Klen hund... ska det vara så?

I

IrishDraft

är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag känt att han har varit klen. Han fyller sju till våren, så direkt gammal är han ju inte. Ända sen jag skaffade honom så har han varit med ute i stall och på långa promenader. Första året hade jag inte ens täcke när det var kallt och jag märkte aldrig av att han blev frusen. Han är ju flatte så han har ju päls. Sen dess har han haft tjockt täcke på vintern om han ska vara stilla när det är kallt, ex om han ska vänta i stallet eller om han vandrar omkring på gården långa stunder.

Förra året hade jag då "problem" ett par gånger när hunden kom in efter att ha rullat runt som en galning i snön i några timmar på promenaden (framförallt utan täcke, men även någon gång med). Det droppade ur munnen på honom, stora pölar på golvet (eller sängen om han var där) och det tog mellan en halvtimme och en timme innan det slutade. Han verkade inte särskilt bekymrad själv och visade inga andra symptom så jag valde att vänta ut det och eftersom det försvann första gången så väntade jag ut det i fortsättningen också. Eftersom det var kallt så funderade jag på om han frös och upptäckte ganska snabbt att om jag bäddade ner vovven under filt när vi kom hem kunde jag näst intill bli av med problemet helt och hållet. Fick input från mitt hundproffs att det kanske var så att han förfrös sina bukspottkörtlar så att han inte kunde kontrollera sin salivering. Och problemet verkade löst.

Redan innan det blev kallt (jag bor dessutom i söder så med kallt menar jag under 0 grader) kom "problemet" för första gången i år. Den dagen var det bara regnigt, jag hade tagit på regntäcke och vi var inte ute en timme än sin gång, så jag tänkte inte på att han kunde behöva filt när vi kom hem. Sen dess har han varit gnällig i stallet. Trots tjockt vintertäcke och hästtäcke att ligga på uppförde han sig som om han var frusen redan vid fem plus grader, det har aldrig hänt förut. Och trots att jag bäddade ner honom när vi kom hem så började det droppa saliv, och det höll på länge. Idag är det någon minusgrad så jag slog till med tjockt täcke, hästtäcke att ligga på och även hästtäcke över hunden ända upp över öronen (våffelfilt så stor att den vikts fyra gånger) han verkade inte frusen när vi kom hem, men när han la sig tillrätta bädda jag ner honom för säkerhets skull, lite saliv har det dock droppat idag också, men inte alls lika mycket. Däremot har det blivit tydligare att det är frusen han är för nu ynkar han om han är kall. Inte pratar, utan mer att jag märker att han är orolig på ett speciellt sätt (han är väldigt sällan orolig annars) och han lugnar sig och lägger sig och sover bara han får filt.

Ska vovven verkligen vara såhär klen? Varför tycks han bli klenare med åren? Är det normalt? Ska jag verkligen behöva ta på ulltäcket under vintertäcket fastän jag bäddar in hunden i täcken när han är i stallet? Ska man behöva benvärmare och mössa på vovven? Det hela känns absurt. Jag är inte typen som gillar att klema med min hund, men tydligen behövs det? Eller? Det känns som om jag äger en kinesisk nakenhund... :(
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Tja, det kan väl vara så och förklara det ynkliga beteendet som inträffar då och då. Men skulle han bli mer frusen för det eller bara känsligare mot att vara frusen?
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Jag har en åttaåring som jag märkt börjar vara mer och mer frusen, speciellt när hon är med mig i stallet. Tror också det beror på någonting med lederna, att dom börjar värka vid kyla. Atros blir ju värre vintertid. Har ingen annan förklaring eftersom hon inte varit sådan tidigare (senaste i somras tävlade vi agility). Har börjat ge henne glucosamin och fiskolja som smörjer lederna och hon får även massage. Du har inte märkt något på honom i övrigt? Att han rör sig stelt efter vila, fått svårt att hoppa upp i bilen o.s.v?
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Tja, det kan väl vara så och förklara det ynkliga beteendet som inträffar då och då. Men skulle han bli mer frusen för det eller bara känsligare mot att vara frusen?

Mina (och många andra reumatikers) leder mår betydligt mycke sämre i kallt klimat. Man blir stel och får mer värk. I varmt väder kan jag nästan göra frivolter dock. ;)
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Jag har en åttaåring som jag märkt börjar vara mer och mer frusen, speciellt när hon är med mig i stallet. Tror också det beror på någonting med lederna, att dom börjar värka vid kyla. Atros blir ju värre vintertid. Har ingen annan förklaring eftersom hon inte varit sådan tidigare (senaste i somras tävlade vi agility). Har börjat ge henne glucosamin och fiskolja som smörjer lederna och hon får även massage. Du har inte märkt något på honom i övrigt? Att han rör sig stelt efter vila, fått svårt att hoppa upp i bilen o.s.v?

Jag har väl märkt att han ibland kan "halta till" vissa dagar när vi åkt buss en halvtimme ungefär, då ligger han ju stilla och så bekvämt är det inte. Inne hoppar han dock upp i sängen lika glatt som vanligt och han har egentligen bara blivit livligare utomhus de senaste åren, hoppar och skuttar och racear ännu mer än innan, värst är det dessutom på vintern. Han hoppar gärna upp på stenar och murar och så vidare... Så det känns som att det säger emot vartannat.

Hoppa upp i bilen har han aldrig gjort självmant så det är svårt att jämföra. :D
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Mina (och många andra reumatikers) leder mår betydligt mycke sämre i kallt klimat. Man blir stel och får mer värk. I varmt väder kan jag nästan göra frivolter dock. ;)

Ja jo det vet jag... Jag menade mer att jag tycker att det är tydligt att han är frusen också, för han blir lugn så fort han får mer täcke/filt på sig. Tycker att det går för fort för att han ska känna så stor skillnad i leder och så. Men det kanske bara är hans sabla intelligens som säger att resten av kroppen kommer kännas bättre snart ;) han är lite överintelligent på vissa fronter... Eller så är det som Druvan säger om sin hund, dom kanske blir mer frusna när dom blir äldre...
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Jaha, jag uppfattade dig fel. :)

Jag tror för övrigt också att nästan alla äldre hundar blir mer och mer frusna. Min 6-åring har definitivt blivit det. Men i den omfattningen din hund verkar frysa tycker jag låter "onormalt".
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Jaha, jag uppfattade dig fel. :)

Jag tror för övrigt också att nästan alla äldre hundar blir mer och mer frusna. Min 6-åring har definitivt blivit det. Men i den omfattningen din hund verkar frysa tycker jag låter "onormalt".

Men det "onormala" skulle när jag tänker efter kunna höra till hans personlighet. Han är lite ynklig, han löser vissa saker själv, de roliga. Men de jobbiga sakerna har han aldrig löst själv, det får någon annan sköta. Han är typen som stannar en kilometer eller två innan stallet om han råkat gå in i stängslet förra gången han var där. Han vill inte vara i sängen på två månader om han fått en stöt av statisk elektricitet... Han är en glad och positiv herre, men när något är otrevlig är världen ond... ;) och den onda världen är inte hans sak att ta hand om utan då gnölar han: " han "matte, rädda mig".
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Förklaringen att det skulle vara en förfrusen bukspottkörtel som går att värma med ett täcke håller inte. Saliven produceras i salivkörtlarna i skallen och inte i buken.
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Men det "onormala" skulle när jag tänker efter kunna höra till hans personlighet. Han är lite ynklig, han löser vissa saker själv, de roliga. Men de jobbiga sakerna har han aldrig löst själv, det får någon annan sköta. Han är typen som stannar en kilometer eller två innan stallet om han råkat gå in i stängslet förra gången han var där. Han vill inte vara i sängen på två månader om han fått en stöt av statisk elektricitet... Han är en glad och positiv herre, men när något är otrevlig är världen ond... ;) och den onda världen är inte hans sak att ta hand om utan då gnölar han: " han "matte, rädda mig".

Jamen dåså. :)
 
Sv: Klen hund... ska det vara så?

Förklaringen att det skulle vara en förfrusen bukspottkörtel som går att värma med ett täcke håller inte. Saliven produceras i salivkörtlarna i skallen och inte i buken.

Ha ha, du har rätt, det var inte bukspottkörteln såklart... jag snurrade bara till det, det var länge sen vi pratade om det och jag var nog lite virrig när jag skrev tråden... :D Dumma mig. Jag är fortfarande lite virrig för jag kommer inte ihåg vad det var det hette, men det var grejorna som styr salivtillförseln. Men en allmänt uppvärmd hund tycks hjälpa mot okontrollerad salivering i alla fall...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 114
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp