ameo

Trådstartare
Moderator
Jag funderar på att försöka hitta några klematis på rea. Jag kan inget om dem, men har två som min mor planterade här för kanske 15 år sen
Jag vill ha stora blommor och mycket färg. (de ska växa mot blekgul husvägg)
Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska köpa bara utifrån butikernas websidor, så hjälp mig! Vilka sorter ska jag kika efter?
Inspirera mig gärna med foton på era egna!
 
Det är ju alltid svårare med de storblommiga.
Men Piilu blommade för oss i november en gång. Lånad bild.
klematis_27.jpg
 
Vilken tid víll du att de ska blomma? Olika sorter blommar ju vid lite olika tid. Blommornas form skiljer sig ju även de väldigt mycket. De storblommiga som @Luff visar ovan är fantastiska men jag är även vädligt förtjust i alpklematisens lite mindre mer klockformade blommor.
 
Vilken tid víll du att de ska blomma? Olika sorter blommar ju vid lite olika tid. Blommornas form skiljer sig ju även de väldigt mycket. De storblommiga som @Luff visar ovan är fantastiska men jag är även vädligt förtjust i alpklematisens lite mindre mer klockformade blommor.
Vet inte, är väl det enklaste svaret. Som jag skrev ovan så vet jag inget om klematis, mer än att den ena av mina två har börjat blomma nu.

Visa gärna bilder!

Jag ska tillägga en sak till - den bör tåla att klippas ner på höstarna. De två jag har nu fungerar bra att klippa ner helt, men även att låta bli att klippa. Det är bra alternativ för mig...
 
Vet inte, är väl det enklaste svaret. Som jag skrev ovan så vet jag inget om klematis, mer än att den ena av mina två har börjat blomma nu.

Visa gärna bilder!

Jag ska tillägga en sak till - den bör tåla att klippas ner på höstarna. De två jag har nu fungerar bra att klippa ner helt, men även att låta bli att klippa. Det är bra alternativ för mig...
Vill du klippa ner så ät nog inte Alpklematis rätt för dig. Den är mer en klängande buske än en perenn.
Här är i alla fall en googlesökning som visar diverse bilder
https://www.google.com/search?q=alp...9Y3cAhXmB5oKHQihABUQ_AUICigB&biw=1280&bih=891
 
Förlåt, men jag får inga vibbar om gröna fingrar från dig. ;) Har du funderat på en annons i stil med "Hej Jag har en trädgård som snart kommer dö om ingen annan än jag tar hand om den. Mina krav är att det ibland blommar, sedan vore det trevligt med en och annan grönsak i hyra. Förbarma dig över oss (bild på torkande växter)? "Landshare" är stort i andra länder.

Det var nämligen en här som frågade om när du ville att de skulle blomma, du svarade goddagyxskaft, därav detta svar. :p
 
Förlåt, men jag får inga vibbar om gröna fingrar från dig. ;) Har du funderat på en annons i stil med "Hej Jag har en trädgård som snart kommer dö om ingen annan än jag tar hand om den. Mina krav är att det ibland blommar, sedan vore det trevligt med en och annan grönsak i hyra. Förbarma dig över oss (bild på torkande växter)? "Landshare" är stort i andra länder.

Det var nämligen en här som frågade om när du ville att de skulle blomma, du svarade goddagyxskaft, därav detta svar. :p
Fast svaret var "vet inte". Vilket jag tolkar som att det inte är ett avgörande kriterium för @ameo .
Och sen nämner hon andra kriterier som är mer viktiga.
Högst relevant för den som ska komma med tips, och inte alls det samma som goddag yxskaft.

Och långt ifrån att vara tecken på att hon inte kan hålla något vid liv i sin trädgård.
 
Förlåt, men jag får inga vibbar om gröna fingrar från dig. ;) Har du funderat på en annons i stil med "Hej Jag har en trädgård som snart kommer dö om ingen annan än jag tar hand om den. Mina krav är att det ibland blommar, sedan vore det trevligt med en och annan grönsak i hyra. Förbarma dig över oss (bild på torkande växter)? "Landshare" är stort i andra länder.

Det var nämligen en här som frågade om när du ville att de skulle blomma, du svarade goddagyxskaft, därav detta svar. :p
Jag tycker ditt inlägg är väldigt märkligt. Varför skulle någon annan sköta ameos trädgård för att hon vill ha tips om klematis?
 
Förlåt, men jag får inga vibbar om gröna fingrar från dig. ;) Har du funderat på en annons i stil med "Hej Jag har en trädgård som snart kommer dö om ingen annan än jag tar hand om den. Mina krav är att det ibland blommar, sedan vore det trevligt med en och annan grönsak i hyra. Förbarma dig över oss (bild på torkande växter)? "Landshare" är stort i andra länder.

Det var nämligen en här som frågade om när du ville att de skulle blomma, du svarade goddagyxskaft, därav detta svar. :p
Har du funderat på att det kan finnas andra orsaker än "inga gröna fingrar" till att man faktiskt inte vet vad det är man vill ha, mer än att det gärna får vara en klematis - eftersom man gillar de två klematisar som finns på gården nu?

Jag vill att de ska blomma varje tisdag mellan kl 16-19, året runt. ;)
( DET är ett goddag yxskaft-svar! ;))
 
Fast svaret var "vet inte". Vilket jag tolkar som att det inte är ett avgörande kriterium för @ameo .
Och sen nämner hon andra kriterier som är mer viktiga.
Högst relevant för den som ska komma med tips, och inte alls det samma som goddag yxskaft.

Och långt ifrån att vara tecken på att hon inte kan hålla något vid liv i sin trädgård.
"Vet inte" är samma sak som "goddag yxskaft", för då är man inte en trädgårdsnörd som vet att olika varianter blommar olika perioder och även olika tider på dygnet.

Men visst kan kan vara lättstött och inte se att ett inlägg är skrivet med glimten i ögat (även om det tydliggjordes med en smiley), om man känner för det.
 
Bukefalos = noll humor samt ett gäng icke läskunniga rasister.

Herregud, vad är det för fel på er? Jag blir faktiskt oroad.
Ironi framgår extremt dåligt i skriven text.
Och
"Vet inte" är samma sak som "goddag yxskaft", för då är man inte en trädgårdsnörd som vet att olika varianter blommar olika perioder och även olika tider på dygnet.
Jag visste inte att man antingen är trädgårdsnörd som vet allt om klematis, eller också är man en komplett idiot som inte ens kan hålla liv i ogräs.
 
"Vet inte" är samma sak som "goddag yxskaft"
Nej, det är det inte. Det är ofta ett fullt relevant svar på en fråga.
för då är man inte en trädgårdsnörd som vet att olika varianter blommar olika perioder och även olika tider på dygnet.
Oavsett om man vet det eller inte, så måste man väl inte ha detaljerade önskemål om precis vilka blomningstider man vill ha?
 
Jag tänker att man inte skulle behöva fråga om råd om man redan visste allt om det man frågar om.

Och med det tänker jag också att vi återgår till att prata om Klematisar i den här tråden.

//lizan, moderator
 
Jag älskar Klematis!
När jag hade trädgård brukade jag bara gå omkring på plantskolan, läsa på skyltarna och sen ta en passande och fin. Brukade bli bra 😉

De är inte så svåra, men vissa vill bli nerklippta och vissa inte. De vill också skuggas nära jorden men ha sol upptill så passar bra med någon marktäckare på samma ställe som kan skydda lite :)
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
665
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 706
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Ska sälja min pickup och funderar på att köpa en begagnad xc60 från -19 eller -20. Lite beroende på vad jag får för min. Har en xc60...
Svar
4
· Visningar
543
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp