Klarna dragit dubbelt - hade du märkt det?

Hur menar du med detta, vad kan man göra annorlunda? I mitt fall är det ju en specifik faktura - som jag aktivt har godkänt att betala dag X - som har debiterats dubbelt. Inget som har dragits via autogiro eller att någon ”random” summa bara försvunnit.

Ok, då har jag missförstått problemet. Men då har jag svårt att se hur man kan lägga ens den minsta misstanke på Klarna. Då blir rapporteringen ännu mer fel och konstig.

Jag menar, om jag skickar en faktura på papper till dig på 100 kronor, du lägger in den för betalning hos din bank, och det betalas 100 + 100 kronor till mitt konto från ditt konto genom en felaktig hantering av din bank som jag har noll kontakt med. Ska jag då kölhalas i media?

Det är inte Klarna som ”dragit” något alls om det var så det inträffade.
 
Låter för mig som att felet är hos Nordea. Men bortsett från det skulle jag aldrig köpa någonting online om butiken enbart erbjöd Klarna och kommer aldrig erbjuda deras lösning till mina egna kunder via min egen webshop. De känns helt oseriösa!
 
Låter för mig som att felet är hos Nordea. Men bortsett från det skulle jag aldrig köpa någonting online om butiken enbart erbjöd Klarna och kommer aldrig erbjuda deras lösning till mina egna kunder via min egen webshop. De känns helt oseriösa!
Som kund tycker jag tvärtom. Jag gillar Klarnas lösningar, och väljer ibland en annan webbutik om Klarna inte finns som betalningsalternativ.
 
Enda som är lite skadat är förtroendet mot banker och dess system. Tycker det har varit väldigt mycket fel på deras system där man antingen inte kunnat betala med kort eller swish, inte kan logga in på internetbanken, kan inte se saldostatus mm.
Känner inte igen att jag har de problemen med mobilen och operatören. Men skulle de haft sådana problem så skulle jag varit lika skeptisk mot de.

Men mitt förtroende för klarna är inte skadat.

Vi måste kunna lita på att systemen fungerar.
 
Låter för mig som att felet är hos Nordea. Men bortsett från det skulle jag aldrig köpa någonting online om butiken enbart erbjöd Klarna och kommer aldrig erbjuda deras lösning till mina egna kunder via min egen webshop. De känns helt oseriösa!
Varför skulle klarna vara oseriösa? Jag väljer alltid klarna om det finns, aldrig haft problem.
 
Ok, då har jag missförstått problemet. Men då har jag svårt att se hur man kan lägga ens den minsta misstanke på Klarna. Då blir rapporteringen ännu mer fel och konstig.

Jag menar, om jag skickar en faktura på papper till dig på 100 kronor, du lägger in den för betalning hos din bank, och det betalas 100 + 100 kronor till mitt konto från ditt konto genom en felaktig hantering av din bank som jag har noll kontakt med. Ska jag då kölhalas i media?

Det är inte Klarna som ”dragit” något alls om det var så det inträffade.

Ja, jag tänker mer att det rent krasst väl kan råka hända när som helst, när man skickar en faktura för betalning? Inte OK, men konstigare saker/”systemfel” har väl hänt (och ganska nyligen, med tanke på Coop).

Å andra sidan funderar jag för egen del var Nordea kommer in i bilden. Det är inte min bank, men antar att det kan vara mottagarens?

I mailet från Klarna står det:
”Efter en noggrann utredning och genom samarbete med våra partners kom vi fram till att det inte var ett fel i Klarnas system som var orsaken, utan ett tekniskt fel hos Nordeas Autogiro. Detta bekräftades snart av har Nordea”.

Då kommer autogiro in i bilden i alla fall. Jag ska ärligt säga att jag inte förstår fullt ut det tekniska vad som faktiskt hänt, mer än att jag såvitt jag vet inte har något autogiro - i meningen stående, automatiska överföringar - kopplat till mitt konto och att jag även kan se precis vilken faktura som har dragits dubbelt, och det först efter att jag via Klarna aktivt har godkänt den för betalning.
 
Ja, jag tänker mer att det rent krasst väl kan råka hända när som helst, när man skickar en faktura för betalning? Inte OK, men konstigare saker/”systemfel” har väl hänt (och ganska nyligen, med tanke på Coop).

Å andra sidan funderar jag för egen del var Nordea kommer in i bilden. Det är inte min bank, men antar att det kan vara mottagarens?

I mailet från Klarna står det:
”Efter en noggrann utredning och genom samarbete med våra partners kom vi fram till att det inte var ett fel i Klarnas system som var orsaken, utan ett tekniskt fel hos Nordeas Autogiro. Detta bekräftades snart av har Nordea”.

Då kommer autogiro in i bilden i alla fall. Jag ska ärligt säga att jag inte förstår fullt ut det tekniska vad som faktiskt hänt, mer än att jag såvitt jag vet inte har något autogiro - i meningen stående, automatiska överföringar - kopplat till mitt konto och att jag även kan se precis vilken faktura som har dragits dubbelt, och det först efter att jag via Klarna aktivt har godkänt den för betalning.
När man betalar via klarnaappen är det ett autogiro, även om man godkänner varje faktura innan betalning. Är autogiro som gör att de kan dra pengarna från kontot.
 
Ja, fast det kan inte hända. Vägrar all form av autogiro och öppen obegränsad access till mina konton för företag jag handlar med.

Det är inte Ok, men eftersom det inte är medvetet och man jobbar järnet för att fixa ASAP, så är det nog något man får räkna med kan hända någon enstaka gång. Bekvämlighetens pris. Ett litet hack i förtroendet möjligtvis, men för egen del mer vatten på kvarnen till det egna beslutet att behålla kontrollen över mina pengar närmare mig själv.

Jag har inte autogiro. Jag betalar via appen genom att godkänna att fakturan betalas och med vilken förfallodag den dras. Den har dragits två gånger, men inte på samma datum utan med flera dagar emellan.

Jag köper inte ursäkten rakt av, det handlar inte om det problemet som de vill få det at se ut som. Alternativet är ännu sämre just nu, men helt klart har mitt förtroende för tjänsten fått en rejäl törn, inte minst med hänvisning till den orimliga förklaringen.
 
Ok, då har jag missförstått problemet. Men då har jag svårt att se hur man kan lägga ens den minsta misstanke på Klarna. Då blir rapporteringen ännu mer fel och konstig.

Jag menar, om jag skickar en faktura på papper till dig på 100 kronor, du lägger in den för betalning hos din bank, och det betalas 100 + 100 kronor till mitt konto från ditt konto genom en felaktig hantering av din bank som jag har noll kontakt med. Ska jag då kölhalas i media?

Det är inte Klarna som ”dragit” något alls om det var så det inträffade.

Jag är rätt övertygad om att de har kört sina medgivanden två gånger, på två olika datum. Vilket betyder att de har brister i rutinerna (rejält) och dessutom dragit in stora pengar (ränteplacering) på det.
 
Låter för mig som att felet är hos Nordea. Men bortsett från det skulle jag aldrig köpa någonting online om butiken enbart erbjöd Klarna och kommer aldrig erbjuda deras lösning till mina egna kunder via min egen webshop. De känns helt oseriösa!
För mig måste en av två stämma för att jag ska köpa
1, betala med klarna
2, känna till sidan/butiken mycket väl

Stämmer inget av ovanstående så handlar jag inte.
 
Jag har inte autogiro. Jag betalar via appen genom att godkänna att fakturan betalas och med vilken förfallodag den dras. Den har dragits två gånger, men inte på samma datum utan med flera dagar emellan.

Jag köper inte ursäkten rakt av, det handlar inte om det problemet som de vill få det at se ut som. Alternativet är ännu sämre just nu, men helt klart har mitt förtroende för tjänsten fått en rejäl törn, inte minst med hänvisning till den orimliga förklaringen.

Fast då är det tekniskt sett autogiro, där du givit Klarna obegränsad ”rätt” att dra pengar från ditt konto när de vill. Att det sedan sker per gång i deras app är ett annat avtal.
 
Varför skulle klarna vara oseriösa? Jag väljer alltid klarna om det finns, aldrig haft problem.
Grunden till att de ses som oseriösa är nog främst att de varit (är?) väldigt snabba på att skicka ut påminnelse om förfallna fakturor, och att det åtminstone tidigare varit många originalfakturor som (hävdas det) inte kommit fram.
 
Jag har inte autogiro. Jag betalar via appen genom att godkänna att fakturan betalas och med vilken förfallodag den dras. Den har dragits två gånger, men inte på samma datum utan med flera dagar emellan.

Jag köper inte ursäkten rakt av, det handlar inte om det problemet som de vill få det at se ut som. Alternativet är ännu sämre just nu, men helt klart har mitt förtroende för tjänsten fått en rejäl törn, inte minst med hänvisning till den orimliga förklaringen.
När man betalar via appen är det autogiro som används.
 
Fast då är det tekniskt sett autogiro, där du givit Klarna obegränsad ”rätt” att dra pengar från ditt konto när de vill. Att det sedan sker per gång i deras app är ett annat avtal.

Jo, den delen fick jag nu klarhet i. Men jag kan fortfarande inte se hur samma fordran kan regleras två gånger med dagar emellan. Det är inte ett marginellt "tjosanhoppsan" det är rätt allvarlig brist i säkhetssystemet.

Tillägg: jag har använt Klarna väldigt mycket, till 99,8 % av nätinköp och 100 % där det går att välja. Nu kommer jag att fundera två gånger. Den här gången var det en liten summa om 300 kr+, men jag har också fakturor på 15 000 kr som jag inte känner är OK att ligga ut med 10-15 dagar innan de återbetalas.
 
Varför skulle klarna vara oseriösa? Jag väljer alltid klarna om det finns, aldrig haft problem.
Finns massor online om deras tekniska problem och hur de behandlar refunds och liknande. Favoriten är att de betalar tillbaka pengar till kunder som företagaren själv försöker hjälpa med eventuella klagomål.

Själv har jag checkat ut via Klarna som gäst i en butik. Som gäst är det brukligt att du nästa gång du kommer till butiken måste fylla i dina uppgifter igen eftersom du var gäst. Så funkar det inte med Klarna. De lagrar och spårar typ allt och kommer du till en helt ny butik som oxå använder Klarna får du en popup med alla dina uppgifter redan ifyllda..
 
Finns massor online om deras tekniska problem och hur de behandlar refunds och liknande. Favoriten är att de betalar tillbaka pengar till kunder som företagaren själv försöker hjälpa med eventuella klagomål.

Själv har jag checkat ut via Klarna som gäst i en butik. Som gäst är det brukligt att du nästa gång du kommer till butiken måste fylla i dina uppgifter igen eftersom du var gäst. Så funkar det inte med Klarna. De lagrar och spårar typ allt och kommer du till en helt ny butik som oxå använder Klarna får du en popup med alla dina uppgifter redan ifyllda..
Inte mycket du kan använda om du inte vill lämna spår efter dej på internet.
Vill du inte lämna spår så stäng internet och handla ute i samhället med kontanter så spåras bara det där du tar ut kontanter. Nackdelen är bara att det kan bli svårt att betala för parkering då det kräver app eller sms så där blir du spårad ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 035
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 830
Senast: Hedinn
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 310
Senast: LenaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 929
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp