Bukefalos 28 år!

Kliar mig i huvudet, vad kan detta vara?

_Skifting_

Trådstartare
Vill först och främst skriva att VETERINÄR KOMMER RÅDFRÅGAS NÄR MOTTAGNINGEN ÖPPNAR IMORGON BITTI!

Min tant arab har fått en (några) besynnerliga åkommor.

Började för ca en vecka sedan med att hon hade en fästing i flanken/ljumsken (precis på den mjuka och "fladdriga" huden mellan mage och bakben).
Jag plockade bort denna så klart, kontrollerade noga och huvud kom mde och det såg fint ut där den suttit.

3timmar senare så hade området där den suttit svällt upp till en pingisbolls storlek och var vätskefylld. Hon ömmar inte, rör sig som vanligt, ingen feber. Heller ingen värme.

Jag tvättar med ljummet vatten och såpa och låter det vara. Morgen därefter så ärt svullnaden borta men hon har ca 15st "blåsor" under huden just i flanken och lite på låret och magen. stora som en tumnagel ca och samma här, varken öm, feber eller liknande.

Valde att ringa vet som tyckte tvätta och håll koll på det.

Dagarna efter det så har dessa krymt, men blivit hårda (känns som små kulor ungefär). Hon äter, kissar, bajsar, rör sig osv. precis som vanligt.

Upptäcker även att hon börjat tappa päls i huvudet (ganachen och under ögat), men kopplar detta till att hon sätter päls, så jag börjar ge B-vitamin.

Upptäcker dock precis att hon har fått små, små knottror över precis hela kroppen, små sår som gör att huden lossar (ser ut lite som regnskållor, fast mycket mindre), hon är jätte sårig i pannan (inte blödande, men många pytte sår/ruvor) och har börjat klia sig.

Hon har fortfarande ingen feber och hon är precis som vanligt.

Till saken hör att vi precis flyttat till eget och hagen hon går i har det inte gått djur i iår. Där är även ett skogsparti som hon går i.

Jag ringer veterinären imorgon som sagt och kommer (om vet instämmer) att ge henne ett bad med ohyremedel för säkerhetsskull.

Vad tror ni?
 
Sv: Kliar mig i huvudet, vad kan detta vara?

Så blir min exemhäst om hon inte har exemtäcke och heltäckande luva samt rejält med flugspray på oskyddad hud. Hon har aldrig haft det klassiska exemet med svullen man och svans. Däremot får hon som stora nässelutslag som minskar ner till små knottror/variga sår.

Det är mycket möjligt att fästingen var det som så att säga puttade din häst över kanten till överkänslighet mot bitande insekter.
 
Sv: Kliar mig i huvudet, vad kan detta vara?

*delvis knapp*

Men herregud! Varför tänkte jag inte på det innan??
Hon blev ju full av sår förrförra sommaren av insekterna. Allergihäst som hon är så tålde hon ju självklart inte flugmedel, så tillverkade eget med vitlök, vatten och olja som funkade riktigt bra. :angel:
Förra sommaren gick hon i stoflock på ställe i princip utan flygfä och dyl.
och i sommar så gick hon förvisso vid våtmarken men det var trots allt inte så farligt (eller mängd var där, men var mest små och inte kraftiga).

Men när vi flyttade hit så har jag själv märkt (som fö. inte reagerar alls på myggbett osv i princip) att det är rejält med gift i myggen åtminstone.
Jag har fått STOOORA blåmärken och svullnader av mina...

Suck, hur kan man vara så trög att man inte tänkte på en sån simpel sak?? "exem", självklart... :grin:

Tack så mycket. Ska testa att tvätta ner henne och lägga på täcket och spraya in henne.

Buke!! U ARE THE BEST!!! :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vänder mig till det allsmäktiga buke i hopp om att få någon aning om vad detta kan vara. Jag har i 3 dagar nu haft ett utslag på insidan...
2
Svar
20
· Visningar
1 699
Senast: Nevermind
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
3 940
Senast: Cornelia
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 836
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 623
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp