Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

fio

Trådstartare
Klimke eller Nuno ! Förr och nu! Hur har dressyren ändrat sig med åren, ja kom igen och berätta vad ni ser! Jag gör en ny tråd med dessa då den andra försvann.

Klimke -95 i Aachen , Det här får mig att gråta av glädje :love: Titta hur han fluffar runt i sadeln och släpper igenom hästens rörelse och formen är bara :love: Inget flash direkt men det här är dressyr för mig :) (ja jag vet att många inte håller med, men det skiter jag i)

http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Legenden Nuno hmm.. förstår inte stressen men kunde kanske vara bra i krig, detta tilltalar mig inte alls, tycker bara det är en rad brister han visar upp. Så allt snack om samma faller ju rätt hårt här.

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

mästarna i respektive årtionde.

1960- Josef Neckermann
http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok

1972- Liselott Linsenhoff

http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY

1984- R.Klimke

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8

1990- Nicole Upphoff

http://www.youtube.com/watch?v=RWCv5BxwaCU

Nutid

Isabell

http://www.youtube.com/watch?v=K50pOr6Oe88
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Och så Anky och Gaal förstås men det är väl ingen som behöver film på dom för att komma ihåg hur det ser ut :D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Klimke eller Nuno ! Förr och nu! Hur har dressyren ändrat sig med åren, ja kom igen och berätta vad ni ser! Jag gör en ny tråd med dessa då den andra försvann.

Klimke -95 i Aachen , Det här får mig att gråta av glädje :love: Titta hur han fluffar runt i sadeln och släpper igenom hästens rörelse och formen är bara :love: Inget flash direkt men det här är dressyr för mig (ja jag vet att många inte håller med, men det skiter jag i)

http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs


Jaha nu svarade jag om en del filmer i andra tråden men det räknas förstås inte så jag tar det igen...

Med denna så håller jag helt med, en sån film får mej att njuta och nästan rent fysiskt bli ridsugen och vilja kunna rida så NU!! :love: Men det kommer inte att hända nånsin, ändå kan en sån film bli en enorm inspiration för mej, som jag kan ha som "känsla" att sträva mot, bra ridning funkar så för mej!

Legenden Nuno hmm.. förstår inte stressen men kunde kanske vara bra i krig, detta tilltalar mig inte alls, tycker bara det är en rad brister han visar upp. Så allt snack om samma faller ju rätt hårt här.

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

Nej det ger ingen bra känsla alls, som inte nån av hans filmer jag har sett har gjort heller...stressigt, spänt, hackigt, trist:( Förstår inte det ridsättet alls eller vad som gör det till något att beundra:confused:.


mästarna i respektive årtionde.

1960- Josef Neckermann
http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok

Tycker hästen är trevlig men för hög och därmed svajig form, nacken ska uppenbarligen vara hög med konsekvens att den blir ostadig i formen, vilket är synd, tror t o m den hästen kunde hävdat sej i modern tid med lite andra förutsättningar!:idea:


Tycker det är rätt märkligt att de är på den höga nivån när hästen inte ens är helt i balans utan rantar undan mer eller mindre en stor del av tiden, dvs inte ens en bra takt, och det blir stressigt, markbundet och trist i det stora hela....Såg det alltid ut så eller var det olycksfall i abetet pga publiken satt så nära :confused:

Och det var allt just nu, hinner inte titta på fler filmer på en stund, måste ju jobba också:angel:

Men om man tittar på senare filmer är hästarna något lägre i formen och jag gissar man man nånstans från 90 och fram tränade mera med att stretcha, och medvetet gymnastisera hästarna, vilket jag tror är bra, jag tror det är viktigt för att få smidiga, starka hästar och få med bakdel och ryggg hela vägen! Hästarna numera ger ett rörligare intryck (nåja, inte alla...)

Nu vill jag veta vad andra tycker och tror!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag ryser, har läst arbetet men aldrig sett filmen om Liselott Linsenhoff :heart


Tycker inte att Isabelles häst har specillt mycket bakdelsaktivitet som Liselott har. Men jag är ingen expert på detta. Men jag försöker nå enligt arbetet den gammla modellen än den nya och jag tror på det arbetet.

Även det med benet mm på hsäten styämmer. Läs arbete i meddelandet här ovann.
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Legenden Nuno hmm.. förstår inte stressen men kunde kanske vara bra i krig, detta tilltalar mig inte alls, tycker bara det är en rad brister han visar upp. Så allt snack om samma faller ju rätt hårt här.

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

Inte för att jag är medlem i någon religiös sekt som barockridning/akademisk o s v, men fyller inte den här ridningen en helt annan funktion än dagens tävlingsdressyr? När det är en tjur som kommer emot en, så gäller det väl att ha en kvick häst. Och det tycker jag att den här filmen visar att hästen är. Ska en galopp-piruett bestå av 6-8 språng, så är det nog inte mycket kvar av häst + ryttare när tjuren gör ett anfall ...?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ja jag tycker oxå det är helt annorlunda.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Vad hade du för syfte med Nunos film? Jag gillar inte den ridningen överhuvudtaget men skulle kunna tänka mig att den syftade till nåt en gång i tiden...

Jag gillar Liselott!:banana: Inte ens på den tiden borde det ha räckt med ponnytrav o hoppläder men jojomänsan det gjorde det för henne!:D

Rollkur är ju inte min melodi så de filmerna går tvärbort.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jo, ridningen som visas upp i Oliveira-filmen är bruksridning, tjurfäktningsridning. Dessutom på en riktigt het häst. Personligen tycker jag inte att piaffen ser så kul ut i den där filmen, men galopparbetet är rätt imponerande. Det som modernare "mästare" visar upp i trött fyrtaktsgalopp med hopdragna hästar med sänkt rygg, visar han på en rund, energisk och huvudsakligen tretaktig häst. Hästen är väl framme på tygeln och rund i formen trots blank stång. Ekipaget klarar t ex att göra runda tvåmetersvolter i balans utan att bakdelen faller ut, och baklängesgalopp på ett sätt som gör att man förstår att det inte bara är ett värdelöst cirkustrick utan även kan vara användbart för att manövrera i tjurfäktningsringen. Och där har man inte heller 6-8 språng på sig att göra en prydlig piruett, utan det är vända snabbt eller bli mos.

Jag tror att många ekipage, både AR och tävling, skulle må bra av att närma sig den här sortens bruksridning lite mer. Rida framåt och med mer energi.

Sen kan jag hålla med om att mycket av det filmmaterial som ligger ute på Oliveira är dåligt och får en att undra hur bra han egentligen var. Men man får också tänka på att det inte är filmer som är utvalda och auktoriserade av honom själv som representativa för hans ridning, och där sammanhanget inte presenteras. Man vet inte om det är elevhästar han korrigerar, eller problemhästar, eller vad han håller på med. Vissa av snuttarna är från ganska kort före hans död. Det är ju inte samma sak som att visa upp sig på ett VM eller OS.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Vad hade du för syfte med Nunos film? Jag gillar inte den ridningen överhuvudtaget men skulle kunna tänka mig att den syftade till nåt en gång i tiden...

Jag gillar Liselott!:banana: Inte ens på den tiden borde det ha räckt med ponnytrav o hoppläder men jojomänsan det gjorde det för henne!:D

Rollkur är ju inte min melodi så de filmerna går tvärbort.

Syftet med Nuno var ju att visa upp lite ur det klassiska tänket och eftersom han är gurun nr 1 så låg det närmast till hands att visa upp honom. Men precis som Svea säger så finns det inte så mkt som ligger ute och det mesta är inte så bra.. fast å andra sidan kan man ju isåfall undra varför bara det dåliga ligger ute och det bra har skett i hemlighet. Det dåliga menar jag att jag tycker alltid det ser slarvigt och hafsigt och forcerat ut på något vis, att han är eller var en bra ryttare tror jag nog.

Några filmer på rollkur har inte jag lagt upp såvitt jag vet :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tycker fortfarande att de två äldsta, på liselott och han på den svarta hästen, ser fina ut på bild men inte så imponerade ut på film.

Och det är lite intressant att det alltid är bilder på klassisk "gammal" dressyr som visar hur allt EGENTLIGEN ska gå till. När man ser film så ser det spänt ut tycker jag. Inne på vad flash skrev- håller nog med om det mesta där;)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag håller med , det är ju på film man verkligen ser hur allt ser ut! Ett foto kan ju visa en sak och nästa sekvens kan det se skit ut :D Det är därför det är så bra att ha ett filmprogram som man kan se bild för bild och sen plocka ut ett foto därifrån som ser bra ut :D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jo, ridningen som visas upp i Oliveira-filmen är bruksridning, tjurfäktningsridning. Dessutom på en riktigt het häst. Personligen tycker jag inte att piaffen ser så kul ut i den där filmen, men galopparbetet är rätt imponerande. Det som modernare "mästare" visar upp i trött fyrtaktsgalopp med hopdragna hästar med sänkt rygg, visar han på en rund, energisk och huvudsakligen tretaktig häst. Hästen är väl framme på tygeln och rund i formen trots blank stång. Ekipaget klarar t ex att göra runda tvåmetersvolter i balans utan att bakdelen faller ut, och baklängesgalopp på ett sätt som gör att man förstår att det inte bara är ett värdelöst cirkustrick utan även kan vara användbart för att manövrera i tjurfäktningsringen. Och där har man inte heller 6-8 språng på sig att göra en prydlig piruett, utan det är vända snabbt eller bli mos.

Jag tror att många ekipage, både AR och tävling, skulle må bra av att närma sig den här sortens bruksridning lite mer. Rida framåt och med mer energi.

Sen kan jag hålla med om att mycket av det filmmaterial som ligger ute på Oliveira är dåligt och får en att undra hur bra han egentligen var. Men man får också tänka på att det inte är filmer som är utvalda och auktoriserade av honom själv som representativa för hans ridning, och där sammanhanget inte presenteras. Man vet inte om det är elevhästar han korrigerar, eller problemhästar, eller vad han håller på med. Vissa av snuttarna är från ganska kort före hans död. Det är ju inte samma sak som att visa upp sig på ett VM eller OS.

Jag vet inte varför man inte skulle lika gärna kunna råkat filma något bra där han rider, i o f s?
Men jag förstår det där med tjurarna och kvickhet och så och att syftet är tjurfäktning helt enkelt och rörelserna funktionella för det. Men ärligt, det är bara uppvisning, inga tjurar, och då förstår jag ändå inte varför det inte ser bättre och mer igenom ut, han gör det ju liksom halvdant.:confused: Det blir som nåt slags stiliserad dans med en tänkt tjur, (som skulle vara jäkligt långsam om den verkligen fanns där....:cool:) men spänt, statiskt och ja jag vet inte alls vad som är tilltalande för någon som uppskattar bra dressyrridning:confused: Som tjurfäktarridning är det ju en annan sak, säkert väl utförda rörelser.

Framåt och med mer energi ja absolut det håller jag med om, men inte på det sättet, för min del. Inte i dressyrridning. Om det är det vi jämför med!:idea:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nuno filmen får mig att tänka på "så tränar du din häst på 10 kvadratmeter". Han behövde inget stort ridhus minsann...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag vill se en film på hur allt var bättre förr innan jag tror det!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nej eller hur, det känns lite enformigt att röra sej på så liten yta, man skulle nästan bli yr... Det är ju inte riktigt tjurfäktningsmässigt det heller:confused:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nuno filmen får mig att tänka på "så tränar du din häst på 10 kvadratmeter". Han behövde inget stort ridhus minsann...

Dom har mindre mått i ridhusen för samlingens skull, eller inte FÖR samlingen men för att dom rider samlat hela tiden och då skall dom klara av att gå på de mindre måtten, sen var ju hästarna små på den tiden oxå. Har för mig att jag hörde detta, men det är säkert en modifierad version av sanningen.. men något sådant i den vägen.

Svea kan nog svara på det.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag gillar inte riktigt Nunos ridning, vet inte riktigt vilket fack man ska sätta den i?

Har själv en Lusitano och har faktiskt kollat lite tjurfäktningsfilmer på youtube, mest för att förstå vilken snabbhet och mod Lusitanohästarna har, tjurfäktning är en horribel sport... men är grymt imponerad av hästarna ändå.

I början av denna (orkar inte leta efter träningsfilmer) ser man lite "tjurfäktningsträning", och det är "hafsigare" än vanlig dressyr;
http://www.youtube.com/watch?v=O4glo6LBmyI&feature=related Men hästarna måste vara extremt välgymnastiserade, lydiga och snabba.
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag vet inte?
Det pratas ju mycket om att dressyren- ja ridningen i allmänhet var bättre "förr". Jag vet inte vilket "förr" man menar...

Nuno använder ju många galoppvändningar mot väggen- så får han bromshjälp när han lutar sig framåt/innåt i vändningen. Det brukar ponnyungarna oxå göra när de tränar omhoppning:idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp