Kliande svans

Horsesm

Trådstartare
Hej!
Min häst har på senare tid börjat klia svansen väldigt mycket i boxen. Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag tänkte höra vad ni gjorde åt era hästars kliande svansar? Alla tips uppskattas! Mvh
 
Knott? Min har lindrig sommarklåda men det kliar fortfarande så jag tror att det nu mest är knotten. Jag knådar in AVS14. Funkar bra!
 
Min häst är halvt knäpp nu, kan från ingenstans bara börja stampa, slå med bakbenen, ihop med hööögt huvud och slickade öron. Han viftar också riktigt ilsket med svansen. Jag har letat efter älgflugor men hittar inget! 😩 Han har redan tjock päls och svansen är rejält tjock på honom (irish cob) så det är omöjligt att hitta på några, men jag misstänker att det är älgflugor.

Detta händer både i hagen,på stallgången och under ridning, jag funderar nästan på att skippa ridningen ett tag för det blir ju nästan farligt när han plötsligt bara får panik och kastar upp huvudet, börjar studsa bak och nästan rusar. Tycker så synd om han! 😢

Han är väldigt känslig i huden så dom besvärar honom verkligen.
 
Min häst är halvt knäpp nu, kan från ingenstans bara börja stampa, slå med bakbenen, ihop med hööögt huvud och slickade öron. Han viftar också riktigt ilsket med svansen. Jag har letat efter älgflugor men hittar inget! 😩 Han har redan tjock päls och svansen är rejält tjock på honom (irish cob) så det är omöjligt att hitta på några, men jag misstänker att det är älgflugor.

Detta händer både i hagen,på stallgången och under ridning, jag funderar nästan på att skippa ridningen ett tag för det blir ju nästan farligt när han plötsligt bara får panik och kastar upp huvudet, börjar studsa bak och nästan rusar. Tycker så synd om han! 😢

Han är väldigt känslig i huden så dom besvärar honom verkligen.
Japp min lilla donna reagerar likadant, hon ger sig inte förrän jag hittat lusen och plockat bort den. Jag tvättar svansen ofta och använder glansspray, jag inbillar att de inte gillar när det är halt, lössen alltså ;)
 
Ja,jag dränkte svansen i pälsglans igår, hoppas det hjälper....
Jag har också letat som en idiot nu efter dom små krypen men inte hittat några, han vart rakad igår och inget mysko kom fram då heller. Jag tvättar svansroten med bakteriedödande schampo och smörjer in med avs14 och än så länge funkar det riktigt bra! Inget kliande alls... förhoppningsvis så är det bara den enkla vägen man behöver gå denna gång :angel:
 
Knott ger ofta klåda i både man och svans, när hästarna står ute kvällar/nätter när knotten är som mest aktiva. Knott brukar inte vara ett problem när de är uppstallade och täckade t ex.

Älgflugor ger mer stora reaktioner precis som broms. Hästen vill aktivt värja sig för betten.

Mask i magen kan ge kliande rumpor och framför all kväll/natt i boxen. Har du avmaskat/Kolla masken nyligen?
 
Knott ger ofta klåda i både man och svans, när hästarna står ute kvällar/nätter när knotten är som mest aktiva. Knott brukar inte vara ett problem när de är uppstallade och täckade t ex.

Älgflugor ger mer stora reaktioner precis som broms. Hästen vill aktivt värja sig för betten.

Mask i magen kan ge kliande rumpor och framför all kväll/natt i boxen. Har du avmaskat/Kolla masken nyligen?
Ja vi har kollat efter mask nyligen och då visade det ingenting. Vi chansar mest på knott men det har blivit mycket bättre nu på sistone. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp