Klart med tiggeriförbud

Gammelin

Trådstartare
Nu har Högsta Förvaltningsdomstolen slagit fast att det är ok för kommuner att införa lokala tiggeriförbud. Kommer detta att respekteras. Om inte vad blir straffet?
 
På sätt och vis kan det vara positivt, Nu går det att ha zoner framför butiks/bank/apotek/system o andra ingångar där folk tidigare nästan fick löpa gatlopp. Att det inte hjälper tiggeriet i sig är väl självklart.
Det har ju visat sig att attraktiviteten för Sverige har minskat. De första vintrarna tiggare var här , då lönade det sig, men nu så sitter många hela dagarna för ngr slantar bara.
 
Själv funderar jag mest kring hur det ska gå när vi blir kontantlösa. Hur ska man då kunna ge pengar? Om man vill det. Jag misstänker att det kommer att ha större "effekt".....
 
Ja förbudet kommer säkert hjälpa de som tigger. Verkligen. Men skönt att vi slipper se dom!

Ja, skönt att slippa se tiggare.
Dock har de blivit lite mindre offensiva med tid, tycker jag, tiggarna.

Att utländska medborgare kommer till Sverige och tigger är tragiskt.
Det är tragiskt att deras hemländer inte ger dem rimliga levnadsförhållanden.

Men att uppmuntra tiggeri ger inte heller någon hjälp i ett större perspektiv.
 
Själv funderar jag mest kring hur det ska gå när vi blir kontantlösa. Hur ska man då kunna ge pengar? Om man vill det. Jag misstänker att det kommer att ha större "effekt".....
Tja det jag har märkt att dom vill ha tomma flarror eller pantkvitton. När jag kommer med en kasse med tomflarror så blir jag trakasserad av dom när dom säger panta panta panta
 
Själv funderar jag mest kring hur det ska gå när vi blir kontantlösa. Hur ska man då kunna ge pengar? Om man vill det. Jag misstänker att det kommer att ha större "effekt".....

Många är ju ganska kreativa.
Kanske de fixar swish.

Obs, inte sarkastiskt menat även om jag inser att det kan se så ut.
För de flesta av tiggarna har ju smartphones.
Men man kanske måste ha svenskt mobilt bank-ID för att skaffa swish?
 
Jag tycker att EU ska ta ett rejält tag i den här frågan! Det är ju EU-medborgare som sitter där och tigger! Från EU-länder som får bidrag från EU. Men dessa människor blir så diskriminerade i sina hemländer (EU-länder) att de tvingas åka till ett kallt Sverige för att försörja sig. Nä, EU borde ta tag i det och tvinga dessa stackars människors hemländer att ta hand om dem! Annars får väl EU hota med att dra in på bidragen länderna får...
 
Jag tycker att EU ska ta ett rejält tag i den här frågan! Det är ju EU-medborgare som sitter där och tigger! Från EU-länder som får bidrag från EU. Men dessa människor blir så diskriminerade i sina hemländer (EU-länder) att de tvingas åka till ett kallt Sverige för att försörja sig. Nä, EU borde ta tag i det och tvinga dessa stackars människors hemländer att ta hand om dem! Annars får väl EU hota med att dra in på bidragen länderna får...

Ja, det vore ju det bästa.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 638
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
860
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp