Kliande hårbotten/tappar hår

Bonita4

Trådstartare
Är det någon som vad kan det bero på? Jag vet att man ska tappa 100 hårstrån om dagen men om jag drar med handen genom håret följer det med många hårstrån.

Min hårbotten kliar även mycket, har bytt schampo flera gånger och även provat gel och liknande mot kliande hårbotten utan resultat.

Kan det vara någon vitaminbrist? Kan man gå till vårdcentralen och få blodprover taget eller måste man ha remisser och grejer?
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Kan ju vara någon form av överkänslighet eller allergi mot saker som vanligen finns i schampo. Jag måste undvika färgämnen, parfymer och parabener i schampon annars börjar det klia något fruktansvärt.
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

KL

Jag har lite samma problem, har beställt Silicea-tabletter som jag ska prova att äta, ska vara bra för hårkvalité och hud.
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Jag har kliande hårbotten, tappar dock inte så mycket hår. Det blev så illa att det blev riktiga sårskorpor.
Visade sig vara nån slags svamp/eksem.
Fick en olja och ett schampoo utskrivet att smörja in och skölja av med. Nu kan jag bara använda schampoo från apoteket.

Det kliar mer när jag äter dåligt (socker, mjöl osv) så jag försöker undvika det och äta glutenfritt istället och det blir stor skillnad!
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Kan det vara seborré? Eller annat utsag?

Jag hade nog tagit kontakt med hudläkare, som oftast bara behöver kika tre sekunder på huden för att kunna ge diagnos. Sen blir det medicinschampo, salva eller någon lösning för hårbotten.

Om du inte vill prova läkare först, hade jag som någon sa bytt schampo till något helt parfymfritt. Kom ihåg att återfukta med något bra balsam, och torka håret genast efter tvätt.

Tvätta inte för ofta.
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Jag har samma problem, och det blir mycket bättre om jag drar ner på socker och slutar med bröd/pasta/ris etc och äter mer fett. Då försvinner nästan allt mjäll, kliande och flagande. Huden blir mycket mjukare också.

Och: tvätta håret i ljummet vatten.
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Jag har eksem i hårbotten och när jag har ett utbrott så kliar det något fruktansvärt, får typ mjäll och så får jag sårskorpor och det känns svullet och värmt. Riktigt äckligt.

Men nu har jag inte haft ett utbrott sen sommaren 2012.

Jag tvättar håret med Fungoral schampoo från apoteket. Balsam kör jag Franck Provost expert repair eftersom den är fri från silikoner. Det är även Fungoral.
Sedan sköljer jag håret med äppelcidervinäger. Det återställer phvärdet. Tar en karaff och håller i önskan mängd äppelcidervinäger, ca 2 dl, och sedan fyller jag upp med vatten och häller över hårbotten och håret. Får man det i ögonen så svider det satan, så undvik det.
På köpet blir håret mjukt och riktigt glänsande.

Nu mår min hårbotten kanon!
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Kan det vara seborré? Eller annat utsag?

Jag hade nog tagit kontakt med hudläkare, som oftast bara behöver kika tre sekunder på huden för att kunna ge diagnos. Sen blir det medicinschampo, salva eller någon lösning för hårbotten.

Om du inte vill prova läkare först, hade jag som någon sa bytt schampo till något helt parfymfritt. Kom ihåg att återfukta med något bra balsam, och torka håret genast efter tvätt.

Tvätta inte för ofta.

Kan man gå till en hudläkare utan remiss? Eller måste man gå till en privatläkare då? Vad kan det kosta?
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Vad för balsam sen då? Man kan ju inte gå runt och lukta brandrök :D Passagerarna kan bli nervösa!
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Hade samma problem. Ricinolja att gnugga i hårbotten och låt sitta så länge du orkar..blev skillnad efter första användningen
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Jag håller med dig om äpplecidervinäger, har gjort det ett par gånger efter att ha läst dina tips och det hjälper väldigt bra på min torra hårbotten!
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Så får jag under höst/vinter när det tar längre tid för håret att självtorka. Avhjälps genom att föna hårbotten efter tvätt, så att håret/huden där torkar. Jag brukar inte styla el föna det i vanliga fall.
 
Sv: Kliande hårbotten/tappar hår

Har det börjat klia nu, eller hållit på länge? Just nu är hela jag torr (kallt och torrt väder), så det kan klia lite överallt på mig. Och så har man ju mössa/huva ofta också vid denna årstiden. Säkert inte heller optimalt för hårbotten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 012
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ :( Det är alldeles livlöst, glanslöst och bara allmänt hemskt. Ser och känns allmänt stripigt och otvättat hela tiden, även när det är...
Svar
14
· Visningar
1 941
Senast: Monkie
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Jag vet att det är normalt att tappa hår, men när jag drar fingrarna genom frisyren i duschen har jag händerna fulla med hårstrån - och...
Svar
14
· Visningar
2 352
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp