Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Förra sommaren? Fast det är klart, Södertälje tittade jag aldrig på eftersom det blir för långt att åka, i Sthlm och Uppsala var det slut.

I Australien dör ju djur på löpande band av torkan, det var en hel en hel hästhjord på bild i DN tidigare i vinter. :cry:

39-5385625c49a8e3a679d.jpg


https://svenska.yle.fi/artikel/2019...djur-i-australien-bland-annat-fladdermoss-och
Jag kollade HELA Stockholm, inklusive Södertälje, i mitten/slutet på förra sommaren. Fanns inget lucern att uppbringa alls. Jag fick åka långt för att få tag på det.
 
Här (norrort) har det inte regnat på ett bra tag, men enligt SMHI ska det regna några gånger nästa vecka, håller tummarna för det, det är fruktansvärt torrt i hagarna. Har varit några mindre gräs och skogsbränder i närheten. Lite orolig för sommarens bete och skördar, men hoppas på det bästa, regnet ser ju ut att komma nu!
 
Här började det regna igår och fortsatte under kvällen med kortare uppehåll. Fint, strilande regn, gräset tog en rejäl fart och idag är det redan mycket grönare.
Sks komma mer regn i veckan.
 
Jag var inne på GG:s hemsida och enligt den fanns ingen lusern att köpa i varesig Sthlm eller Uppsala, när jag ringde och frågade kunde de inte ge besked om när de trodde de skulle få hem något och jag hade inget bete på hela sommaren. Min ena leverantör har inte kunnat sälja alls, min andre kunde inte lova något och höjde sedan priserna med 150%. Jag fick tips av en Uppsalabo var jag kunde få tag på lusern i Uppsala men vad någon Foderlada är känner jag inte till.

Nu i februari var det en radiointervju med lantbrukare i Vallentuna som skulle tvingas destruera flera djur pga foderbrist och långa slaktköer, vad synd att han inte kände till att det inte var någon foderbrist alls. Det jag köpte och fick kassera köptes in i slutet av augusti. Vad skulle mina hästar leva på fram till dess, luft? Ingen kunde leverera stolpar så jag hade kunnat hägna in plättar med torrt gräs, varken butik eller på nätet, men det var väl inbillning det med. När jag fortfarande inte fått några stolpar, som beställdes i juli, avbokade jag dem i oktober. :crazy:
Foderladan , som jag känner till ligger på den lilla vägen mellan Danmarks kyrka och Linnes Hammarby . På enirokartan en röd fyrkant.
 
Här i norra skåne har det regnat mkt de senaste 36 h Så pass att vi fyllt tre IBCtankar och en badtunna med regnvatten från takavrinningen. Det känns riktigt skönt. Iaf brandrisken är minimerad nu. Räknar med en katastrofsommar ändå så behöver jag inte bli besviken iaf.
 
Kommit lite regn i åtminstone centrala Stockholm och nordöstra Stockholms län, men troligen inte tillräckligt. Ska dock regna lite även imorgon, så kanske. Man har sänkt risken för skogsbrand från 2 till 1 i alla fall. Man får väl vara glad för det lilla.
 
Regnade lite smått nyss här i Dalarna.
Imorgon eftermiddag och kväll ska det snöa, jag är inte helt nöjd med det nu när så mycket har slagit ut.

Vi har massor av humlor, hur klarar de sig i kyla?
 
Här i byhåla söder om Sthlm har det regnat ordentligt både igår och idag! :banana:
Ännu finns det hopp för mänskligheten, och klimatet i sommar! 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp