns både bergsknallar och gamla stengärdsgårdar i hagen så det kan ju slå en gnista. Är även ledig på fredag när det ska komma åska:nailbiting:
 
Hoppas bara att det hinner regna innan åskan:crazy:
Ser ut såhär nu
Screenshot_20190424-182028_SMHI Vder.jpg
 
Jag är väll inte direkt orolig, men däremot så funderar jag på hur jag ska lägga upp det...

Ska jag köpa fjolårets hö/silage nu som folk börjat våga sälja av, eller ska jag avvakta för att förhoppningsvis få tag på årets hö med bättre värden?

Bonden vi ”alltid” köper av hade ingen möjlighet alls att sälja förra året, han fick själv lov att köpa in massa extra för att kunna behålla alla sina kor. Önskemålet är att köpa av honom, vilket vi får om han får in så det räcker. Alltid varit toppkvalitet på hand mat!

Men ”fegar” vi och köper upp oss nu på det som säljs ut så kan vi ju inte köpa av honom också, då får vi ju stå med halvkasst hö ett år till...

Nu har jag en lättfödd ponny så jag behöver inga mängder och toppvärden, men ponnyn måste ju defintivt ha NÅGOT hö iallafall...Så det är där jag står och trampar för tillfället.
 
Är lite orolig för torka, var en stor skogsbrand bara 20 minuter ifrån oss igårkväll och det luktade jättemycket utanför oss och i hela orten/byn:crazy:Även flera andra bränder runt omkring Göteborg, hoppas verkligen på regn nu.
I närheten av där jag bor har det varit två skogsbränder, den ena tros vara anlagd då det började brinna på flera olika ställen samtidigt, förvisso är den branden nu släckt. Den andra branden, brinner än då terrängen är mycket svår att ta sig fram i.

Även hört att det ska vara någon form av torvmosse som brinner i Skåne, där det brinner ca 4m under marken... inget kul... minns jag kollade på aftonbladet och det var sjukt många skogsbränder samtidigt.
Just nu utanför fönstret tornar molnen upp sig och det ser hoppfullt ut för lite regn, även om de ser ut att bli skyfall, bättre än inget, speciellt för brandmännen som kämpar i skogen.
 
Här regnar det också och har regnat ordentligt till och från sedan igår kväll. :)

Ska regna till och från hela veckan, som det ser ut nu.
 
Regn :love:
Hoppas det fortsätter ett par dagar, regnar än så länge lagom mycket för att marken ska hinna ta upp regnet:up:
 
Här regnade det också någon timme på eftermiddagen. Ser ut att vara ett större molnområde så hoppas att det fortsätter mer senare. Men enligt både YR och SMHI så ska detfortfarande inte regna alls här idag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp