Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker bara förstå vart skon klämmer och du redogör ju för en del väsentliga saker som ja, är sjukt frustrerande. Så jag förstår din frustration, jag kan bara inte se hur frustrationen blir förakt. Att folk lever gott på andras bekostnad kan jag förstå blir förakt, men det går ju inte för alla i överklassen. Eller.. är det kanske det du tycker? Att privilegium såsom att födas in i överklassen per definition är att leva på bekostnad av de som uteslutits, exempelvis arbetarklass och svarta?

Jag har aldrig påstått att jag föraktar överklassen?
 
Så klass definieras efter materiella tillgångar?

Delvis, om man inte har lån på allt. Och beroende på vad man har för materiella tillgångar i kombination med pengar på banken och hur man är som person (anser jag).
Man är inte överklass bara för man går på teater och har finskor inne. Men tycker inte heller man är överklass om man har 20 mille på banken men är, ser ut och bor... mossigt (kom inte på något annat ord).
 
Jag har aldrig påstått att jag föraktar överklassen?

Det är den uppfattningen jag fick av tråden men då har jag missförstått, och ser nu att det föraktfulla uttalande som jag tänkte på var från en annan användare. Att vara frustrerad över och att problematisera hur tillgångar är fördelade och varför de är fördelade på ett visst sätt ser jag som självklart.
 
Det är den uppfattningen jag fick av tråden men då har jag missförstått, och ser nu att det föraktfulla uttalande som jag tänkte på var från en annan användare. Att vara frustrerad över och att problematisera hur tillgångar är fördelade och varför de är fördelade på ett visst sätt ser jag som självklart.

Ja, då har du missförstått. Att jag förstår förakt uppåt innebär inte att jag själv föraktar.
 
Delvis, om man inte har lån på allt. Och beroende på vad man har för materiella tillgångar i kombination med pengar på banken och hur man är som person (anser jag).
Man är inte överklass bara för man går på teater och har finskor inne. Men tycker inte heller man är överklass om man har 20 mille på banken men är, ser ut och bor... mossigt (kom inte på något annat ord).
Jag tänker att det hänger ganska mycket på släktskap med, med rätt efternamn kan man komma väldigt långt.
 
Det är den uppfattningen jag fick av tråden men då har jag missförstått, och ser nu att det föraktfulla uttalande som jag tänkte på var från en annan användare. Att vara frustrerad över och att problematisera hur tillgångar är fördelade och varför de är fördelade på ett visst sätt ser jag som självklart.
Fast det är ju uppenbarligen inte självklart?
Det är ju tex bara att läsa i den här tråden? :)
 
Vet inte om det här med namn egentligen är klassfråga, men de "vanliga" namnen (oavsett vilket land du kommer ifrån), verkar ha lättare att komma i tid. Det tycker vi att vi har märkt på min arbetsplats.

Finns det två likvärdiga sökande till ett jobb, så får den med ett "riktigt" namn jobbet.
De påhittade namnen eller med alternativa stavningar verkar ha svårare att komma i tid (hos oss).

Exempel på vad jag menar med "påhittade" namn:
Z i efternamnen istället för S, X istället för K, J istället för Y, gärna i kombination om det går (Yohanzon, Erixzon).

Förnamn som Glimra, Lexie, Tindra, Zammy, Yoanna.
De "nya" dubbelnamnen namnen med som Emmie-Lynne, Alva-Lee, Mi-Rakel, Nova-Lie
För att inte glömma artist/film och stadsnamn som London, Phoenix, Trinity, Texas, Liam, Elton, Zelda, River.

Sofia, Maria, Marko, Stefan, Janko, Peter, Annelie (utan bindestreck ;)) och Ebba kommer i tid oftare hos oss i alla fall.
De andra kommer inte till intervju förrän vi har gått igenom alla ansökningar och ev. inte hittat någon.
 
Vet inte om det här med namn egentligen är klassfråga, men de "vanliga" namnen (oavsett vilket land du kommer ifrån), verkar ha lättare att komma i tid. Det tycker vi att vi har märkt på min arbetsplats.

Finns det två likvärdiga sökande till ett jobb, så får den med ett "riktigt" namn jobbet.
De påhittade namnen eller med alternativa stavningar verkar ha svårare att komma i tid (hos oss).

Exempel på vad jag menar med "påhittade" namn:
Z i efternamnen istället för S, X istället för K, J istället för Y, gärna i kombination om det går (Yohanzon, Erixzon).

Förnamn som Glimra, Lexie, Tindra, Zammy, Yoanna.
De "nya" dubbelnamnen namnen med som Emmie-Lynne, Alva-Lee, Mi-Rakel, Nova-Lie
För att inte glömma artist/film och stadsnamn som London, Phoenix, Trinity, Texas, Liam, Elton, Zelda, River.

Sofia, Maria, Marko, Stefan, Janko, Peter, Annelie (utan bindestreck ;)) och Ebba kommer i tid oftare hos oss i alla fall.
De andra kommer inte till intervju förrän vi har gått igenom alla ansökningar och ev. inte hittat någon.
Apropå klassförakt?
 
Jag är en kulturarbetare. Konstnär samt jobbar som lärare inom konst.
Ekonomin är helt klart att definiera som arbetarklass, detsamma med arbetsvillkoren. I produktionen är jag den som skapar det som andra konsumerar, precis som arbetarklassen. Det är konsumenterna och institutionerna som bestämmer vad jag skapar, trots att jag gärna vill tro att jag är den som bestämmer.
Det som skiljer från arbetarklass är utbildningsgraden, jag har fem års utbildning och en universitetsexamen bakom mig. Jag jobbar främst som lärare för studieförbund, men även hoppat in som gästlärare på universitetet.

Jag har alltså utbildning som en akademiker, men min livsstil och ekonomiska förhållanden är arbetarklass.
Nu har jag dock börjat studera igen, så till slut kanske jag får bättre ekonomi.
 
Du anser möjligen att det är så. Det anser inte jag. Oavsett så tycker jag att ditt tidigare påstående saknade uppenbara faktorer som möjliggjorde det där "tänkandet" du refererar till.
Vilket tänkande menar du att det skulle vara?
Jag kan ta ett exempel på vad jag menar.
Typiskt är hur man hanterar pengar.
Där tankesättet är att pengar skall generera mera pengar oavsett hur liten summan är.
Motatta sättet är att köpa sådant som man vill ha för stunden och hamna i Lyxfällan.

Jag åker t.ex. en billig bil och skall köpa en pelletskamin för pengarna.
 
Vilket tänkande menar du att det skulle vara?
Jag kan ta ett exempel på vad jag menar.
Typiskt är hur man hanterar pengar.
Där tankesättet är att pengar skall generera mera pengar oavsett hur liten summan är.
Motatta sättet är att köpa sådant som man vill ha för stunden och hamna i Lyxfällan.

Jag åker t.ex. en billig bil och skall köpa en pelletskamin för pengarna.

Det var ju du själv som refererade till tänkande? Ska jag gissa mig fram till vad du avser?
 
Vet inte om det här med namn egentligen är klassfråga, men de "vanliga" namnen (oavsett vilket land du kommer ifrån), verkar ha lättare att komma i tid. Det tycker vi att vi har märkt på min arbetsplats.

Finns det två likvärdiga sökande till ett jobb, så får den med ett "riktigt" namn jobbet.
De påhittade namnen eller med alternativa stavningar verkar ha svårare att komma i tid (hos oss).

Exempel på vad jag menar med "påhittade" namn:
Z i efternamnen istället för S, X istället för K, J istället för Y, gärna i kombination om det går (Yohanzon, Erixzon).

Förnamn som Glimra, Lexie, Tindra, Zammy, Yoanna.
De "nya" dubbelnamnen namnen med som Emmie-Lynne, Alva-Lee, Mi-Rakel, Nova-Lie
För att inte glömma artist/film och stadsnamn som London, Phoenix, Trinity, Texas, Liam, Elton, Zelda, River.

Sofia, Maria, Marko, Stefan, Janko, Peter, Annelie (utan bindestreck ;)) och Ebba kommer i tid oftare hos oss i alla fall.
De andra kommer inte till intervju förrän vi har gått igenom alla ansökningar och ev. inte hittat någon.
Vilket rätt tydligt bevisar att den som har "fel" föräldrar automatiskt får ett sämre utgångsläge. Det är ju knappast överklassen som döper sina barn till Trinity Erixzon.
 
Haha men försök få hjälp av en doktor i teoretisk fysik :rofl:, inte så himla kul faktiskt... huvudet snurrar åt alla håll. Och matten hade de ändrat på för mycket sedan föräldern var liten för att hen ska kunna hjälpa ordentligt. Däremot fick man ju tvånget att göra den och nöjet att ligga på eftermiddagarna och läsa Tvärsnitt och Forskning och framsteg och Kvinnovetenskaplig tidskrift i lugn och ro, ensam hemma.

Men fördelen är ju tyvärr den att läsebördan känns lätt att bära och att det är på engelska inte gör någonting alls, trots att det var direkt efter gymnasiet.

Jag tycker man bara ska ha repetitionsläxor ;) på saker som gåtts igenom :arghh: och jag talar i egen sak där.
Tyvärr? (Mitt fetade ord i citatet) :confused: Varför tyvärr? Det låter ju som att det var positivt för dig?

För mig i matten hade repetition inte hjälpt, jag glömde snabbt bort saker. Be mig inte att göra min högstadie matte nu till exempel :nailbiting::p Annars håller jag med!
 
Jo, att det är någon finare typ av sko förstår jag. Men vad för typ av sko? Köper folk finskor endast för inomhusbruk? "Riktiga" skor som man alltså inte använder någon annanstans än inomhus?
För kvinnor en lätt sko som passar till kläderna. Låg eller liten nätt klack eller sandaletter. Stilettklackar förstör golv och vissa mattor. För män en snygg sko som passar till klädseln. Men det ska ju vara bekvämt också 😊😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
4 988
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 101
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp