Kliar sönder mig

alazzi

Trådstartare
Jag drabbas tydligen av alla tänkbara insektsbett. Lagom kul att visa upp mina nakna ben nu med alla sönderkliade bett. Det ser illa ut. Men jag kan verkligen inte sluta klia förrens det blöder...Det kliar ju när såren läker och då är jag där och river upp sårskorpan. Tror att jag kliar mycket i sömnen. Att ha hellånga byxor i 30 graders värme känns inte aktuellt.

Husmorstips mot klåda? Nu har jag öppna sår så det är bara att gilla läget. Men i framtiden måste jag hitta en lösning.
 
Hydrocortisonsalva, eller Antihistaminsalva är räddningen för mig när jag är utomlands. Tänk dock på att cortisonsalvor och sol är en dålig kombo.

Allergitabletter är bra också, jag brukar ta dubbel dos om jag blivit biten mycket. Finns de som är bättre mot just bett, fråga på apotek.

Sen har jag använt zink salva på vätskande eksem tidigare, lindrar bra, borde funka lika bra på sönderkliade och vätskande bett.
 
Jag är allergisk/överkänslig mot myggbett och får stora röda, varma blemmor och kliar sönder mig helt - så så fort myggsäsongen börjar får jag starta med mina allergitabletter och sedan komplettera med hydrokortisonsalva el liknande.
 
Alla ovan tips. Vill du testa ett husmordtips lägger du på honung som är antiseptisk och lite kylande. Hjälper ibland för mig. Och jag har jätteproblem med bett.
 
Har man en aloe vera-planta i huset tycker jag att det gör underverk att skära sönder ett blad och gnugga ut saften över huden. Hjälper mot en drös olika eländen!
Sådär som lindrande huskur.
 
Jag brukar duscha kallvatten på utsatta områden tills det typ domnar bort. Sen försöka att inte nudda betten.
Ser att flera skriver om allergitabletter. Kanske jag skulle behöva, får rejäla reaktioner..
 
Det enda som fungerar för mig är att inte ens röra vid insektsbettet, kliar jag en enda gång är det kört då blir det bara värre och värre. Klarar jag låta bli försvinner kliandet ganska fort.
 
Jag brukar duscha kallvatten på utsatta områden tills det typ domnar bort. Sen försöka att inte nudda betten.
Ser att flera skriver om allergitabletter. Kanske jag skulle behöva, får rejäla reaktioner..

Jag får oftast inga enorma reaktioner, men får ofta bett där det inte går att låta bli att komma åt. Tycker allergitabletter funkar kanon, tar bara vid behov.
 
Allergitabletter är bra när man redan fått bett, eller som fler skrivit aloe vera eller xylocainsalva.
Men för att undvika att bli biten kan det funka med öljästtabletter. Min dotter hade väldigt ont av myggbett, de svullnade upp jättemycket. Det hjälpte bra, betten blev mycket mindre och inte lika irriterande.
 
Förutom alla bra tips andra redan har gett, så kan jag rekommendera att badda myggbett med handsprit. De ska väl helst inte vara sönderkliade då förstås, men för att lindra klåda på oskadad hud/myggbett är handsprit mycket effektivt.
 

Den salvan är magisk! Den tillsammans med antihistamintabletter räddade mig när jag hade över 30 bromsbett från knäna och nedåt. Jag reagerar extremt på broms och hade ett par sömnlösa nätter i panik innan jag hittade xylocain :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 075
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp