Klarna dragit dubbelt - hade du märkt det?

Lovisaleonora

Trådstartare
Fick precis mail från Klarna. På grund av ett fel hos Nordea har de dragit vissa fordringar dubbelt. Pengarna återbetalas om 2-3 dagar. Totalt lånar de rätt stora summor under ca 10 dagar.

Hade du märkt det? Påverkar det ditt förtroende för Klarna? Är det OK att låna av sina kunder?
 
Fick precis mail från Klarna. På grund av ett fel hos Nordea har de dragit vissa fordringar dubbelt. Pengarna återbetalas om 2-3 dagar. Totalt lånar de rätt stora summor under ca 10 dagar.

Hade du märkt det? Påverkar det ditt förtroende för Klarna? Är det OK att låna av sina kunder?
Jag känner att mitt förtroende för säkerhet vad gäller sådant överlag sjunkit sista tiden, med hackadet som berörde coop etc. Men har Klarna verkligen aktivt lånat av kunderna?
 
Jag hade märkt det eftersom jag regelbundet kollar min internetbank. Det hade inte påverkat mitt förtroende för Klarna, de informerar om att något gått fel och jag får tillbaka mina pengar, no harm done.

Jag känner att det är skillnad mellan att man medvetet lånar pengar av sina kunder (utan att den uppgörelsen finns) och att det uppstår ett fel som man rättar till. Det ena är inte okej, det andra faller under kategorin "shit happens" enligt mig. Skatteåterbäringen är ju också en typ av "lån" där det dras för mycket skatt som sedan betalas tillbaka så småningom, utan ränta, det är sällan folk blir upprörda över det, tvärt om, folk blir glada att gå plus när deklarationen kommer.

För att jag skulle tappa förtroendet för Klarna eller annan betaltjänst skulle det krävas att det upprepas regelbundet samt att det strular med återbetalningen så att jag som kund aktivt måste vidta åtgärder för att återfå mina pengar, alt att det tar orimligt lång tid innan pengarna kommer åter.
 
Upptäckte det en gång när jag var inloggad på internetbanken. Loggade in på Klarna och då fanns det redan inlagt att jag skulle få tillbaka. En annan gång (jo, det har hänt ett par gånger) märkte jag inget själv men fick meddelande (sms?) om det och fick pengarna åter utan bekymmer.
 
Jag är rätt säker att jag märkt det, men inte gjort nån grej av det utan tänkt att jag får väl tillbaka dom.
 
Fick precis mail från Klarna. På grund av ett fel hos Nordea har de dragit vissa fordringar dubbelt. Pengarna återbetalas om 2-3 dagar. Totalt lånar de rätt stora summor under ca 10 dagar.

Hade du märkt det? Påverkar det ditt förtroende för Klarna? Är det OK att låna av sina kunder?
Nja, jag kan nog med stor sannolikhet missat det. Men beror väl på hur stor summa det är.
Känner mig inte så orolig ang Klarna. Och nej, det är inte ok gjort. Men ibland blir det någon miss.
 
Jag hade märkt det. Använder utgiftskollen i Swedbank och håller koll på varenda post på kontot. Skriver mer beställningar numera också i kalendern för blir så stressad av att inte ha koll. Jag har bra förtroende för Klarna faktiskt då de aldrig krånglat för mig och generellt rätt stor acceptans för misstag, måhända naivt.
 
Jag hade märkt det, eftersom jag har stenkoll på mitt konto (kollar ofta). Jag betalar iofs mina fakturor från Klarna manuellt, så vet inte om det är aktuellt i mitt fall? Men som det beskrivs här hade en gång inte påverkat mitt förtroende för dem. Vid upprepat strul hade det kunnat göra det.
 
Hade märkt.
Inte drabbad nu.
Misstag händer alla men sker det ofta så lär jag inte använda tjänsten igen. Eller blir krångligt för mig.
 
Jag hade förmodligen inte märkt småsummor, över 500 kr så hoppas jag att jag reagerat men det är inte säkert.

Eftersom jag redan ogillar Klarna och deras konkurrenters koncept så får jag vatten på min kvarn när sådant här händer :p Förtroendet är nog oförändrat, jag hade inte varit orolig över att få tillbaka mina pengar men undvikit att använda deras tjänster i den mån det går.
 
Fick precis mail från Klarna. På grund av ett fel hos Nordea har de dragit vissa fordringar dubbelt. Pengarna återbetalas om 2-3 dagar. Totalt lånar de rätt stora summor under ca 10 dagar.

Hade du märkt det? Påverkar det ditt förtroende för Klarna? Är det OK att låna av sina kunder?
Är det verkligen klarnas fel när det står att det dragits två gånger pga ett fel hos Nordea? Känns mer som Nordeas fel då.

Jag hade märkt det, och varit noga med att se till att pengarna blir återbetalda. Påverkar inte mitt förtroende när det händer enstaka gånger.
 
Jag hade förmodligen märkt det, beroende på summan. Jag handlar mycket "småsaker" för några hundralappar när jag använder Klarna, och då blir det givetvis svårare att upptäcka.

För mig har Klarna hittills alltid funkat bra, så jag har förtroende för dem. Och, som @Malibu_Stacy skriver, kan man verkligen lasta Klarna för ett fel hos Nordea :confused:?
 
Nu mer hade jag märkt då jag gör betalningarna till klarna manuellt i bankappen och inte i klarna. Har nu mer alltid 0 kr på kortkontot och för över bara exakt vad jag ska betala på räkningar eller ta ut så står det minus så vet jag att något är fel.
 
Fick precis mail från Klarna. På grund av ett fel hos Nordea har de dragit vissa fordringar dubbelt. Pengarna återbetalas om 2-3 dagar. Totalt lånar de rätt stora summor under ca 10 dagar.

Hade du märkt det? Påverkar det ditt förtroende för Klarna? Är det OK att låna av sina kunder?

Jag är tydligen drabbad, men hade inte märkt det förrän jag fick mailet från Klarna (trots att jag läste om nyheten för några dagar sedan 🙈). Inget större belopp, men ändå.

Utifrån Klarnas förklaring känns det spontant inte helt orimligt att det kan råka hända, av misstag, och jag förväntar mig att de löser problemet som utlovat. I dagsläget kommer jag inte sluta använda Klarna om alternativet är att betala för en beställd vara före leverans. Det känns ännu mer osäkert. Men ser detta som ett wake up call att ha bättre koll, helt klart.
 
Fick precis mail från Klarna. På grund av ett fel hos Nordea har de dragit vissa fordringar dubbelt. Pengarna återbetalas om 2-3 dagar. Totalt lånar de rätt stora summor under ca 10 dagar.

Hade du märkt det? Påverkar det ditt förtroende för Klarna? Är det OK att låna av sina kunder?

Ja, fast det kan inte hända. Vägrar all form av autogiro och öppen obegränsad access till mina konton för företag jag handlar med.

Det är inte Ok, men eftersom det inte är medvetet och man jobbar järnet för att fixa ASAP, så är det nog något man får räkna med kan hända någon enstaka gång. Bekvämlighetens pris. Ett litet hack i förtroendet möjligtvis, men för egen del mer vatten på kvarnen till det egna beslutet att behålla kontrollen över mina pengar närmare mig själv.
 
Ja, fast det kan inte hända. Vägrar all form av autogiro och öppen obegränsad access till mina konton för företag jag handlar med.

Hur menar du med detta, vad kan man göra annorlunda? I mitt fall är det ju en specifik faktura - som jag aktivt har godkänt att betala dag X - som har debiterats dubbelt. Inget som har dragits via autogiro eller att någon ”random” summa bara försvunnit.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 865
Senast: Hedinn
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 324
Senast: LenaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp