Kliar i man och svans plus mugg

Blandrastik

Trådstartare
Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är det första han gör att klia av sig halva manen. Även svansen fick sig en omgång mot boxväggen. Igår upptäckte jag även mugg. Inte så typisk mugg utan väldigt små skorpor upp högre upp på benen, som rasp fast väldigt lite.
Jag fattar att det har blivit obalans. Nu till frågan. Behandla inifrån eller utifrån? Behandla mugg och man/svans för sig eller vad?
Började med att ge honom en schamponering med Klorhexedinschampo, men det verkar klia hutlöst fortfarande.
Om inifrån, vad rekommenderar du då?
 
Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är det första han gör att klia av sig halva manen. Även svansen fick sig en omgång mot boxväggen. Igår upptäckte jag även mugg. Inte så typisk mugg utan väldigt små skorpor upp högre upp på benen, som rasp fast väldigt lite.
Jag fattar att det har blivit obalans. Nu till frågan. Behandla inifrån eller utifrån? Behandla mugg och man/svans för sig eller vad?
Började med att ge honom en schamponering med Klorhexedinschampo, men det verkar klia hutlöst fortfarande.
Om inifrån, vad rekommenderar du då?
Jag använde Rapsodine till min kliande valack. Han har aldrig varit finare i man och svans samt päls
 
Utifrån så tyckte min förra häst att Leovet Bio-Skin oil gav bäst klådstillande.

Inifrån så uteslut allt spannmål och onödiga tillskott, sätt han på så ren foderstat som möjligt under tiden ni listar ut det hela. Efter 1-2 veckor på "nolldiet" av bara grovfoder (bete, hö, sköljd betfor) så kan du testa exempelvis en ört, balanserade mikromineraler, eller vad du nu vill prova. Men ge en sak i taget, annars kan du inte utvärdera effekten.
 
Utifrån så tyckte min förra häst att Leovet Bio-Skin oil gav bäst klådstillande.

Inifrån så uteslut allt spannmål och onödiga tillskott, sätt han på så ren foderstat som möjligt under tiden ni listar ut det hela. Efter 1-2 veckor på "nolldiet" av bara grovfoder (bete, hö, sköljd betfor) så kan du testa exempelvis en ört, balanserade mikromineraler, eller vad du nu vill prova. Men ge en sak i taget, annars kan du inte utvärdera effekten.
Smart, tack!
 
Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är det första han gör att klia av sig halva manen. Även svansen fick sig en omgång mot boxväggen. Igår upptäckte jag även mugg. Inte så typisk mugg utan väldigt små skorpor upp högre upp på benen, som rasp fast väldigt lite.
Jag fattar att det har blivit obalans. Nu till frågan. Behandla inifrån eller utifrån? Behandla mugg och man/svans för sig eller vad?
Började med att ge honom en schamponering med Klorhexedinschampo, men det verkar klia hutlöst fortfarande.
Om inifrån, vad rekommenderar du då?
Se till att utesluta sommareksem.
Min Kigermustangs eksem debuterade med att hon kliade av sig manen. Sen kom lite lite skorv sent på säsongen. Knotten är värst framåt hösten.
 
Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är det första han gör att klia av sig halva manen. Även svansen fick sig en omgång mot boxväggen. Igår upptäckte jag även mugg. Inte så typisk mugg utan väldigt små skorpor upp högre upp på benen, som rasp fast väldigt lite.
Jag fattar att det har blivit obalans. Nu till frågan. Behandla inifrån eller utifrån? Behandla mugg och man/svans för sig eller vad?
Började med att ge honom en schamponering med Klorhexedinschampo, men det verkar klia hutlöst fortfarande.
Om inifrån, vad rekommenderar du då?
Det som dämpar kliande mest på min är antingen Horsol eller Equimyl. Bio skin oil fungerade inte alls på min iaf. Horsol flagade han lite av men hjälpte ändå kliandet så för min leder nog Equimyl iaf, inte gratis men vad gör man..
 
Min häst är en sån som kliat bort svansen varje sommar varje år. Jag har nog provat att smörja med allt som finns på marknaden och nu äntligen hittat en metod som fungerar på honom!

Jag smörjer hela svansroten med vegebom salva, ser till att göra benor så att salvan kommer på huden och inte i teglet och smörjer även undersidan. Sen görs samma procedur med solskyddsfaktor så hög som möjligt och avslutningsvis ultrashield.

Svansen tvättas även med jämna mellanrum för att död hud och mjäll ska försvinna.
 
Se till att utesluta sommareksem.
Min Kigermustangs eksem debuterade med att hon kliade av sig manen. Sen kom lite lite skorv sent på säsongen. Knotten är värst framåt hösten.
Bra att veta. Nu när det har varit runt 30 plus så har han varit inne dagtid och ute på natten. Det är nog dumt.
 
Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är det första han gör att klia av sig halva manen. Även svansen fick sig en omgång mot boxväggen. Igår upptäckte jag även mugg. Inte så typisk mugg utan väldigt små skorpor upp högre upp på benen, som rasp fast väldigt lite.
Jag fattar att det har blivit obalans. Nu till frågan. Behandla inifrån eller utifrån? Behandla mugg och man/svans för sig eller vad?
Började med att ge honom en schamponering med Klorhexedinschampo, men det verkar klia hutlöst fortfarande.
Om inifrån, vad rekommenderar du då?
Om det är knottallergi, som många importhästar från knottfria områden lider utav, så hjälper bara Sweet-itch-täcken om du vill behålla man o svans. Täcka tidigt nästa säsong och håll täckad sent in på hösten.

Bara sprayer eller kurer hjälper oftast inte i ett akut skede
 
Om det är knottallergi, som många importhästar från knottfria områden lider utav, så hjälper bara Sweet-itch-täcken om du vill behålla man o svans. Täcka tidigt nästa säsong och håll täckad sent in på hösten.

Bara sprayer eller kurer hjälper oftast inte i ett akut skede
Han var täckt i början, men är en täckesmarodör av rang, har alltid varit. Ger dock täcke ett nytt försök nästa år.
 
Liten uppdatering!
Visst var det allergi mot svidknott/sommareksem. Så inga fler "fina skogsbeten" för hans del.
Beställt ett Sweet-itch-täcke och köpte Prob och Bio-nix. Skulle nog säga att Prob funkar bäst då, slutar han klia men ser ut som om nån hällt skit över honom (skimmel och vätskan är bajsbrun). Får väl skura upp honom när det blir frost.
Trodde nog att knottsäsongen var över, men tydligen behövs några rejäla frostnätter.
Nu är vi i alla fall redo för nästa säsong med knottjävlar! Tack alla för tips och hjälp!
 
Liten uppdatering!
Visst var det allergi mot svidknott/sommareksem. Så inga fler "fina skogsbeten" för hans del.
Beställt ett Sweet-itch-täcke och köpte Prob och Bio-nix. Skulle nog säga att Prob funkar bäst då, slutar han klia men ser ut som om nån hällt skit över honom (skimmel och vätskan är bajsbrun). Får väl skura upp honom när det blir frost.
Trodde nog att knottsäsongen var över, men tydligen behövs några rejäla frostnätter.
Nu är vi i alla fall redo för nästa säsong med knottjävlar! Tack alla för tips och hjälp!
Jag upplevde att min förra häst, som hade eksem, ofta blev värst såhär års och lite senare på året, fram till sept-okt. Som om knotten kör "sista rycket" innan de dör. Åtminstone 4-5 frostnätter på raken tycker jag behövs för att de ska försvinna helt.

Kan också tipsa om Ökozon, som var det som funkade bäst på min häst. Det köps som en hel kur i paket och räcker (minst) en hel säsong. Dyrt men fungerar (och är vitt/ofärgat om du vill ha snygg skimmel nästa sommar!). Vill minnas att företaget som säljer det är tyskt och heter Einhorn Versand, det säljs inte i Sverige utan du behöver beställa därifrån.
 
Liten uppdatering!
Visst var det allergi mot svidknott/sommareksem. Så inga fler "fina skogsbeten" för hans del.
Beställt ett Sweet-itch-täcke och köpte Prob och Bio-nix. Skulle nog säga att Prob funkar bäst då, slutar han klia men ser ut som om nån hällt skit över honom (skimmel och vätskan är bajsbrun). Får väl skura upp honom när det blir frost.
Trodde nog att knottsäsongen var över, men tydligen behövs några rejäla frostnätter.
Nu är vi i alla fall redo för nästa säsong med knottjävlar! Tack alla för tips och hjälp!
Knottsäsongen är sällan över förrän i november i Mellansverige (vet inte var i landet du bor), tyvärr.
 
Knottsäsongen är sällan över förrän i november i Mellansverige (vet inte var i landet du bor), tyvärr.
Småland, Vetlanda. Har beställt ett Sweet-itch-täcke, knypplade ihop hans gamla flugtäcke och la på så länge. Lite nytt för mig det här. Så knottsäsongstäcke och sen vips över till vinteroverall! :D
 
Jag upplevde att min förra häst, som hade eksem, ofta blev värst såhär års och lite senare på året, fram till sept-okt. Som om knotten kör "sista rycket" innan de dör. Åtminstone 4-5 frostnätter på raken tycker jag behövs för att de ska försvinna helt.

Kan också tipsa om Ökozon, som var det som funkade bäst på min häst. Det köps som en hel kur i paket och räcker (minst) en hel säsong. Dyrt men fungerar (och är vitt/ofärgat om du vill ha snygg skimmel nästa sommar!). Vill minnas att företaget som säljer det är tyskt och heter Einhorn Versand, det säljs inte i Sverige utan du behöver beställa därifrån.
Hmm, googlade Ökozon och hamnade (naturligtvis) tillbaka på Buke. Jag har aldrig hört talas om det, kan vara värt att prova. Tack för tips!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: godishanna
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: Corax
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 179
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 378
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp