Klasskompis som fuskar?

kladdkaka

Trådstartare
Det här är svårt att skriva och jag har på ett sätt dåligt samvete för det...

Vad hade ni gjort om ni misstänkte att en klasskompis på universitetet inte skrev sina egna hemtentor och uppgifter?

Jag är väldigt säker på det här efter att ha sett och hört hennes redovisningar och läst hennes uppgifter (inför vissa seminarier ska vi läsa varandras uppgifter). Jag vill verkligen inte tro det här för det är en otroligt gullig och trevlig tjej, men jag vet inte hur det skulle vara på något annat vis.


Hur ska man göra i den här situationen? Ska man anmäla? Inte lägga sig i? "Hoppas" att någon annan kommer på det?
Jag vill inte jävlas med henne, men det är inte rätt att fuska!
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Svårt att svara på. På vilket sätt är du säker känns som får avgöra frågan hurvida du bör anmäla eller inte
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Jag har låtit det vara när jag upptäckt det.

Har nog tänkt att det biter fuskaren i rumpan förr eller senare, lite karma eller något :D
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Tänker likadant. Dessutom, är man inte 100% säker på sin sak så är det jävligt dumt att anklaga någon och anmäla detta. Skulle inte personen fuska så kommer denne ändå ses i dålig dager och kanske får trohetsbekymmer i framtiden.
Man måste vara säker innan man gör något så drastiskt.

Jag själv hade låtit det vara. Personen kan ju knappast behålla ett jobb sen, för den lär ju inte veta ett skvatt om yrket..
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Jag håller med dig. Jag har en f.d. klasskompis som har gjort precis så, sina tentor har han ju vackert fått göra med uselt resultat, men hemtentor och inlämningar har han fått hjälp med. Jag tycker det är nog straff att han inte fixat salstentorna, det visar ju lite på att han inte tillgodoräknat sig kunskaperna. Han lär ju heller inte ha de kunskaper han utger sig för att ha när han kommer ut på arbetsmarknaden.

TS, jag hade alltså låtit det bero. Det är en sak som är svårt att bevisa, och gillar du ändå tjejen så kan det väl vara onödigt att bli ovän med henne, särskilt när du inte ens är säker? Lärarna lär väl märka det förr eller senare, annars får hon säkert sitt straff så småningom. :sneaky:
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Men hur kan ni vara säker på det, personen eller denns hjälpare har väll inte varit så korkad att de berättat :confused:
Jag kan säga att skulle jag vara 110% säker, dvs de sagt det rätt ut hade jag berättat.
Dock så är det inget konstigt om man får toppbetyg på hemtentor och inlämningar medan man kämpar med salstentor, har lite att göra med hur ens tankegång fungerar.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Vilken typ av hemtentor och uppgifter är det? På många av dessa är det ju tillåtet att sammarbeta med andra, så länge man skriver sina egna saker sas och inte skriver av varandra.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Svar till er alla

Ni har rätt. I och med att hon inte kan något och så lite karma på det så kommer nog synden straffa sig själv. Det är flera anledningar till att jag tror att hon fuskar men även om jag är 99 % säker så kan jag ha fel. Jag hoppas att jag har fel!

Det är många anledningar att jag tror det här men jag tror inte jag behöver gå in på det.

Anledningen till att jag funderar på att anmäla är att jag är orolig för hennes framtida patienter och jag vill ha en kollega som jag kan lita på. att hon har den kunskap som behövs (även om vi inte kommer jobba tillsammans så blir vi kollegor inom samma yrke). Sen är jag också lite tråkig, jag gillar ratt och fel och vill att regler ska följas:o
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

försök memorera något som hon har skrivit och googla på det för att se om hon tagit något från internet. Är det resultatlös skulle jag inte göra något mer än att irritera mig på det.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Jag som är professor hade sett väldigt allvarligt på en sådan anklagelse eftersom det ofta handlar om missförstånd MEN om det finns misstankar om fusk ser jag gärna att detta rapporteras, på ett korrekt sätt.

Det kan ju helt enkelt vara så att en student har läs- och skrivsvårigheter och är medveten om det, och har bett någon annan att korrekturläsa texten innan inlämning, eller att en student har scenskräck och inte alls klarar av redovisningssituationer. Det är vår skyldighet att se till att dessa studenter får den hjälp de behöver, men det är inte alltid att vi som undervisar är medvetna om deras problem.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Hur hade du velat att man gjorde? Vänta tills man är säker eller rapportera tidigt för att det ska kunna undersökas och eventuellt komma fram till att det bara är ett missförstånd?

Jag kan inte vara 100% säker för jag har inte sett henne skriva, men det är väldigt mycket som inte stämmer.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Det beror på vad ditt universitet har för bestämmelser. Jag undervisar i USA och här är det upp till varje universitet att bestämma vilken procedur som gäller. En del vill att man som "vittne" vänder sig till den kursansvarige först: på andra universitet vänder man sig till en dean (vad heter det på svenska? Ingen aning om det ens finns en dean i det svenska universitetssystemet).

I ditt fall kan du ju helt enkelt ställa det som en fråga till den som undervisar på kursen: Vart vänder man sig om man misstänker att en klasskamrat fuskar på tentamina? Förhoppningsvis har ju den personen koll på vilket protokoll man skall följa. Ju tidigare, desto bättre, är min personliga erfarenhet - just för att kunna undvika större missförstånd och kunna ge svaga elever den hjälp de behöver. Och om det är en fuskare, stoppa fusket i tid innan det går så långt att man tvingas slänga ut studenten förevigt och ta hans examen ifrån honom.

Du kan ju fråga den misstänkte fuskaren också. "Camilla/Lena/Astrid, har du scenskräck? Jag trodde att din redovising skulle få oss andra att skämmas eftersom dina tentor alltid är så bra men jag blev förvånad över hur nervös/oförberedd du var."
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

För att den här personen har även bett mig om att få mina godkända hemtentor och inlämningsuppgifter för att "titta hur jag har gjort", det vill säga kopiera mina referenser rätt av för att slippa läsa boken. Personen hade också satt i system att inte lämna in uppgifterna i tid, utan flera veckor senare. I just mitt fall är jag 100 % säker på att personen i alla fall försökte fuska, men han går inte kvar på utbildningen längre, så jag orkar inte engagera mig.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

det ar inte sakert att det inte har markts av ansvariga heller :)

som Jerseyite sager sa kan det faktist vara positivt for studenten om det ar sa att den har problem med redovisningar osv. Personligen har jag valdiga problem med presentationer och lyckas fa fram ungefar 50% av informationen jag vill ha fram en bra dag, Skiter det sig riktigt kommer knappt inget fram. Daremot haller jag (vad jag tror) hog kvalitet pa fragstunderna eftersom jag "lossnar" da sa da marks det att jag faktist kan. Tentor ar jag ocksa asdalig pa, men maste saga att det svenska systemet med valdigt langa salstentor funkar mycket battre for mig an det engelska systemet.

Daremot alskar jag uppsatser :)

Det kan faktist vara sa att dem fuskar, eller sa behover dem hjalp med nagon del. Personligen tycker jag inte att det ar nagot negativt att det hintas till ansvariga. Ni kanske ocksa tror att ansvariga inte vet vad som pagar ;)
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Hur säker är du på att hon fuskar?
Det är ju så att en del människor inte kan komma till sin rätt på redovisningar utan glänser på hemtentorna där de får sitta i lugn och ro. Eller så har hon helt enkelt haft omständigheter som gjort att hon inte kunnat förbereda sig ordentligt till redovisningen, och inte kommit till sin rätt?

Jag skulle inte säga något om jag inte var mer än 100% säker, det får inte finnas några som helst tveksamheter. Jag vet människor som blivit anklagade för fusk för att deras hemtentor varit "för bra", men som absolut inte fuskat. En person hade ett "vittne" som sett henne sitta och skriva i timmar men ändå inte blivit trodd. Det är nog inte så kul...

Jag känner lite som så att man sköter sig själv och skiter i andra på den punkten. Jag tycker inte att det är klasskompisarnas uppgift att rapportera om fusk faktiskt, om det inte är så att h*n sitter och pratar öppet om det...
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Det är inte bara det att redovisningarna är dåliga, det är mycket mer som inte stämmer. Jag har full förståelse för att man har svårt för vissa saker men allt är så konstigt.
Det jag tycker är så konstigt är att hemtentorna kan vara VG men dagen efter så vet hon inte vad hon skrivit. Inte ens i stora drag. Jag glömmer också ibland men inte på det här viset. Självklart måste hon inte berätta om vad hon skrivit om, men hon brukar berätta och då är det stora faktafel.

Hon har aldrig varit med och gjort ett grupparbete. Hon vill bli tilldelad en del och sen göra den själv. På redovisningen kan hon rabbla det som står på lappen, Ordagrant. Vartenda ord. Men hon FÖRSTÅR liksom inte vad hon pratar om. Hon kan aldrig förklara bättre om läraren ber och aldrig svara på följdfrågor.

Hon vet inte vad vi ska göra för uppgift, sen lämnar hon in en jättebra VG tenta och när vi pratar om uppgiften på rasten så vet hon knappt vad uppgiften handlade om.

Det här är ett par av sakerna jag reagerat på.

Jag vill inte anklaga folk och jag tror att jag bestämt mig för att inte säga något. Det kan vara missförstånd och det är ju ganska luddiga iakttagelser. Som jag nämnde tidigare så hoppas jag att jag missförstått.
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

Hade jag haft en sån klasskamrat hade jag gått till den som är kursansvarig och sagt att jag har misstankar om att en av mina klasskamrater kanske inte är helt ärlig när hon skriver hemtentor, men att jag vill vara "anonym" och inte vill att kursansvarig berättar för personen att det är jag som "satt dit henne".
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

En del vill att man som "vittne" vänder sig till den kursansvarige först: på andra universitet vänder man sig till en dean (vad heter det på svenska? Ingen aning om det ens finns en dean i det svenska universitetssystemet).

Dekanus heter det på svenska :)
 
Sv: Klasskompis som fuskar?

På vår utbildning kollas alla hemtentor och skriftliga inlämningar mot Urkund, ett slags plagiat-kontroll. Den jämför även mot alla andra tidigare Urkunds-kollade inlämningar. Då får man svart på vitt hur många % ens uppsats är ordagrann mot litteratur/internet, och även utpekat vilka stycken som är plagierade. Jag trodde att alla utbildningar på universitet använder sig av detta men din gör inte det?

Angående situationen så hade jag nog inte anmält eftersom du inte är 100% säker. Jag hade litat på att lärarna upptäckt oegentligheter om sådana finns.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 048
Senast: Pinus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 695
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 134
Senast: Pratsch
·
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
16 148
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp