Klass hundfoder

Meibla

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det fodret? Funderar på å testa det till min hane, men skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av det... :)
 
leo (schäfer) äter Klass, han åt nordic innan, men eftersom vi var tvungna att beställa större mängder varje gång av Nordic
så bytte vi till klass (i stort sett samma mat).
Vi är jättenöjda med Klass, han gillar det och är fin
i hull, hår och avföring :)
Det kräver ju förstås lite mer planering eftersom du måste lägga fram och tina det plus att det tar plats i frysen ;)

Vi ger han även lite royal canin´s schäferfoder varje dag,
ganska bra att han är van vid lite annat foder också om man ska resa bort och har svårt att släpa med sig en frys :D

mvh julia
 
Har även jag gett min schäfertik Klass hundfoder och varit väldigt nöjd med det. Likaså var hunden nöjd. :)

Bytte till MeraDog då jag tyckte det var för jobbigt med att ta med frysmat överallt. Reste väldigt mkt då, gör inte det längre. Har funderat på att byta över igen, men just nu fungerar det jättebra med det jag gör. Det blir en blandning av MeraDog och Barf. Mums säger hunden! :d
 
ja en frys vill jag inte gärna släpa med mej överallt :D
Hur mkt ska en schäfer ha per dag på ett ungefär?
 
Min schäfer åt 3 st "korvar"/dag = 1½ kg utav det fetaste alternativen.
 
Har kompisar som kör bruks med sina rottisar och som ville ha ett bra foder - de valde klass - som skall vara ett så "köttigt" foder.

En annan vän har en Weimaraner som hon jagar med och ville också ha ett toppenfoder. Hennes hund blev dålig och då tog hon reda på vad det verkligen var i korvarna (stod tydligen inte på förpackningarna?) det var precis som många andra foder alldeles för hög andel spannmål.
 
Tänk på att Klass (och de flesta andra frysta färskfoder) innehåller en hel del vete! Och det är väldigt vanligt med hundar som reagerar negativt på vete.

Min hund gillade inte ens Klass.
 
Jag känner inte till klass men är inte det ett foder som räknas till kategorin våtfoder?

Jag citerar från tidningen Jakt Hunden: ( nr 3 2004)

"Hundägare som köper fryst våtfoder från en viss typ av tillverkare måste ha tillstånd från Jordbruksverket. Hittills har tillståndet varit kostnadsfritt, men under sommaren införs en avgift. Dessutom säger reglerna att endast ägare av jakt- eller draghundar får tillstånd."
Slut citat.

Läser vidare: citat "De produkter som används i det här våtfodret är godkända och bra råvaror. Men eftersom de inte klassas som livsmedel i egentlig mening, har regeringen bestämt att tillverkaren bara får sälja till jakt- och draghundar." slut citat
 
Nej, där är både vete och vetegroddar (eller om det var vetekli?). Nu tänker jag på den vanliga Klassen, helfodret.

Gick in på hemsidan och kopierad:

Klass Normal: Slaktfoderprodukter av nöt, syrade mjölkprodukter, vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli, potatispulver, melass, linfrö, mineralfoder, vitaminpreparat A, B, D, E.

Klass Plus: Slaktfoderprodukter av nöt, syrade mjölkprodukter, vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli, potatispulver, melass, linfrö, mineralfoder, vitaminpreparat A, B, D, E.melass, linfrö, mineralfoder samt vitaminpreparat (A, B, D, E).

Klass Fisk: Slaktfoderprodukter av nöt,torskfilé avskär, torskrens, mjölk, vete, korn, havre, havregryn, grodd, kli, potatispulver, melass, linfrö, mineralfoder samt vitaminpreparat (A, B, D, E).

Vete i alla varianterna!
 
Både havre vete och korn...definitivt rejält med spannmål :smirk:.
 
Färskfoder har dock den fördelen att spannmålen kan behandlas på annat vis än med torrfoder. Nu kommer jag inte ihåg vilket färskfoder det gällde, men spannmålet i det färskfodret behandlas så att det liknande de halvsmälta vegetabilier som vilda rovdjur får i sig från bytesdjurens magar.
 
Räknas klass som "färsk"foder?

Nu vet jag ju några hundägare som provade Klass just för att deras hundar reagerade på spannmålsfoder - hundarna reagerade lika mycket på Klass och när detta begav sig visste de inte om att Klass innehöll så stor del spannmål.
Antingen så är deras hundar extremt överkänsliga eller så ger spannmålet i Klass samma utslag som i vanligt torrfoder?
 
Om hunden är överkänslig mot vete (som är mycket vanligt pga att vete är svårsmält för hundar) så reagerar den även på Klass...eller om du ger den bröd eller pannkakor eller makaroner regelbundet.

Observera att överkänslighet inte är det samma som allergi! Men be helst en läkare förklara skillnaderna...
 
Ja, Klass är ett fryst färskfoder. Att ett foder är just ett färskfoder innebär dock inte automatiskt att spannmålen behandlas annorlunda. Jag vet bara ett enda färskfoder där man försöker efterlikna halvsmälta vegetabilier, men jag kan som sagt inte komma på vilket det var.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Om man är dagmatte: Vem står för kostnad för hundfoder ?
2
Svar
23
· Visningar
2 209
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Det gäller fodret SMAAK, som bl a säljs genom VetZoo och ArkenZoo. https://svenska.yle.fi/a/7-10044849...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
15 699
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Funderar på att köpa en Emmi-pet, för att se om det hjälper till att hålla munnen frisk på djuren hemma. Är det någon här som har...
Svar
9
· Visningar
988
Senast: Kildegrei
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp